چاپ این صفحه

انبوه سازی منسوجات هوشمند

تعداد بازدید : 1437
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۵/۲۴
به گزارش کمپانی Groz-Beckert، یکی از پیشگامان تولید سوزن دستگاه های صنعتی، تولید لباس های کاربردی، ارتباطی، لباس کار و لباس های حفاظتی یک ایده اساسی در تولید منسوجات به اصطلاح هوشمند می باشد.

مترجم : دکتر مژده قهرمانی هنرور                                                         

 

چالش های بزرگی جهت تعبیه سنسورها، نخ های رسانای الکتریکی یا سایر مواد غیر معمول در هنگام تولید پارچه های هوشمند و ساختن مدارهای الکترونیکی بر روی منسوج با وجود اجزای غیرمنعطف وجود دارد. 

 

به گزارش نساجی امروز، کمپانی Groz-Beckert سوزن و قطعات سیستم تولید منسوج را برای تعدادی از فن آوری های بلند پروازانه و همکاری در توسعه و پیاده سازی ایده های جدید تولید می نماید.


تکنولوژی پوشیدنی : 

 


تحقیقات در زمینه فناوری پوشیدنی بیش از 30 سال پیش آغاز شده است. برخی از منسوجات هوشمند به خصوص در زمینه های پزشکی و ورزش. در طول سال ها به بازار آمده است، با این وجود، منسوجات هوشمند همچنان محدود بوده و گسترده نمی باشد و به زندگی روزمره ما وارد نشده است. در تلاش برای تغییر این وضعیت، وزارت آموزش و تحقیقات فدرال آلمان در ماه می سال 2018 برای ارتقاء این تکنولوژی یک طرح ابتکاری «مواد در تهیه منسوجات هوشمند» را آغاز نمود.

 

در این کمپین تبلیغاتی تمامی ابتکارات از پروسه تبدیل مواد به نوآوری و نوآوری در تولید، خدمات و کار برای آینده را ترکیب می نماید. چهل و چهار کشور در داخل و خارج از اروپا در این کمپین شرکت می کنند اما تمرکز اصلی نه فقط همکاری در مرزهای کشور است بلکه همکاری بین رشته ای نیز نقش مهمی ایفا می کند. همکاری نزدیک شرکت ها و مؤسسات تحقیقاتی دولتی در هسته این شرکت قرار دارد و یک حرکت ایمن و سریع جهت کاربردی نمودن نوآوری  ها در صنعت را تضمین می کند.


نوآوری در مقابل عملکرد

 

علاوه بر این که توسعه پارچه های هوشمند و ادغام آنها در زندگی روزمره، نیازمند تلفیق رشته های مختلفی از قبیل نساجی، الکترونیک ، فناوری اطلاعات و همچنین بخش تحقیق و توسعه در صنعت می باشد، همچنین نحوه تعبیه و عملکرد توابع هوشمند و الصاق اجزایی مانند باتری بر روی منسوج بدون اینکه بر روی راحتی و شکل منسوج اثر بگذارد از موضوعات حائز اهمیت و مورد توجه می باشد. 


بسیاری از منسوجات هوشمند که در حال حاضر از طریق تعبیه اجزای تلفن همراه معمولی بر روی آن هوشمند شده اند در بازار موجود می باشند. با این حال، اجزای انعطاف ناپذیر اغلب قابلیت ها و کاربر پسند بودن منسوجات هوشمند را محدود می کند و باعث می شود که فرد مصرف کننده مثلا هنگام تمیز کردن منسوج با مشکل واقعی روبرو شود. اجزای قابل انعطاف یا چاپ شده و همچنین نخ های مخصوص که در حال حاضر در پزشکی استفاده می شوند، جایگزین مناسبی برای از بین بردن این مشکل می باشند. 

 

امکانات جدید

 

منسوجات هوشمند به طرق مختلف روند تکمیلی و توسعه را در پیش دارند. قابلیت آنها به این معنی است که آنها می توانند سهم قابل توجهی در پایداری داشته باشند، مثلا در پزشکی، با درمان زخم به گونه ای که منابع را ذخیره می کند یا در زندگی روزمره، زمانی که انرژی مورد نیاز برای دستگاه ها و توابع عملکردی مختلف تعبیه شده بر روی منسوج می تواند به صورت مستقیم از روی حرکات بدن یا از طریق انرژی خورشیدی تامین شود. 

 

عضلات تهیه شده توسط بافت حلقوی یک ایده جدید دیگر و حتی جذاب تر و انقلابی تر می باشد. محققان سوئدی در حال بررسی پتانسل های مختلف این نوع از منسوجات هستند. در این مسیر تحقیقاتی به منسوجاتی اشاره شده که حاوی مواد رسانایی هستند که در هنگام دریافت محرک به آنها واکنش داده و یا خنثی می شوند. این نه تنها می تواند عملکرد بدن را در ورزش و زندگی حرفه ای افزایش دهد، بلکه موجب افزایش تحرک افراد معلول یا حتی فلج می شود.

 

منسوجات به عنوان یک محیط ذخیره سازی

 

محققان دانشگاه واشنگتن اخیرا موفق به ساخت یک منسوج هوشمند شده اند که بدون هیچ گونه منبع انرژی خارجی کار می کند، به این معنی که می توان آن را شسته و اتو نمود: یک پیراهن استاندارد که به عنوان ذخیره سازی داده ها عمل می کند. برای رسیدن به این هدف، از نخ رسانا در تهیه این پیراهن، مورد استفاده قرار گرفته است که از این نخ های رسانا همچنین در تهیه دستکش های بکار رفته برای صفحه های لمسی استفاده می شود.


محققان، با مغناطیسه کردن نخ های آستین پیراهن، توانستند کد دسترسی را که برای دسترسی به مناطق امنیتی استفاده می شود را تعبیه نمایند.


با این سیستم می توان درب را با حرکت آستین در مقابل پانل کنترل باز کرد. داده های ذخیره شده در پارچه توسط قطبش قطعه رسانا را می توان با یک مغناطیس سنج خواند. با استفاده از این تکنولوژی، افراد قادر خواهند بود مقادیر زیادی از اطلاعات را به طور مستقیم همراه خود حمل کنند.

www.groz-beckert.com
 

چاپ این صفحه