چاپ این صفحه

افزایش ۲۰ درصدی صادرات فرش دستباف

تعداد بازدید : 371
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف با بیان اینکه صادرات فرش در سال جاری ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد، گفت: صادرات فرش دستباف وابستگی نزدیکی به قیمت ارز دارد.

سید مجتبی عراقچی با بیان اینکه فرش‌های پاخورده نیز باید صادر شوند، بیان کرد: فرش دستباف برخلاف فرش ماشینی زمانی که به اصطلاح پا خورد بیشتر ارزش پیدا می‌کند از این‌رو کشورهای متقاضی فرش بیشتر خواهان فرش‌های پاخورده ایرانی هستند.

 

به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از پایگاه خبری گسترش، وی با اشاره به لزوم حمایت دولت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف، خاطر نشان کرد: فرش، یک کالای صددرصد ایرانی است و سهم قابل توجهی در اشتغال آفرینی دارد.

 

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف؛ ۸۰ درصد قیمت فرش دستباف برای دستمزد بافندگان هزینه می‌شود و از آنجایی‌که این کالا ارزآوری فراوانی دارد رونق بازارش تاحدودی مشکلات کشور را مرتفع خواهد کرد.

 

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۲ میلیون هنرمند بافنده در کشور فعال هستند، خاطرنشان کرد: با احتساب اعضای خانواده‌ بافندگان فرش می‌توان گفت که صنعت فرش ۱۰ میلیون نفر در سطح تهران را زیرپوشش خود قرار داده است.

 

این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که آیا برای ثبت برند فرش ایرانی تلاشی صورت گرفته است، بیان کرد: متاسفانه در این زمینه اقدام جدی انجام نداده ایم چراکه موفقیت در برندسازی نیازمند تبلیغات گسترده است و از آنجایی که بخش خصوصی توان تامین هزینه‌های تبلیغات در رسانه‌های خارجی را ندارد باید برای موفقیت در این زمینه دولت ورود کند.

 

عراقچی با بیان اینکه صادرکنندگان نیازمند حمایت دولتی هستند، خاطر نشان کرد: صادرکنندگان ایرانی توان رقابت با صادرکنندگان هندی، پاکستانی و حتی افغانستانی را ندارند. بدین جهت دولت باید به آنها یارانه بدهد تا تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی توان رقابت با همتایان خارجی خود را پیدا کنند.

 

وی در ادامه بیان کرد: در فرآیند تولید تا توزیع و فروش فرش دستباف، تولیدکننده، فروشنده و صادرکننده نقش دارند تولیدکننده و صادرکننده از مالیات معاف است این در حالی است که هنوز فروشندگان مالیات پرداخت می‌کنند از این‌رو من به عنوان یک فعال در این حوزه از دولت تقاضا دارم که فروشندگان فرش دستباف به دلیل اشتغال آفرینی و ارزآوری قابل توجهی که دارند از پرداخت مالیات معاف شوند.

 

عراقچی در پایان بیان کرد: در این شرایط بسیاری از سرمایه‌های سرگردان به سمت بازار فرش سرازیر خواهند شد.

چاپ این صفحه