چاپ این صفحه

تبیین نقش صنایع نساجی و تولید پوشاک در اقتصاد مقاومتی و اشتغالزایی در استان کرمانشاه

تعداد بازدید : 754
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
همایش «تبیین نقش صنایع نساجی و تولید پوشاک در اقتصاد مقاومتی و اشتغالزایی در استان کرمانشاه» به همت انجمن علمی مهندسی نساجی و گروه مهندسی نساجی و مواد دانشگاه رازی و با سخنرانی صاحب‌نامان صنایع نساجی و تولید پوشاک کشور در سالن آمفی تاتر شهید علیمحمدی دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد.

راضیه نصراللهی- دانشجوی دوره کارشناسی مهندسی نساجی دانشگاه رازی

 

در این همایش که با حضور ریاست محترم دانشگاه رازی، ریاست دانشکده فنی و مهندسی، نایب رییس انجمن صنایع نساجی ایران، مدیریت کارخانجات زاگرس پوش، دبیر کمیسیون صنعت کارگروه مد و لباس کشور، نایب رییس انجمن تجهیزات پزشکی کشور و مدیرعامل شرکت بهسوشفا و نیز جمعی از مقامات و صنعتگران استانی همچون معاونت استانداری کرمانشاه، ریاست سازمان فنی و حرفه ای کرمانشاه، معاونت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، ریاست دانشگاه علمی-کاربردی میراث بیستون، مسول اشتغال اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان، مدیر عامل شرکت کرپ ناز، مدیریت شرکت چاپ و تولید پوشاک باختر زمین، ریاست اتحادیه پوشاک استان، مسئول مد و لباس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، مدیریت شرکت فرش زاگرس کرمانشاه، مدیریت تولید شرکت تایرکورد و نیز جمع کثیری از اساتید و دانشجویان رشته‌های مهندسی نساجی، فرش و طراحی و دوخت استان برگزار شد به مباحث تخصصی این حوزه، ارائه راهکار برای ارتقاء سطح این صنعت و جذب علاقه مندان به این زمینه، بیان تجربیات مدیران موفق و بررسی نقش دانش، مدیریت و بازاریابی در صنایع نساجی و تولید پوشاک پرداخته شد.

 

بازدید از برخی کارخانجات نساجی استان، برگزاری نشست تخصصی و کارگاه آموزشی نیز از برنامه های جانبی این همایش بود.

 

 

 

 

دکتر حیاتی، رئیس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه رازی در ابتدای این مراسم، ضمن خوش آمدگویی به سخنرانان، مدعوین و دانشجویان به اهمیت رشته مهندسی نساجی در دانشگاه اشاره نمود. ایشان اظهار داشت: دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه رازی فعالیت خود را از سال ۱۳۷۲ آغاز نموده و امروز در هفت رشته مهندسی و در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دانشجو تربیت می‌کند.

 

وی مهندسی برق، مکانیک، کامپیوتر، عمران، معماری، مهندسی شیمی و مهندسی نساجی و مواد را رشته‌های فعال در دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه رازی نام برد و افزود: با توجه به مشکل بیکاری استان کرمانشاه، با همت مسئولان دانشگاه در سال ۹۳ به فکر راه‌اندازی رشته نساجی افتادیم و از آن زمان نگاه ویژه‌ای به این رشته در دانشگاه شد.

 

رئیس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه رازی در ادامه، مهندسی نساجی را رشته‌ای با ظرفیت اشتغال‌زایی و ارزش افزوده بالا دانست و گفت: هم ‌اکنون ۶۰۰ مترمربع فضا به آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های این رشته در دانشگاه اختصاص دارد.

 

دکتر حیاتی تحقق اهداف ترسیمی در راستای تولید ملی را نیازمند نیروی انسانی توانا و ابزار کار پیشرفته دانست و گفت: توسعه صادرات در کنار نیروی انسانی و ابزار کار پیشرفته ضروری است. وی با استناد به آمارهای اعلام شده از سوی دولت گفت: ۳۳ میلیون نفر از جمعیت ایران در سنین کار (۱۵ تا ۴۰ سال) قرار دارند و اگر سن کار را ۱۵ تا ۶۵ سال در نظر بگیریم، ۵۵ میلیون نفر جمعیت کار داریم و لذا در حال حاضر مشکلی از نظر نیروی انسانی نداریم.

 

رئیس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه رازی مبارزه با ورود کالای قاچاق را در راستای رونق تولید داخل ضروری دانست و گفت: باید از واردات کالاهایی که زمینه تولید آن‌ها در داخل کشور فراهم است جلوگیری به عمل آید. دکتر حیاتی در پایان از همکاری دانشگاه رازی با صنعتگران در راستای اشتغال‌زایی و رونق صنعت نساجی در استان خبر داد.

 

 

دکتر حیاتی-رئیس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه رازی

 

 

در ادامه همایش نائب رئیس هیئت‌ مدیره انجمن صنایع نساجی ایران به سخنرانی پرداخت و بیان نمود که صنعت نساجی و خاص پوشاک جزء نیازهای ضروری در جوامع بشری است و صنعت نساجی و پوشاک در ادوار گذشته تا به امروز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده است.

 

دکتر علیمردان شیبانی اشاره نمود نسل جوانی که توانایی های بالایی دارد با تکیه بر همت و انگیزه ای که برای موفقیت دارد مسیر تولید و کار را در دست خواهد گرفت. وی با اشاره به این موضوع که بیش از 16 کشور مصرف کننده در اطراف ایران وجود دارد و همچنین موقعیت اقلیمی و جغرافیایی کشور عزیزمان ایران و داشتن منابع خدادی که در اختیارمان است مزیت و موهبتی الهی است و بایستی از اینها استفاده شود.

 

علیمردان شیبانی افزود:اهم این منابع و مزایا نسل جوان ما می‌باشد که بایستی قدر آنها را بدانیم. وی خاطر نشان کرد جوانان باید با بکارگیری توانایی ها و نبوغ خود برای پیشرفت خود و کشور و توسعه و رونق تولید در صنعت نساجی و دیگر حوزه ها تلاش کنند.

 

شیبانی با تأکید بر اینکه دولتمردان باید حمایت‌های لازم برای رونق تولید به ‌ویژه در صنعت نساجی را به عمل آورند، گفت: صنعت نساجی، بالاترین ارزش افزوده را در میان تمام صنایع دارد و با سرمایه‌گذاری بسیار کم فرصت اشتغال‌زایی بالایی را ایجاد می‌کند و اگر تولیدات نساجی کشور قیمت پایین و کیفیت قابل رقابتی داشته باشند، دیگر شاهد ورود تولیدات چینی و ترک به کشور نخواهیم بود.

 

ایشان با انتقاد از بی توجهی به نیروی متخصص و جوان، بیان نمود که دولتمردان باید حمایت‌های لازم برای رونق تولید به ‌ویژه صنعت نساجی را به عمل آورند.

 

دکتر شیبانی با تاکید بر این موضوع که کشور ما ایران در زمینه ی نساجی دارای فناوری خوبی است، گفت: برخی سیاست ها در ارتباط با سایرین و قوانین دست و پاگیر، فعالان صنعت پوشاک و نساجی را با مشکل مواجه نموده است و دولت باید قوانین کار را اصلاح کند و توجه بیشتری برای رفع موانع داشته باشد.

 

دکتر  شیبانی- نائب رئیس هیئت‌ مدیره انجمن صنایع نساجی ایران

 

نائب رئیس هیئت‌ مدیره انجمن صنایع نساجی با انتقاد از بالا بودن نرخ سود تسهیلات بخش صنعت در کشور، افزود: در هیچ کجای دنیا سود تسهیلات بخش صنعت به 5 درصد هم نمی رسد، اما در کشور ما 17درصد است. 

 

وی کیفیت بالا و قیمت تمام شده پایین را لازمه حضور در عرصه رقابت در صنعت پوشاک دانست و گفت: شانس بزرگی که در صنعت نساجی کشور داریم این است که ۹۸ درصد این صنعت به دست بخش خصوصی اداره می‌شود که بزرگ‌ترین نعمت است.

 

شیبانی بر فراهم شدن بسترهای لازم برای رونق صادرات تأکید کرد و گفت: بیکاری نه ‌تنها مشکل ایران بلکه معضل تمام دنیاست و باید با تلاش و همت جمعی برای رفع این مشکل تلاش کنیم و از اینکه حال صنعت نساجی و تولید پوشاک در ایران روز به روز درحال بهتر شدن است ابراز خرسندی نمود.

 

رحیم چگنی به عنوان سخنران بعدی همایش اظهار داشت: صنعت نساجی نیاز به افراد تحصیل‌کرده و دانش‌آموختگان متخصص دارد و باید عرصه علم و دانش در صنعت نساجی پویاتر گردد. 

 

 رییس کارخانجات زاگرس پوش بیان کرد: در راستای تحرک و پویایی صنعت نساجی، اقدام به راه‌ اندازی موسسه علمی-کاربردی برای تربیت دانشجویان در این صنعت نمودم و خوشبختانه توفیقات خوبی حاصل شد و به اشتغالزایی و کارآفرینی برای دانشجویان حوزه صنعت نساجی دست یافتیم.

 

چگنی ارزآوری، اشتغالزایی، ارزش افزوده بالا و پویایی اقتصادی را از مزایای فعالیت صنعت پوشاک دانست و گفت: این صنعت نیاز به حمایت دولت دارد و از سویی نیز باید از ظرفیت همسایگی با عراق برای صادرات پوشاک با کیفیت استفاده کنیم.

 

 

رحیم چگنی- رییس کارخانجات زاگرس پوش

 

وی قیمت تمام شده بالا را یکی از مشکلات صنعت پوشاک برای صادرات دانست که مجال رقابت با تولیدکنندگانی همچون ترکیه را جهت صادرات به عراق دچار مشکل می¬سازد. در صورتیکه صنعت ما باید صادرات‌ محور باشد و کالای باکیفیت و با قیمت تمام شده پایین صادر کنیم.

 

مدیر کارخانجات زاگرس‌پوش تاکید کرد: با کار سنّتی راندمان تولید بالا نمی‌رود، بلکه باید صنعت را بیاموزیم، برندسازی کنیم و دولت نیز حمایت کند.

 

در ادامه همایش معاون امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری کرمانشاه با اشاره به این موضوع که استان کرمانشاه به دلیل لطمات وارده از جنگ وسایر وقایعی که دچارش شده باعث مهاجرت کارآفرینان و صنعتگران از استان شده و این خود تاثیر کمی روی آمار اعلام شده از وضعیت استان ندارد؛ ادامه داد: مردم کرمانشاه در بحث خلاقیت، نوآوری، کارآفرینی و تدبیر و مدیریت قوی هستند. 

 

وی افزود در چند سال اخیر به لطف الهی و همت دولت تدبیر و امید در زمینه اشتغالزایی و سرمایه گذاری به نقاط خوبی رسیدیم و در آستانه یک حرکت و جهش با همت کارآفرینان و سرمایه گذاران و جوانان این استان در جهت مثبت هستیم. ایشان معتقد بودند دانشکده فنی دانشگاه رازی دارای ظرفیت انسانی خوب و بالایی است که بایستی به سمت و سوی کارآفرینی و خلق نوآوری بروند. 

 

دکتر رحیمی افزود: نیاز جامعه امروز ما خلق ثروت است و دانشگاهیان، اساتید و دانشجویان بایستی دنبال علم نافع باشند، علمی که موجب خلق ثروت برای جامعه شود. رحیمی تصریح کرد که در یک کلام اقتصاد مقاومتی یعنی خلق ثروت بر مبنای علم و دانش. 

 

وی همچنین بیان نمود که اگر همه  ما از تولیدات داخلی حمایت کنیم یقیناً مشکلات کمتر خواهند شد و بایستی بستر و محمل صادرات را به گونه ای مدیریت کنیم که لحظه ای صادرات ما در این مسیر، در بازارچه و در مرز متوقف نشود. 

 

دکتر رحیمی - معاون اموراقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری کرمانشاه 

 

معاون استاندار در ادامه خبر خوشی به حضار دادند که در یازده ماه اخیر نسبت به مدت مشابه سال قبل 9% افزایش صادرات کالا از مرزهای استان داشتیم و این امر با فراهم نمودن زیرساخت‌ها توسط دولت میسر شد؛ این در حالی است که که به دلیل مشکلات داخلی در عراق مرز پرویز خان برای صادرات، سه ماه است که بسته شده است ولی به لطف الهی و تدابیر صورت گرفته بازارچه سومار که مرز رسمی و ارزشمندی می‌باشد راه اندازی شده است. رحیمی بیان کرد قیمت زمین در شهرک های صنعتی استان طی دوسال اخیر نه تنها هیچ گونه افزایشی نداشته است بلکه در شهرک صنعتی هزار هکتاری چون زاگرس پنجاه درصد نیز کاهش داشته و فعالیت در آن دارای 13 سال معافیت مالیاتی می‌باشد.

 

وی در بحث تسهیلات وام ها گفت: با اختصاص 96 میلیارد تومان بودجه از محل منابع استانی به دستگاه-های اجرایی نرخ بهره ی وام ها پایین آورده شده و به حوزه پوشاک به دلیل ظرفیت بالای آن 10 میلیارد تومان اختصاص داده شده است و از فعالان این عرصه خواستند که با همکاری دو طرفه به پیشرفت این صنعت در استان و کشور کمک گردد.

 

دکتر رحیمی گفت: برای واحدهای صنعتی واقع درنواحی روستایی و شهرستان‌های مرزی نرخ بهره وام 4 درصد و در شهر های غیر مرزی 6 درصد می‌باشد که این یک فرصت خوب می‌باشد. سه اشتغال فراگیر هم وجود دارد که نرخ بهره 16 درصد است که تا 9 درصد هم می‌شود کاهش یابد.

 

وی ادامه داد که بنابراین محدودیت منابع وجود ندارد، بلکه با محدودیت طرح خوب و توجیح پذیر مواجه هستیم.

 

معاون استاندار کرمانشاه در پایان گفت امروزه فناوری حلقه¬ی مفقوده ما در دانشگاه و صنعت است. وی معتقد بود بایستی ارتباط بین صنعت و دانشگاه حفظ شود و صنعت در قالب یک دپارتمان، پارک علم و فناوری و یا مرکز رشد در دل دانشگاه ایجاد شود.

 

در ادامه این همایش دکتر محمدرضا نعیمی‌راد عضو هیأت علمی گروه مهندسی نساجی و مواد دانشگاه رازی پیرامون نقش دانشگاه و اقتصاد دانش‌ بنیان در صنعت نساجی و تولید پوشاک به سخنرانی پرداخت.

 

وی با اشاره به ملزومات اولیه جهت انجام پروژه های تقاضا محور در دانشگاه و ارایه مثال¬هایی از پژوهش-های کاربردی در حوزه‌های مختلف نساجی و پوشاک در دانشگاه‌ها و موسسه‌های علمی تراز اول دنیا به بیان پتانسیل‌های گروه مهندسی نساجی این دانشگاه جهت فعالیت در زمینه¬های نوین و کاربردی در صنعت نساجی و پوشاک و همکاری با صنایع در کشور پرداخت.

 

دکترنعیمی‌راد-عضو هیأت علمی گروه مهندسی نساجی و مواد دانشگاه رازی

 

 

مهندس حمیدرضا نیک طبع به عنوان سخنران بعدی با تکیه بر قدمت صنایع نساجی، بحث طراحی را در تولید پوشاک مهم دانست. رییس کمیسیون صنعت کارگروه مد و لباس کشور با بیان اهمیت توجه به صنعت و کسب تجربه و به خصوص بازار مصرف و سلیقه مشتری فعالیت در زمینه نساجی و به ویژه تولید پوشاک را دارای آینده روشن دانست.

 

مهندس نیک طبع 

 

در انتها آرمان رستم‌ پور به عنوان مجری طرح ملی تولید پوشاک روستایی در استان کرمانشاه به بیان کلیاتی در مورد طرح و آینده صنعت پوشاک در استان کرمانشاه و وجود تعامل بین دانشگاه و صنعت پرداخت.

 

وی اظهار داشت که سرانه  صادرات در حال حاضر در ایران 89 سنت است، این در حالی است که برای کشوری مانند ترکیه در همسایگی ما 140 دلار می‌باشد و برای کشور چین 80 دلار است که این آمار بسیار نگران کننده می‌باشد.

 

رستم پور بیان کرد که دانشجویان بایستی مقوله پوشاک را جدی بگیرند و این جدیت، خود منجر به تفکر، خلاقیت، تحقیق و مطالعه کردن می‌شود.

 

مجری طرح ملی تولید پوشاک روستایی در استان کرمانشاه به نکاتی در جهت اهمیت مبحث پوشاک که از اهداف برگزاری این همایش بود اشاره نمود:

 

1-پوشاک بعد از مواد غذایی پرمصرف ترین کالا می‌باشد.

 

2-پوشاک دارای بالاترین ارزش افزوده در بین کالاهای مورد نیاز مردم است.

 

3-صنعت پوشاک صنعتی پاک، همراه و همگام و سازگار با طبیعت و محیط زیست می‌باشد.

 

4-تولید پوشاک برخلاف برخی دیگر از زمینه‌های صنعت نساجی دارای پتانسیل ایجاد اشتغال قابل توجه با سرمایه گذاری کم است.

 

وی در پایان از حامیان طرح ملی تولید پوشاک روستایی در استان کرمانشاه به ویژه انجمن صنایع پوشاک ایران تشکر کرد و از دانشگاهیان و دانشجویان خواستار تعامل هر چه بیشتر و مفیدتر با صنعت و به خصوص به ثمر رسیدن این طرح شد.

 

 

آرمان رستم‌ پور-مجری طرح ملی تولید پوشاک روستایی در استان کرمانشاه 

 

در پايان برنامه اصلي همايش با اهداي لوح از سخنرانان ويژه همايش تقدير شد. همچنين از زحمات جناب آقاي مهندس مهدي روستا بابت اهداي يك دستگاه ماشين بافندگي به دانشگاه رازي و نيز همكاري هاي جناب آقاي مهندس مرتضي منصوري تقدير شد.

بازدید از چند کارخانه نساجی کرمانشاه و برگزاری نشست تخصصی در شرکت کرپ ناز از برنامه های جانبی بود که پس از ظهر روز همایش برگزار شد. در جلسه تخصصی که با حضور نایب رییس انجمن صنایع نساجی کشور و مدیرعامل شرکت کرپ ناز برگزار شد و با تماس تلفنی با سرکار خانم گلنار نصراللهی مشاور محترم وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور نساجی، پوشاک و چرم همراه بود، تفاهم‌ نامه ای جهت تخصیص فضا و امکانات از کارخانه کرپ ناز به دانشجویان و بهره‌گیری از ایده‌ها و طرح‌های آنها جهت افزایش ظرفیت تولید به تصویب رسید.

 

 

تاکید بر حفظ این ارتباط بین صنعت و دانشگاه و نیز احیا و رونق صنایع نساجی در استان و افزایش اشتغالزایی با ورود به حوزه پوشاک از دیگر دستاوردهای این نشست بود. حاضرین همچنین بر ادامه این روند و تکرار چنین همایش هایی توسط دانشگاه رازی که یک دانشگاه مادر و بزرگ‌ترین دانشگاه غرب کشور است تاکید داشتند.

 

برگزاری کارگاه آموزشی «طراحی پارچه و لباس» که یکی از نیازهای تولید و نواوری در پوشاک کشور می‌باشد از برنامه های جانبی دیگر این همایش بود که توسط یکی از مدرسین و متخصصین این حوزه در استان انجام شد.

 

چاپ این صفحه