چاپ این صفحه

مروری بر صنعت نساجی و پوشاک ترکیه

تعداد بازدید : 1902
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۵/۱۷
ترکیه همچنان در میان تولیدکنندگان جهانی یکی از مهمترین کشورهای تولید کننده در صنعت نساجی و پوشاک در جهان محسوب می شود.

مترجم : دکتر مژده قهرمانی هنرور                               

 

صنعت نساجی و پوشاک این کشور ششمین تامین کننده بزرگ جهان و سومین تامین کننده عمده در اتحادیه اروپا می باشد.

 

به گزارش سایت نساجی امروز، جمهوری ترکیه که از جنوب شرقی اروپا از طریق شبه جزیره آناتولی تا غرب آسیا امتداد یافته است، دارای تاریخچه صنعت نساجی می‌باشد که به امپراتوری عثمانی بازمی گردد.

 

Top five markets for Turkish apparel products

شکل 1: صنعت پوشاک ترکیه در یک نگاه

 

امروزه، ترکیه همچنان یکی از مهمترین کشورهای تولید کننده نساجی و پوشاک در جهان محسوب می شود.

 

بعد از وسایل نقلیه، پوشاک از بهترین محصولات صادراتی ترکیه می باشد که 9.4 درصد از کل صادرات کشور را شامل می شود. در بین پوشاک صادراتی، سهم پوشاک تهیه شده از بخش بافندگی حلقوی برابر با 8.8 میلیارد دلار (5.6 درصد از کل صادرات)، و سهم پوشاک تهیه شده از بخش بافندگی تاری پودی برابر با 6.0 میلیارد دلار (3.8 درصد از کل صادرات) در سال 2017 می باشد.

 

صادرات در هر دو بخش نساجی و پوشاک ترکیه در سال 2017 به میزان قابل توجهی رشد داشته و به ترتیب 2.5 و 3.0 درصد افزایش یافته است. رهبران صنعت پیش بینی کرده اند که این میزان رشد در سال 2018 بیشتر خواهد بود. سال گذشته، صادرات نساجی به حدود 10 میلیارد دلار و صادرات پوشاک به حدود 17 میلیارد دلار رسیده است.

 

Hikmer Tanriverdi ، رئیس انجمن صادرکنندگان پوشاک در استانبول، افزایش 8-10درصد  صادرات را در بخش پوشاک در سال 2018پیش بینی نموده است.

 

طبق اطلاعات سازمان تجارت جهانی (WTO)  در سال 2016، صنعت پوشاک ترکیه با سهم 3.39درصد ، ششمین تامین کننده بزرگ جهان و سومین تامین کننده بزرگ اتحادیه اروپا می باشد. 4.06درصد  سهم صادرات پوشاک تهیه شده از بخش حلقوی و  2.73 درصد سهم صادرات پوشاک تهیه شده از بخش تاری پودی در جهان به ترکیه اختصاص دارد. 

 

نقاط قوت صنعت نساجی و پوشاک ترکیه

 

صنعت نساجی و پوشاک ترکیه با رعایت استانداردهای بالا نقش موثری در تجارت جهانی دارد و با توجه به کیفیت بالا و طیف وسیع محصولات می تواند در بازارهای بین المللی رقابت نماید.

 

ترکیه نه تنها پوشاک آماده را صادر می کند؛ بلکه پارچه نیز به جهان صادر می نماید. کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا، روسیه، آلمان، رومانی و بلغارستان و غیره مهمترین بازارهای صادرات پارچه ترکیه هستند.

 

در طی مدت 36 سال، از سال 1980 تا 2018، تولید و صادرات این صنعت از کالاهای با ارزش افزوده کم به کالاهای تولید شده با ارزش افزوده بالا و مد روز تغییر یافت. بخش عمده ای از صنایع نساجی و پوشاک ترکیه عبارتند از:

 

* منابع انسانی واجد شرایط و تحصیل کرده

* ظرفیت طراحی

* انباشت دانش

* سرمایه گذاری در فن آوری

* ظرفیت تولید پویا و انعطاف پذیر

* زیر صنایع پیشرفته در بخش پوشاک

* دقت عمل بالا در مورد کیفیت، سلامتی و محیط زیست

 

روند صادرات پوشاک

 

در دو سال گذشته، با وجود شرایط وابسته به جغرافیای سیاسی در کشورهای همسایه و تنش دیپلماتیک بین ترکیه و رهبران اتحادیه اروپا  (EU)، این صنعت پایدار بوده است. ترکیه با تولید از محصولات مبتکرانه و با کیفیت، سهم خود را در بازارهای اصلی، به ویژه در بازار اروپا افزایش داده است.

 

ean market.

Top five markets for Turkish apparel products

شکل 2: پنج بازار برتر برای صادرات محصولات پوشاک ترکیه (ارزش به میلیون دلار). مقادیر ذکر شده در دایره های پایین جدول، روند تغییرات سالیانه را مشخص می نماید.

 

در سال 2014، ارزش کل صادرات پوشاک 16.26 میلیارد دلار آمریکا بود. تقریبا 80٪ از پوشاک صادر شده، پوشاک پنبه ای می باشد.

 

پوشاک حاصل از بافندگی حلقوی با ارزش صادراتی 10.02 میلیارد دلار، سهم 61.66 درصدی از کل صادرات پوشاک را به خود اختصاص داده است پوشاک حاصل از بافندگی تاری پودی با ارزش صادراتی 6.23 میلیارد دلار سهم 38.34 درصدی را به خود اختصاص داده است.

 

 

Turkey’s clothing exports by countries

 

جدول 1: میزان صادرات پوشاک ترکیه (میلیون دلار)

 

تی شرت و پلیور، مهم ترین محصولات صادراتی در بخش پوشاک تهیه شده از بافندگی حلقوی می باشند. درآمد حاصل از صادرات تی شرت و پلیور به ترتیب 2.93 میلیارد دلار و 1.62 میلیارد دلار در سال 2016 بوده است.

 

"کت و شلوار زنانه، لباس دو تکه، ژاکت، کت و شلوار پسرانه، لباس مجلسی خانمها، دامن، لباس مجلسی چند تکه، لباس های مردانه و پسرانه ، کت و شلوار پسرانه، شلوار، لباس کودک، شلوار کار و بند شلوار، شلوارک و غیره" مهمترین محصولات صادراتی در بخش پوشاک ترکیه می باشد.

 

در سال 2016 ارزش صادرات «لباس های زنانه و دخترانه»، لباس مجلسی، دامن و غیره " برابر با 2.27 میلیارد دلار  و ارزش صادراتی « لباس های مردانه و پسران، کت و شلوار پسرانه، لباس کار، شلوارک و غیره» برابر با 1.51 میلیارد دلار بوده است.

 

عوامل تولید در نساجی ترکیه

 

ترکیه دارای مزایای متعددی در صنعت نساجی و همچنین تامین مواد خام بر اساس موارد زیر می باشد:

 

1. از لحاظ منطقی، کشور ترکیه دارای موقعیت استراتژیک است زیرا دروازه ایبه بازارهای اروپایی می باشد.

 

2. این کشوریک منبع غنی از مواد اولیه است که برای تولید استفاده می شود. ترکیه در تولید پنبه رتبه هفتم در جهان را به خود اختصاص داده است.

 

3. با سیاست های تجاری لیبرال خود که مجهز به نیروی کار ماهرانه است، قادر به داشتن یک صنعت پیشرفته است که می تواند محصولات با کیفیت تولید کند.

 

4. این کشور در بخش گمرکی با اتحادیه اروپا وارد توافقنامه شده است و با سایر کشورها توافقنامه تجارت آزاد را امضا نموده است. 

 

5. ترکیه برای شرایط کاری نیروی کار خود اهمیت و اولویت خاصی قائل می باشد.

 

6. ترکیه همچنان به استفاده از فن آوری های پیشرفته برای رشد صنعت خود ادامه می دهد.

 

رقابت در صنعت نساجی

 

گرچه صنعت نساجی ترکیه در طول سال های متمادی با رشد پایدار مواجه است، اما با توجه به اینکه این کشور در حال رقابت با چین می باشد، با چالش مواجه شده است و مزایای خود را به دلیل هزینه پایین نیروی کار در چین از دست می دهد.

 

 Hadi Karasu، رئیس انجمن تولید کنندگان پوشاک ترکیه (TGSD)، اخیرا عنوان نموده است  پروژه  One Belt، One Road  چین،  تهدیدی برای صنعت پوشاک ترکیه است. در درجه اول، چین صنعت پوشاک خود را در بخش چین غربی انتقال داده است تا از مزیت نیروی کار ارزان خود استفاده نماید.  بنابراین، چین با دسترسی آسان تر به اتحادیه اروپا تهدیدی برای ترکیه محسوب می شود و این پروژه مزیت رقابتی بسیار مهم ترکیه را تحت فشار قرار خواهد داد."

 

ترکیه برای حفظ جایگاه رقابتی خود، تولید کنندگان داخلی باید طرح های خلاقانه تر و نوآورانه ای را ایجاد کنند که گروه های با درآمد بالا را هدف قرار دهند. از آنجایی که این بخش نیز تحت تاثیر منفی تصمیم اتحادیه اروپا برای بستن توافقنامه تجارت آزاد با کره جنوبی و هند می باشد.

 

در پاسخ به افزایش رقابت، دولت ترکیه قصد دارد با ارائه برنامه هایی مانند برنامه Turquality کمک های بیشتری به تولید کنندگان داخلی خود ارائه دهد. این برنامه ها به طور خاص تولید کنندگان داخلی را برای رقابت تقویت می نماید.  

 

نتیجه گیری

 

امروزه صنعت نساجی و پوشاک ترکیه صنعت بی نظیری است که می تواند با کیفیت بالا و طیف گسترده ای از محصولات، با کشورهای دیگر در بازارهای بین المللی رقابت کند. ترکیه در حال حاضر تولید پنبه خود را افزایش داده است و این باعث می شود تا وابستگی کمتر به منابع خارجی پنبه داشته باشد.

 

در عین حال، دولت ترکیه نگرانی های زیادی را برای از بین بردن مشکلات باقی مانده در صنعت نساجی و پوشاک دارد. بنابراین، در آینده نزدیک، ترکیه ممکن است قوی ترین رقیب برای کشورهای رقیب خود باشد.

 

چاپ این صفحه