چاپ این صفحه

سه‌گانه حمایت از کوچک‌ها

تعداد بازدید : 1182
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۵/۱۷
متولیان صنعتی در راستای حمایت از بنگاه‌های تولیدی کوچک و متوسط اقدام به تدوین سه‌گانه حمایتی از واحدهای تولیدی کردند.

«تدوین بسته حمایتی برای تامین نقدینگی»، «تمدید طرح رونق در سال جاری» و «بررسی و رفع چالش‌های غیرمالی بنگاه‌ها در ستاد تسهیل وزارت صنعت، معدن و تجارت» از جمله اقداماتی است که در دستور کار متولیان این بخش قرار گرفته است.



به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از دنیای اقتصاد ، تدوین بسته حمایتی برای تامین نقدینگی صنایع کوچک و متوسط در شرایط جدید ارزی کشور در دستور کار متولیان این بخش قرار گرفت؛ براین اساس مقرر شد در راستای رفع مشکل نقدینگی (ارزی -ریالی) واحدهای تولیدی از یکسو و تامین مواد اولیه مورد نیاز بنگاه‌های کوچک و متوسط و رفع سایر مشکلات این واحدها، بسته‌ای با موضوع تامین نقدینگی حمایت از صنایع کوچک و متوسط تدوین و به منظور اخذ مصوبه به هیات‌دولت ارائه شود.

 

علاوه بر تدوین بسته حمایتی از صنایع کوچک و متوسط در سال جاری و در راستای طرح رونق تولید، رفع سایر چالش‌های این بخش نیز در اولویت وزارت صنعت‌، معدن و تجارت قرار گرفت.

 

در حال حاضر، «عدم برنامه‌ریزی درست در بنگاه‌های تولیدی»، «عدم بهره‌وری مناسب»، «نبود مشاور در شهرک‌های صنعتی»، «عدم برخورداری از تکنولوژی روز دنیا»، «نبود شرکت‌های تکنولوژی و بازرگانی در این بنگاه‌ها»، «اختلاف درون‌بنگاهی» و... در کنار مسائل تامین نقدینگی از مهم‌ترین چالش‌های این بنگاه‌ها است.

 

بر این اساس به گفته مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، رفع این چالش‌ها در ستاد تسهیل وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت در دستور کار قرار گرفته و در حال حاضر یکی از اولویت‌های این وزارتخانه محسوب می‌شود.

 

به گفته صادق نجفی، برای سال جاری بسته طرح رونق سال گذشته از سوی مجلس برای سال جاری نیز تصویب و ابلاغ شده است. برای طرح رونق تولید در سال ۹۶ پرداخت ۳۰۰هزار میلیارد ریال تسهیلات در راستای «استمرار رونق تولید، حفظ اشتغال فعلی، ‌ایجاد اشتغال جدید و افزایش رشد اقتصادی کشور» در قالب سه نوع وام در دستور کار قرار‌ گرفت و مقرر شد نحوه توزیع این وام‌‌ها برای تامین سرمایه در گردش مورد نیاز برای ۱۰هزار بنگاه‌ اقتصادی به میزان ۱۰۰هزار میلیارد ریال، تامین منابع مالی مورد نیاز ۶ هزار طرح‌ نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی ۶۰درصد به میزان ۱۰۰هزار میلیارد ریال و تامین مالی مورد نیاز برای بازسازی و نوسازی ۵ هزار واحد اقتصادی به میزان ۱۰۰هزار میلیارد ریال در دستور کار قرار گیرد، طرحی که برای سال جاری نیز تمدید شد.

 

براساس آمار اعلام‌شده از سوی سازمان صنایع کوچک و متوسط مجموع تسهیلات پرداختی به بنگاه‌های کوچک و متوسط در سال ۹۶ حدود ۱۹۷ هزار میلیارد ریال بوده که با این شرایط می‌توان گفت طرح رونق سال گذشته هنوز به اتمام نرسیده است.

 

نجفی افزود: علاوه بر این تفاهم‌نامه همکاری با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منظور ارائه تسهیلات به میزان ۵۰ هزار میلیارد ریال به طرح‌های ذیل برنامه اشتغال فراگیر و اعطای یارانه به مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد ریال از محل کمک‌های فنی و اعتباری سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران مدنظر قرار می‌گیرد.

 

جذب ۸/ ۲ میلیارد دلار سرمایه خارجی


مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در نشست خبری از ارائه راهکارهایی برای حل مشکل نقدینگی صنایع کوچک و متوسط در شرایط جدید ارزی خبر داد و گفت: بسته تامین نقدینگی واحدهای صنعتی کوچک و متوسط در آینده‌ای نزدیک تدوین و از سوی مقام عالی وزارت به دولت ارائه می‌شود.

 

نجفی رفع مشکل نقدینگی واحدهای صنعتی را از دغدغه‌های وزارت صنعت، معدن وتجارت عنوان کرد و گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت برای حل مشکل نقدینگی صنایع کوچک و متوسط در شرایط جدید ارزی دستور داد بسته‌ای با موضوع تامین نقدینگی صنایع کوچک و متوسط آماده شود تا این بسته در جلسه هفته آینده هیات دولت ارائه شود.

 

جذب سرمایه خارجی ۸/ ۲ میلیارد دلاری از نیمه سال ۹۶ تاکنون در ۳۷ طرح به‌صورت ۱۰۰ درصد خارجی یا مشترک با سرمایه‌گذاران داخلی یکی دیگر از خبرهایی است که مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به آن اشاره کرده و در این خصوص می‌گوید: برخی سرمایه‌گذاری‌ها نیز از طریق سرمایه‌گذاری ایرانیان مقیم خارج از کشور صورت گرفته است.

 

به گفته نجفی، آنچه مسلم است افزایش نرخ ارز در ماه‌های اخیر در افزایش جذب سرمایه خارجی بی‌تاثیر نبوده، به‌طوری که در حال حاضر وجود سرمایه‌گذاران خارجی در شهرک‌های صنعتی نمود بسیاری پیدا کرده است. «عراق، ترکیه، چین و برخی کشورهای اروپایی» از جمله کشورهایی هستند که مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از آنها به‌عنوان سرمایه‌گذاران خارجی در شهرک‌های صنعتی یاد می‌کند.

 

براساس آمار اعلام شده در حال حاضر ۵۴ شرکت مدیریت صادرات با ۵۰ میلیون دلار صادرات در کشور فعالیت می‌کنند و فعالیت ۲۰۴ سرمایه‌گذار خارجی نیز در کشور ثبت شده است. از سوی دیگر در این مدت ۳۵ تفاهم‌نامه داخلی و ۲۲ تفاهم‌نامه همکاری با کشورهای مختلف از جمله مالزی، اندونزی، هند، آلمان، ترکیه، چین، بلغارستان، کره جنوبی و... به منظور توسعه همکاری فی‌مابین صنایع کوچک و متوسط منعقد شده است.

 

وی همچنین به تشکیل ۶۰ کنسرسیوم صادراتی در حوزه صنایع غذایی، خشکبار، محصولات پلاستیکی، سنگ، پوشاک و کفش با ظرفیت معادل ۷۶ میلیون دلار صادرات اشاره کرد و گفت: اتمام ۹۲ پروژه خوشه صنعتی در دست اجراست و ۳۱ پروژه امکان‌سنجی توسعه خوشه‌ای در دستور کار قرار دارد.

 

سهم اشتغال کوچک‌ها


معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به بند الف تبصره ۱۸ ماده واحده قانون بودجه سال ۹۷ بیان کرد: مطابق بند ۵ این آیین‌نامه دستگاه‌های اجرایی در حال تدوین برنامه ایجاد و تثبیت اشتغال برای ارائه به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند که در این بین سهم سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در پیش‌بینی برنامه تثبیت اشتغال در سال ۱۳۹۷ معادل ۳۲ هزار نفر است.

 

نجفی ادامه داد: بر اساس بند الف این تبصره پیگیری جهت ارائه خدمات کلینیک‌های کسب و کار و نیز اجرای طرح‌های صنایع کوچک و حمایت از خوشه‌های کسب و کار و نیز بازسازی و نوسازی صنایع کوچک مدنظر قرار گیرد.

 

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران همچنین به بند «ص» تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ اشاره کرد و افزود: این طرح مشترک بین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و نیز سازمان توسعه تجارت است که بر اساس آن ۱۳ هزار میلیارد ریال به منظور حمایت از تولید محصولات صادرات‌محور و مدیریت واردات پیش‌بینی شده است.

 

طرح توسعه ملی پوشاک


طرح توسعه ملی پوشاک یکی دیگر از مواردی است که مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به آن اشاره کرد و در این خصوص گفت: سرانه صادرات پوشاک در ایران کمتر از یک دلار بوده و معادل ۸۹ سنت است این در حالی است که سرانه صادرات پوشاک در چین معادل ۸۰ دلار و در ترکیه معادل ۱۴۰ دلار است، اما سرانه پوشاک در کشور ما حتی به یک دلار هم نمی‌رسد.

 

به همین منظور طرح ملی توسعه پوشاک در مناطق روستایی در دستور کار سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی قرار گرفته است که اشتغال‌زایی مستقیم ۹۰ هزار نفری را در بر خواهد داشت، در این رابطه شرکت ملی پشتیبان ایجاد شده و قرار است به‌صورت پایلوت از استان کرمانشاه طی هفته‌های آتی طرح مربوطه آغاز شود.

 

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران همچنین با اشاره به اقدامات صورت گرفته در طرح ملی توسعه تولید پوشاک در مناطق روستایی عنوان کرد: شناسایی سرمایه‌گذاران در پنج استان پایلوت که به تایید مسوولان استانی رسیده است، انجام شده و شناسایی محل سرمایه‌گذاری شرکت‌های پشتیبانی استانی نیز معین شده است تا به این طریق تعیین نوع پوشاک تولیدی هر استان بر اساس چشم‌انداز طرح با همکاری انجمن پوشاک ایران در دستور کار قرار گیرد.

 

راه‌اندازی اولین منطقه ویژه مرزی


معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص اینکه تاکنون وعده‌های بسیاری درخصوص راه‌اندازی مناطق ویژه مرزی داده شده، اما هنوز خبری از راه‌اندازی این مناطق اعلام نشده است نیز گفت: اقدامات مناسبی در این خصوص صورت گرفته و تا اول آبان‌ماه منطقه ویژه مرزی بانه قطعا راه‌اندازی می‌شود و هم‌اکنون هم به بیش از ۳ تا ۴ واحد راه‌اندازی شده است و شهرک میرک در سیستان و بلوچستان در حال راه‌اندازی است و در بندرعباس هم شهرک دریایی به زودی کلنگ‌زنی می‌شود.

 

وی افزود: برنامه‌ریزی شده تا ۱۰ درصد صنایع کوچک صنایع برون‌گرا شود و در این رابطه همکاری با چند کشور اروپایی از جمله اتریش، فرانسه و آلمان، جزو برنامه‌های سازمان صنایع کوچک است و حتی درصدی از هزینه‌های برگزاری نمایشگاه‌ها در بخش صنایع کوچک در کشورهای دیگر برگزار می‌شود، همچنین لایحه حمایت از شرکت‌های مدیریت صادراتی آماده شده و اگر در مجلس مصوب شود بخش زیادی از مشکلات ما حل خواهد شد.

چاپ این صفحه