چاپ این صفحه

تأثیر نبرد تجاری بین ایالات متحده آمریکا و چین در صنعت پوشاک

تعداد بازدید : 910
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۵/۱۸
نبرد تجاری بین ایالات متحده و چین، بزرگترین قطب های اقتصادی جهان، در مقیاس بزرگی بر روی اقتصاد جهانی تاثیر می گذارد.

مترجم : دکتر مژده قهرمانی هنرور                                                                                

 


به گزارش نساجی امروز،چین و ایالات متحده بزرگترین قطب های اقتصادی جهان هستند. چین در سال 2010 ژاپن را از نظر اقتصادی سرنگون ساخت تا به عنوان دومین کشور اقتصادی جهان شناخته شود.

 

 

براساس گزارش مرکز تحقیقات اقتصاد و بازرگانی، انتظار می رود چین از آمریکا به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان سبقت بگیرد. با دلیل نیروی کار ارزان و سیاست کارا و خوب دولت چین، پس از ورود به عرصه اقتصاد جهانی در سال 1990 به رشد چشمگیری در اقتصاد رسید، در آن زمان، ایالات متحده در گنجاندن چین در( WTO سازمان تجارت جهانی) حمایت کرد.


امروز ایالات متحده به این فکر می کند که در آن زمان تصمیم اشتباهی برای کمک به چین گرفته است. پس از انقباض اقتصادی در سال 2008، دولت اوباما اقدامات گوناگونی را برای بهبود آن انجام داده است.

 

ایالات متحده هزینه های کلانی را صرف مبارزه با تروریسم در افغانستان، عراق، لیبی و سوریه نمود و این شرایط را سخت تر نمود. به همین دلیل است که در انتخابات ریاست جمهوری دونالد ترامپ اعلام کرد اقدامات لازم را جهت افزایش تولید در ایالات متحده انجام خواهد داد.


تعرفه جدید برای کالاهای چینی ممکن است موجب تورم در ایالات متحده شود، اما در عین حال مفسران انتظار دارند که این امر موجب افزایش اشتغال در آمریکا و به طور خاص در صنایع با تکنولوژی بالا گردد.


چین به عنوان پاسخ سریع به ایالات متحده در تحمیل تعرفه بالا اعلام کرده است که تعرفه مشابهی برای کالاهای آمریکایی برای چین در نظر گرفته شده است. این نبرد تجاری بین بزرگترین اقتصادهای جهان در مقیاس بزرگی بر اقتصاد جهانی تاثیر خواهد گذاشت.


مطمئنا آنچه که دولت هر دو کشور در حال انجام آن هستند نه برای عموم مردم هر دو کشور و نه برای صنایع مرتبط در این کشورها مفید نخواهد بود.


ایالات متحده آمریکا و چین در این مورد چه فکری می کنند؟


ترامپ رییس جمهور آمریکا وعده داده است که مالیاتی فراتر از حد تصور برای دارایی های چین در نظر خواهد گرفت.  بر اساس این گزارش، در 29 ژوئن، ایالات متحده مبلغ 34 میلیارد دلار تعرفه واردات چین را اعمال نمود.


یکی دیگر از تعرفه های 16 میلیارد دلاری در حال حاضر مربوط به خط لوله می باشد. این تعرفه شامل پانل های خورشیدی، یخچال و فریزر، ماشین های شستشو و غیره می شود. به زودی اعلام می شود که چین نیز تعرفه ای به ارزش 34 میلیارد دلاربرای ورود کالا از ایالات متحده به چین تحمیل می کند.

 


Robert Lighthizer ، نماینده تجاری ایالات متحده، ابراز خشم کرد که این کار بدون هیچگونه مبنای قانونی یا توجیه انجام شده است.

 

در یک بیانیه، Lighthizer گفت: در نتیجه عکس العمل انتقام جویانه چین و عدم  موفقیت در تغییر شیوه های خود، رئیس جمهور به) USTR نماینده تجارت ایالات متحده) دستور داد تا روند تحمیل تعرفه های 10 درصد به مبلغ 200 میلیارد دلار از واردات چین را آغاز کند. . این واکنش متقابل آمریکا بود که موجب از بین بردن شیوه های مضر صنعت چین می شود. 


در پاسخ وزیر بازرگانی چین بیان نمود : این امر کاملا غیر قابل قبول است که ایالات متحده بتواند فهرست جمع آوری مالیات ارتقاء یافته را سریعتر منتشر کند. ما به طور رسمی اعتراضمان را بیان می کنیم. این رفتار ایالات متحده به چین آسیب می رساند، به دنیا آسیب می رساند و حتی به خود آمریکا آسیب می زند. به منظور محافظت از صنعت هسته ای کشور و منافع اساسی مردم، دولت چین نیز مانند همیشه باید اقدامات متقابل را انجام دهد. 


در فهرست تعرفه 200 میلیارد دلاری چیست؟

 


این لیست در گزارش 195 صفحه ای USTR در دسترس است. این گزارش شامل عمده محصولاتی خواهد بود که مصرف کنندگان از سوپرمارکت برای تهیه پوشاک خریداری می کنند و یا پوشاکی که به طور آماده تهیه می کنند. پنبه و تمام مواد اولیه مربوط به تولید منسوج (نخ پنبه، نخ پنبه دوخت، پارچه پنبه ای و ضایعات پنبه ای) با تعرفه 10 درصدی برای شرکت هایی که کالا را از چین وارد می کنند، مواجه خواهد شد. نخ نایلون، نخ پلی استر، ویسکوز، جوت، کنف و خمیر مواد سلولزی نیز در لیست قرار دارند.

 

 

trade battle between the US and China on apparel industry

شکل 1: محصولاتی که از چین وارد ایالات متحده می شوند

 

علاوه بر این، تولیدکنندگان الیاف نارگیل و سایر الیاف گیاهی، آنها را تبدیل به مواد خام پایدار جایگزین می کنند. پارچه های رنگی در کنار مواد خام، منسوجات بی بافت، پارچه های حوله ای، گیپور، توری و چرم در لیست هدف قرار دارند. پوشاک و لوازم جانبی ساخته شده از پلاستیک، پلاستیک ولکانیزه شده ( اثر دادن گوگرد بر کائوچو)، پوست خز و الیاف سلولزی نیز با تعرفه های جدید مواجه خواهند شد.


تا آنجا که لوازم جانبی، کیف های دستی، کیف های ورزشی و کالاهای مسافرتی مانند چمدان ها و موارد ناچیز شامل تعرفه می گردد. همچنین تعرفه هایی برای کفش های چرمی، قلاب ها، چشمی و جلادهنده برای کالاهای چرمی نیز وجود خواهد داشت.

 

علاوه بر این، برند ها و خرده فروشان نیز برای بسته های وارداتی خود باید تعرفه پرداخت نمایند. برچسب پوشاک، کارتن های تاشو، جعبه، لوازم بسته بندی و غیره در لیست پرداخت تعرفه قرار خواهند گرفت.

 


چرا ایالات متحده می خواهد برای کالاهای چینی تعرفه بگذارد؟


دلایل متعددی وجود دارد که ایالات متحده برای کالاهای چینی تعرفه تعیین می نماید. این هدف بزرگ ستاد انتخاباتی رئیس جمهور Trump است تا شکاف تجارت بین ایالات متحده و دیگر کشورها را با محدود کردن واردات و افزایش بخش تولیدی خود در ایالات متحده کاهش دهد.


اگر چه تقریبا دو سال از ریاست جمهوری ترامپ می گذرد اما این اعلام تهاجمی تعجبی برای همگان نداشته است. این اولین تلاش برای کاهش کسری تجاری 337 میلیارد دلاری بین ایالات متحده و چین می باشد. بخش اول آن اعمال 25 درصد تعرفه برای 50 میلیارد دلار کالاهای چینی خواهد بود که از ان به عنوان «تکنولوژی مهم صنعتی » نامبرده می شود. [The Guardian, 29 May 2018]


اعتقاد بر این بود که جهان غرب، تحقیق و توسعه را در تمام جهان هدایت کرده و جهان را با فناوری های جدید و پیشرفته آشنا می نماید.

 

تعرفه جدید کالاهای مربوط به برنامه "Made in China 2025" می باشد که دولت ترامپ معتقد است منجر به آسیب رساندن به شرکت‌های ایالات متحده و سراسر جهان خواهد شد. این سیاستها شامل انتقال اجباری فن آوری است که میتواند از قیمت متداول صدور مجوز مالکیت دولت چین «تکنولوژی حساس استراتژیک و سرقت سایبری» کمتر باشد.


دولت ترامپ معتقد است که بسیاری از مشاغل ایالات متحده به علت جهانی شدن و بازی های ناعادلانه از سوی بسیاری از کشورها از جمله چین از بین رفته است. این بیانیه اصلی ترامپ بود که او را برنده انتخابات ریاست جمهوری 2016 در برابر هیلاری کلینتون که طرفداران زیادی داشت، نمود.

 

بسیاری از مفسران بیان نموده اند که این گفته فقط یک شعار تبلیغاتی بوده است. با این حال، دولت ترامپ معتقد است که باید به طور تزلزل ناپذیری بر روی کالاهای چینی تعرفه های متغیر تعریف نموده و همچنین ایالات متحده را از هرگونه معامله تجاری دور نماید.


موقعیت ریاست جمهوری ترامپ توسط مشاورتجاری اشPeter Navarro ، که درتالیف کتاب «مرگ توسط چین»همکاری نموده است، شدیدا پشتیبانی می شود. Navarro بعدها این کتاب را به صورت مستند ویدئویی تبدیل کرد تا نشان دهد که ظهور چین به اقتصاد آمریکا لطمه وارد نموده است.


در قرن بیست و یکم، از ابتدای قرن بیست و یکم تا امروز صادرات چین هفت برابر شده است . در حال حاضر چین بزرگترین صادر کننده کالا در جهان با ارزش حدود 2 تریلیون دلار در سال است.



پیامدهای نبرد تجاری


با توجه به تحمیل تعرفه های جدید روی کالاهای چینی توسط ایالات متحده، نتیجه آن در صنایع پوشاک و کفش قابل توجه می باشد. در کل با درنظر گرفتن زنجیره تامین شاهد افزایش کلی قیمت خواهیم بود. در نتیجه این اقدام آمریکا منجر به تورم در قیمت نهایی محصولات در ایالات متحده می گردد که متاسفانه، این افزایش فقط باید توسط مصرف کنندگان آمریکایی پرداخت شود.


تخمین زده می شود که بیش از 84 درصد کالاهای وارداتی به ایالات متحده از چین وارد می شود. این موضوع به طور بالقوه بر روی پوشاک، کفش و لوازم جانبی برندها تاثیرگذار می باشد و سبب گران شدن این کالاها و مبارزه بازار ایالات متحده علیه این افزایش قیمت می گردد. کالاهای مربوط به بخش پوشاک در آخرین دوره تعرفه ها اضافه شده است و این امر بعد از یک دوره نظرسنجی عمومی مطرح شده است.


جای تعجب نیست که یک گروه خاص از شهروندان ایالات متحده معتقدند که اگرچه قیمت خرده فروشی افزایش خواهد یافت، اما به طور بالقوه سبب تقویت صنعت داخلی پوشاک و مد می شود.


 NCTO (شورای ملی ارگان های نساجی) از اعلام تعرفه های جدید قدردانی نموده و به رییس جمهور ترامپ پیشنهاد کرده است تا دسته های بیشتری از منسوجات تکمیل شده و پوشاک را در لیست تعرفه بعدی قرار دهد. 
از سوی دیگر، خرده فروشان با آخرین تعرفه ترامپ خوشحال نیستند.

 

آنها فکر می کنند که این استراتژی دیوانه وار مبلغ  200 میلیارد دلار روی محصولات وارداتی از چین هزینه می شود و به طور بالقوه منجر به  آسیب رساندن به خانواده ها و کارگران آمریکایی می شود. مجددا اقدام تلافی جویانه چین می تواند میلیون ها شغل در ایالات متحده را از بین ببرد، باعث آسیب زدن به کشاورزان، بازرگان محلی و کل جامعه شود.


نبرد تعرفه و صنعت پوشاک بنگلادش


امروزه ما در یک اقتصاد جهانی زندگی می کنیم. یک تجارت منصفانه بین کشورها باید به بهترین وجه به نفع همه باشد. John Divine ، مامور ارشد سرمایه گذاری در گزارش خبری ایالات متحده و جهان بیان نمود: اقتصاد ایالات متحده با توجه به جنگ تعرفه همانند مثال "پاندورا خارج از جعبه خویش است" می باشد.


با تعرفه های اضافه شده در مورد کالاهای چینی و زمانی که پای محصولات پوشاک به میان می آید، قیمت درنظر گرفته شده برای کالاهای ساخته شده در چین نسبت به دیگران بالاتر خواهد بود. در نتیجه، کشورهای دیگر میتوانند در این کالاها با چین رقابت کنند و در زمینه پوشاک از چین سبقت بگیرند. بنابراین، با چنین تعرفه ای در پوشاک چینی به نظر می رسد میزان صادرات و قیمت لباس های بنگلادش افزایش یابد.


با توجه به 200 میلیارد دلار آمریکا در تعرفه پوشاک وارداتی از چین، به صنعت پوشاک ضربه شدیدی خواهد خورد. با توجه به جهانی شدن، هیچ کشوری توانایی درونی برای سازگاری با تاثیر تولید جهانی کالا و خدمات ندارد.


بنابراین، هنگامی که ما بتوانیم از تاثیرات جهانی بهره مند شویم، برای مردم هر کشوری راحتتر خواهد بود تا کالاهای خود را با هزینه کمتری تهیه نمایند. به عنوان مثال، با توجه به هزینه کم هزینه کار در بنگلادش، یک تی شرت در اروپا ارزان تر از یک برگر است. به همين دليل، خدمات مخابراتي و فناوري هاي پيشرفته مي تواند به راحتي به مردم بنگلادش در اقتصاد آزاد تجارت ارائه شود. 


در همان زمان، هنگامی که کارخانه های پوشاک چینی کسب و کار خود را از دست می دهند، تولید کنندگان پارچه های چینی مواد اولیه اضافی خود مانند نخ و پارچه خام را با یک قیمت رقابتی به کارخانه های بنگلادش به فروش می رسانند.


بنابراین، شانس کمی وجود دارد که کارخانه های تولید پارچه و جین در بنگلادش با رقابت بیشتری مواجه شوند، اما با انتقال سریع مد، آنها ممکن است تصور کنند که قوی تر باشند.


اگر تولیدکنندگان و صادرکنندگان کالای چینی به ایالات متحده آسیب ببینند، به شدت به دنبال بازارهای جدید در اروپا، آمریکای لاتین، استرالیا، شرق آسیا و غیره خواهند بود که صادرکنندگان بنگلادشی به راحتی به آن دست نمی یابند. 


در حال حاضر سوال این است که در صورت افزایش هزینه تعرفه در مورد کالاها و پوشاک چینی، آیا بنگلادش توانایی دریافت این سفارشات از ایالات متحده را خواهد داشت یا خیر. 


با وجود عدم آمادگی بنگلادش، با دلیل شرایط موجود، بنگلادش احتمالا غرق در تخیلات و اوهام خواهد شد. در حالیکه، نمیتواند هیچ مزیت قابل ملاحظه ای از این شرایط دریافت کند. فقط در حال حاضر به کسب و کار ایالات متحده در بنگلادش دقت کنید. Walmart، Sears، JC Penny، GAP، Levi's، Phillips Van Heussen، و غیره همه این کسب و کارها از مرکز تجارت در هند کنترل می شوند. بنابراین، هند بیشترین سود را از این خرده فروشان ایالات متحده دریافت می کند.


اکثر واردکنندگان ایالات متحده می خواهند از LDP (Landed Duty Payed) خریداری کنند در حالیکه صادر کنندگان بنگلادشی نمی خواهند این سیستم پرداخت را قبول کنند. درست است که آنها می توانند برای پرداخت امن تحت اصطلاح LC و حمل و نقل FOB اقدام نمایند اما اگر سعی نکنیم با در نظر گرفتن شرایط مشتری رقابتی را بدست آوریم، به آرامی بازار ایالات متحده را که دو سوم اقتصاد جهان را مصرف می کند از دست می دهیم.


دولت بنگلادش و BGMEA باید با ایالات متحده مذاکره کنند تا واجد شرایط برای) FTA توا فقنامه تجارت آزاد) شوند و شروع به تهیه بسته مالی کنند تا تولید کنندگان ما بتوانند تحت شرایط / LDP  پرداخت نقد هنگام تحویل به صورت FOB / LC  به فعالیت بپردازند. 


در غیر این صورت، هجوم سفارشات ایالات متحده توسط واردکنندگان چینی و هندی کنترل می شود. این سفارشات هیچ هزینه مشخصی را در بر نمیگیرد چرا که بیشترین سود متعلق به  وارد کنندگان کالاها خواهد بود. 

 

چاپ این صفحه