چاپ این صفحه

درس‌هایی از ژاپن

تعداد بازدید : 1508
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۵/۱۸
تاداشی یانای-موسس و مدیرعامل شرکت یونیکلو- و چند نکته در مورد موفقیت در کسب‌ و کار

تاداشی یانای، موسس و مدیرعامل شرکت یونیکلو است. ثروتمندترین تاجر ژاپنی که با فروشگاه‌های زنجیرهای پوشاکش به شهرت و ثروت رسید.

 

به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از آینده نگر، او که توانست در ژاپن جلوتر از رقیب‌هایی مانند اچ‌اند ام و گپ بایستد بخشی از عوامل موثر در موفقیتش را با کارآفرینان به اشتراک گذاشته است. این درس‌ها در قالب مقاله‌ای در سایت وولکان پست منتشر شد که ترجمه خلاصه‌ای از آن را در این بخش می‌خوانید. 

 

 از شکست نترسید

 

تاداشی یانای معتقد است که آدمها معمولا از شکست می‌ترسند و برای همین است که به موفقیت نمی‌رسند. او اشاره می‌کند که اگر کسی شکست نخورد و از شکستش نیاموزد نمیتواند موفق شود. اولین حضور یونیکلو در چین، امریکا و بعد هم اروپا شکست بزرگی با خود به همراه آورد.

 

یانای می‌گوید: «بعد از شکست شعله‌ای در دلم روشن شد. به شکست نباید به چشم شکست نگاه کرد باید آن را به عنوان یک چالش دید.»

 

 دشمنتان را بشناسید

 

رقیب‌هایتــان را زیر نظر بگیرید. ثروتمندترین تاجر ژاپنی می‌گوید که برندهای بین‌المللی مانند اچ‌ اند ام، مارکس اند اسپنسر و گپ را مورد بررسی و مطالعه قرار داده تا ببیند که کجای کار را درست انجام می‌دهند و کجا را اشتباه و از این بررسی‌ها آموخته است.

 

با این حال نباید در حین بررســی دیگران خودتان را محدود کنید. ســعی کنید نمونه‌هایی خارج از محیط امنی که برای خودتان ساخته‌اید پیدا کنید تا بتوانید بهتر از آنچه در سایر بازارها می‌گذرد سر دربیاورید، این بازارها ممکن است در آینده تبدیل به رقیب و دشمن شما بشوند.

 

 خوب بودن همیشه هم جواب نمی‌دهد

 

گاهی به جای خوب بودن باید سرســخت باشــید، چه با خودتان و چه با کارکنانتان. این مدیرعامل ژاپنی معتقد اســت که اگر کارمندان را به چالش نکشــید، رشد پیدا نمیکنند. او هشدار می‌دهد که رئیسانی که آدمهای خوبی به نظر میرسند ممکن است در واقع روسای بسیار بدی باشند چون به شما انگیزه و محرک لازم برای پیشرفت و کار بهتر را نمی‌دهند.

 

 تغییر یا مرگ

 

تغییر کنید یا بمیرید، این شعار تمامی کارمندان یونیکلوســت. به عقیده یانای تغییر یک امر حیاتی است: «حتی شرکتی مثل IBM هم در گذشته محصولاتی مانند دستگاه برش گوشت و کارت پانچ (یکی از روش‌های قدیمی برای ورود اطلاعات به رایانه و سایر وسایل الکترونیکی و مکانیکی) تولید می‌کرد.»

 

اگر نتوانید تغییر کنید جان سالم به در نمی‌برید. تغییر و منطبق شدن با شرایط از نکات اصلی برای ماندن در بازی کسب‌وکار هستند.

 

 تصادف می‌تواند یک فرصت باشد

 

اشتباه‌ها همیشــه هم بد نیستند بلکه می‌توانند تبدیل به فرصت شوند. یونیکلو در شــروع کار در هنگ‌کنگ به ثبت رسیده بود و نام برند به اشتباه هجی شد. قرار بود نام شرکت Uniclo(پوشاک تک) باشد اما به اشتباه با نام Uniqlo ثبت شد.

 

تاداشی یانای به جای عصبانی شدن فکر کرد که املای جدید نام شرکت جالب‌تر اســت و او را بیشتر متمایز می‌کند و این‌گونه بود که این شرکت متولد شد.

 

عیبی ندارد اگر از اول شروع کنید

 

وقتی متوجه می‌شــوید راهی که در پیش گرفته‌اید ممکن اســت راه درست نباشد هیچ عیبی ندارد اگر از اول شروع کنید. وقتی یونیکلو کارش را شــروع کرد قصدش این بود که پوشــاک باقیمانده از انبارهای لبــاس را بخرد و به قیمت پایین به مشتریان بفروشد اما کیفیت این لباسها آنقدر پاییــن بود که ســود چندانی نصیب شرکت نمیکرد. برای همین یانای تصمیم گرفت خط تولید پوشاک خودش را راه بیندازد و کیفیت تولیدات را کنترل کند.

 

این تصمیم به معنای شروع دوباره با یک هدف تازه بود اما او مصمم به انجام ایــن کار بود و بعدتر با موفقیت عظیمی که به دست آورد پاداش این شروع دوباره را دریافت کرد.

چاپ این صفحه