چاپ این صفحه

تورم نقطه به نقطه مرداد 3/19 درصد شد

تعداد بازدید : 486
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۶/۳
نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مردادماه ١٣٩٧ با افزایش یک درصدی به 7/9 درصد رسید‌. همچنین نرخ تورم یک ساله اقلام خوراکی، آشامیدنی و دخانیات 1/12 اعلام شد‌.

برپایه این گزارش، در مرداد ١٣٩٧، عدد شاخص کل (١٠٠=١٣٩۵) به 7/127 رسید که نسبت به ماه قبل 2/5 درصد افزایش نشان می‌دهد‌.

 

در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل 3/19 درصد اعلام شد یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین 3/19 درصد بیشتر از مرداد ١٣٩۶ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کردند که نسبت به این اطلاع در ماه قبل، (8/13 درصد) 5/5 واحد درصد افزایش یافته است‌. 


به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از جهان صنعت، نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مردادماه ١٣٩٧ به 7/9 درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (7/8 درصد)، 0/1 واحد درصد افزایش نشان می‌دهد‌. 


شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل 1/9 درصد و در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» 6/3 درصد افزایش نشان می‌دهد‌. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مردادماه ١٣٩٧ برای این دو گروه به ترتیب 1/12 و 8/8 درصد است‌. 


شاخص قیمت کل برای خانوارهای شهری کشور در مرداد ماه ١٣٩٧ به عدد 6/127 رسید که نسبت به ماه قبل 1/5 درصد افزایش نشان می‌دهد‌. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل 4/19 درصد و نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به ماه جاری برای این دسته از خانوارها 8/9 درصد است‌. 


همچنین شاخص قیمت کل برای خانوارهای روستایی کشور در مردادماه ١٣٩٧ به عدد 0/128 رسید که نسبت به ماه قبل 9/5 درصد افزایش نشان می‌دهد‌. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل 8/18 درصد و نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به ماه جاری برای این دسته از خانوارها 1/9 درصد است‌. 


برپایه این گزارش، دامنه تغییرات نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مردادماه ١٣٩٧ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از 2/9 درصد برای دهک اول تا 0/10 درصد برای دهک نهم است‌. 


در همین حال بانک مرکزی نیز نرخ تورم چهار ماهه نخست امسال را اعلام کرد که بر اساس آن، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی طی چهارماه اول سال‌جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل معادل 3/12 درصد افزایش داشته است‌. 


بر پایه گزارش بانک مرکزی، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران (شاخص تورم) در تیرماه ۱۳۹۷ به عدد 8/126 رسید که نسبت به ماه قبل معادل 4/3 درصد افزایش داشت‌. شاخص مذکور نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۱۸ درصد افزایش یافت‌. طی چهارماه اول سال‌جاری شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی نسبت به دوره مشابه سال قبل معادل 3/12 درصد رشد داشته است‌. 


میزان تورم در دوازده ماه منتهی به تیرماه ۱۳۹۷ نسبت به دوازده ماه منتهی به تیرماه ۱۳۹۶ معادل 2/10 درصد است‌. شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در تیرماه ۱۳۹۷ پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل ۴ درصد افزایش داشت‌. 


شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در تیرماه ۱۳۹۷ نسبت به ماه قبل در تمام استان‌های کشور با افزایش همراه بود‌. بیشترین میزان افزایش متعلق به استان‌های اردبیل و قزوین هریک معادل 6/4 درصد و کمترین آن مربوط به استان لرستان معادل 9/1 درصد بود‌. شاخص مذکور در استان تهران معادل 6/3 درصد افزایش داشته است‌. 


شاخص بهای گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در تیرماه ۱۳۹۷ نسبت به ماه قبل معادل 4/4 درصد افزایش داشت‌. بر اساس گزارش بانک مرکزی، در ماه مورد بررسی، شاخص بهای گروه دخانیات نسبت به ماه قبل معادل 3/33 درصد، شاخص بهای گروه پوشاک و کفش معادل 9/3 درصـد، شاخص بهای گروه مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها 2/1 درصد، شاخص بهای گروه اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه 3/6 درصد، شاخص بهای گروه بهداشت و درمان 5/2 درصد، شاخص بهای گروه حمل و نقل 5/5 درصد، شاخص بهای گروه ارتباطات 9/6 درصد، شاخص بهای گروه تفریح و امور فرهنگی 9/8 درصد، شاخص بهای گروه تحصیل 5/0 درصد افزایش داشته است‌.

چاپ این صفحه