چاپ این صفحه

تلاشِ 57 ساله برای حمایت از منافع کارآفرینان صنایع نساجی ایران

تعداد بازدید : 1234
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۴/۱۸
پنجاه و هفتمین مجمع عمومی و هجدهمین دوره انتخابات هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران

به گزارش سرویس خبر و گزارش نساجی امروز، پنجاه و هفتمین مجمع عمومی و هجدهمین دوره انتخابات هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران با حضور گسترده و چشمگیر تولیدکنندگان، صنعتگران و فعالان صنایع نساجی در سالن آمفی تئاتر اتاق بازرگانی ایران با نظارت نمایندگان وزارت کار و اتاق ایران برگزار شد و طی آن اعضای جدید هیئت مدیره از سوی مدعوین انتخاب شدند.

 

در این مراسم لوح تقدیری نیز به مهندس بصیری- رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران- به پاس تلاش‌ها و زحمات بی‌دریغ وی از سوی اعضای هیئت مدیره اهدا شد. 

 

پس از پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی از قرآن کریم، آقایان محسن آهنچی (به‌عنوان رئیس مجمع)، مهندس جمشید بصیری (به‌عنوان نایب رئیس مجمع)، عظیم دلاویز (‌به‌عنوان منشی مجمع) ، غلامرضا نخباف (به‌عنوان ناظر) و مهندس حسین اصغریه اهری (‌به‌عنوان ناظر) در قالب اعضای هیئت رئیسه در جایگاه قرار گرفتند و به این ترتیب مجمع انجمن با نظارت نمایندگان وزارت کار و اتاق بازرگانی ایران آغاز به کار کرد. 


سپس مهندس جمشید بصیری- رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران- ضمن خوشامدگویی به میهمانان پیش از ارائه گزارش عملکرد هیئت مدیره و دبیرخانه، به معرفی بیشتر انجمن به جوانان حاضر در مجمع پرداخت و گفت: انجمن با قدمت 57 ساله در ابتدا به‌عنوان «سندیکای کارفرمایان صنایع نساجی پنبه‌ای و الیاف مصنوعی ایران» در ششم اردیبهشت 1340 توسط رادمردان توانایی همانند شادروانان حسن کوروس، اکبر لاجوردیان، دکتر ضیایی، حاج حسن تفضلی، حاج عبداله مقدم، مصطفی فرمان ‌آرا، حاج احمد پورقدیری، علی کاشانی‌پور، ناصر پور کاشانی، قاسم هاشمی، محسن هاشمی‌نژاد، فاتح ، منصور یاسینی و دکتر عمومی با 14 عضو فعالیت خود را آغاز کرد و  در سال 1355 به 33 عضو رسید.


وی افزود: تشکل‌های دیگری آن زمان مانند «سندیکای پشمی ایران» و «سندیکای جوت» در تهران وجود داشتند که جداگانه به فعالیت می‌پرداختند اما پس از تشکیل «سندیکای کارفرمایان صنایع نساجی پنبه‌ای و الیاف مصنوعی ایران» از سال1369 درخواست ادغام در انجمن نساجی فعلی را مطرح کردند؛ در نتیجه ظرف حدود یک‌سال تعداد اعضا به رقم 66 رسید.


به گفته مهندس بصیری، همگام با افزایش تعداد اعضای انجمن تعداد نفرات هیئت مدیره از 6 نفر (5 نفر اصلی و یک‌نفر علی‌البدل) به 7 نفر و در سال بعد به 9 نفر افزایش پیدا کرد این روند ادامه پیدا کرد تا امروز که انجمن صنایع نساجی ایران با 20 نفر عضو هیئت مدیره (شامل 15 عضو اصلی و 5 عضو علی‌البدل) به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد.


این پیشکسوت نساجی تصریح کرد: به موازات افزایش تعداد اعضای انجمن، زیرشاخه‌های متعدد صنعت نساجی هم به‌عنوان عضو و هم به‌عنوان عضو هیئت مدیره در این تشکل حضور پیدا کردند این اتفاق در آن زمان بسیار اثرگذار بود و باعث افزایش اعتبار و تأثیرگذاری انجمن شد. 


وی ضمن اشاره به بهره‌گیری از مشاوران مالیاتی، کار و تأمین اجتماعی، حقوقی، گمرکی، حمل و نقل، بازرگانی بین‌المللی و ... به منظور رفع نیازهای اعضای انجمن و همچنین کمک به راه‌اندازی ساختارهای جدید مانند «شرکت خدمات پنبه» و «جامعه متخصصین نساجی ایران» گفت: این تشکل توانست در دستگاه‌ها‌، نهادهای دولتی، وزارتخانه‌ها و تصمیم‌گیران کشور نفوذ نماید، در راستای منافع کل صنایع نساجی ایران گام بردارد و در چارچوب قانون، حافظ منافع صاحبان صنایع نساجی باشد. 


به گفته مهندس بصیری، همگام با توسعه تشکیلاتی انجمن، 17 کمیته متشکل از شاخه‌های تخصصی نساجی راه‌اندازی شدند که این کمیته‌ها تا 14 شهریور 1386 که در انجمن حضور فعال داشتم، جلسات خود را به شکل منظم برگزار می‌کردند.


رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران سپس به دستاوردهای مهم انجمن نساجی پرداخت که عبارتند از:


*احداث ساختمان جدید دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر 


*آموزش بیش از 800 نفر از فرزندان و یا کارگران صاحبان صنایع نساجی کشور (که به گفته زنده‌یاد دکتر سلیمی رئیس وقت دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دکتر جاسبی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به الگویی برای تأسیس دانشگاه آزاد تبدیل شد) 


*خرید ساختمان فعلی انجمن در خیابان تور


* ساخت بزرگ‌ترین هنرستان صنعتی کشور در شهرستان بم بعد از زلزله پنجم دی 1382


*پایه‌گذاری و راه‌اندازی جامعه متخصصین نساجی ایران 


*احداث و ایجاد شرکت خدمات پنبه


*تأمین بودجه برای صندوق پنبه کشور از طریق دولت 


*آزادسازی و رفع ممنوعیت واردات پنبه به کشور


*استرداد دو در هزار فروش پرداخت شده به وزارت ارشاد به صاحبان صنایع ( دو مرتبه، بار اول 189میلیارد تومان و بار دوم جلوگیری از پرداخت مجدد این رقم)


*دریافت 500 میلیون دلار از دولت به‌عنوان تسهیلات جهت نوسازی و بازسازی ماشین‌آلات صنایع نساجی 


*برقراری مشوق‌های صادراتی برای صادرکنندگان زیرنظر مرکز توسعه تجارت (‌به مدت 5 سال انجام کلیه امور حسابداری، حسابرسی و بررسی‌های مرتبط به عهده انجمن صنایع نساجی ایران بود.)


وی ضمن بیان این مطلب که انجمنِ 57 ساله نساجی، همچنان سربلند و سرپا مانده تا حامی و پشتیبان منافع کارآفرینان صنایع نساجی کشور باشد، گفت: بی‌‌تردید انجمن‌ها و تشکل‌ها برای تداوم فعالیت و حفظ توان و کارآیی خود به خون تازه، سالم، مطلع، جامع‌نگر، اندیشمند و وطن دوست نیاز دارد و در غیر این صورت گرفتار رکود و ناکارآمدی خواهد شد؛ انجمن صنایع نساجی ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و در طول 57 سال فعالیت، عده‌ای از پایه‌گذاران و ارکان انجمن به مرور دچار کهولت، بازنشستگی و از کار افتادگی شدند و از انجمن به اجبار کنار رفتند.


مهندس بصیری اذعان داشت: متأسفانه مجریان بعدی نتوانستند آن‌طور که باید و شاید، جای گذشتگانِ انجمن را بگیرند؛ در نتیجه علی‌رغم تمام تلاش‌ها و زحمات خالصانه و بدون کمترین چشمداشت اعضای هیئت مدیره، برخی از انتظارات اعضای انجمن برآورده نشده و امروز تعداد اعضای پیوسته که حق عضویت پرداخت کرده‌اند (260 نفر) در قیاس با تعداد اعضای انجمن در سال گذشته و همچنین 9 هزار و818 واحد نساجی دارای پروانه بهره‌برداری، بسیار اندک است.


وی ابراز داشت: در این برهه از زمان، انتظار می‌رود انجمن فعالیت خود را صرفاً در ارتباط با یک یا چند بخش خاص از صنعت نساجی که از بنیه مالی و امکانات بیشتری برخوردار هستند، معطوف ننماید و همچون گذشته اقدام به جذب اعضای جدید از تمام شاخه‌های این صنعت شامل ریسندگی‌ها (پنبه‌ای، پشمی، الیاف مصنوعی و زیرمجموعه‌های آن) ، بافندگی‌ها ( تاری، پودی، حلقوی) ، فرش ماشینی، پوشاک و صنایع وابسته، رنگرزی، چاپ، تکمیل، رنگ و مواد تعاونی و شیمیایی، ماشین‌آلات و قطعات، منسوجات بی‌بافت و ... نموده و مسائل و مشکلات تمامی این بخش‌ها را در دستور کار خود قرار دهد.


به اعتقاد رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران، تحقق موارد مذکور در شرایط فعلی اقتصاد و صنعت کشور به تنهایی از اعضای هیئت مدیره و پرسنل دبیرخانه برنمی‌آید و حمایت تمام اعضا را می‌طلبد تا ضمن حضور فعال خود، تعدادی از همکاران و هم‌رسته‌های خود را برای عضویت در انجمن ترغیب نمایند؛ به این ترتیب با افزایش تعداد اعضای فعال انجمن، می‌توانیم مانند گذشته کمیته‌های تخصصی هفده گانه را در انجمن به شکل جدی و منظم فعال نماییم.


مهندس بصیری پیشنهاد کرد تا انجمن بار دیگر به جذب مشاوران متخصصین جوان، فرهیخته و فعال در زمینه‌های مختلف بپردازد تا این افراد بتوانند با تکیه بر روابط عمومی قوی و داشتن اطلاعات صحیح و به‌روز و ارتباط مستمر با تصمیم‌گیران و مسئولین ذی‌صلاح کشور، صدای انجمن ( صدای کارآفرینان صنایع نساجی ایران) را به گوش مسئولین و متولیان امر برساند. 


وی گفت: در انجمن به دلیل برخی مسائل و چالش‌های داخلی، با تغییر و تحولاتی در کادر پرسنلی مواجه شد که طی ارسال نامه‌ای، موضوع رسماً به آقای مروستی- بازرس قانونی انجمن- منتقل گردید و با کمک اعضای هیئت مدیره توانستیم شرایط دشوار پیش آمده را با به‌کارگیری چند همکار جوان مدیریت کنیم به‌طوری‌که در فعالیت‌های عادی انجمن از جمله برگزاری نشست‌های هفتگی با مسئولان مربوطه (142 جلسه خارج از انجمن) ، انتشار مجله دنیای نساجی و بولتن رشته‌ها و بافته‌ها و کلیه مکاتبات و نشست‌ها هیچ‌گونه خللی ایجاد نشد. 


از مهمترین اقدامات انجام شده انجمن طی یک‌سال اخیر به گفته مهندس بصیری عبارتند از:


*طرح و بررسی موضوعات مختلف مانند تدوین طرح پایش ادامه کار انجمن در آینده 


*بررسی معضل تهیه و تأمین مواد اولیه برای تولید شامل پنبه، الیاف مصنوعی، مواد پایه پتروشیمی، تعرفه‌ها، هزینه‌های حمل و نقل و تأمین اجتماعی، هزینه سربار و غیرقابل پیش‌بینی، نوسانات نرخ ارز، بررسی قانون کار، تسهیلات بانکی، انواع مالیات‌ها، تعطیلات سالیانه بیش از حد، تحریم‌های بین‌المللی و مشکلات مربوطه و ...


*تهیه و تدوین کلیه خلاصه مذاکرات نشست‌های هیئت مدیره و کمیته‌های تخصصی و گزارش‌های علمی و فنی جهت ارائه به نهادهای مرتبط 


* ارسال510 نامه ، دریافت 502 نامه و ارسال 2460 نمابر به نهادها و سازمان‌های مختلف 


*انتشار 5 شماره مجله دنیای نساجی و 50 شماره بولتن رشته‌ها و بافته‌ها و ارسال آنها به تمام ارگان‌ها و سازمان‌های مرتبط دولتی همچنین وزارتخانه‌های صمت، کار، جهاد کشاورزی، کمیسیون‌های تخصصی مجلس، سازمان ملی استاندارد و...


*حضور اعضای هیئت مدیره در نمایشگاه‌های بین‌المللی داخلی و خارجی


*تهیه طوماری از تمام مشکلات نساجی و اهم راهکارهای پیشنهادی انجمن که به امضای 450 نفر از فعالان نساجی رسید و به تمام نهادهای تصمیم‌گیر دولتی کشور (‌از بالاترین سطح یعنی رهبر معظم انقلاب تا پایین‌ترین سطح) ارسال شد .


وی متذکر شد: انتخابات امروز که برای دوره سه ساله آینده برگزار خواهد شد؛ به دلیل شرایط خاص کشور در عرصه‌های داخلی و خارجی از اهمیت به مراتب بیشتری نسبت به گذشته برخوردار است. متأسفانه اقدامات عملی و ملموسی برای حمایت از صنایع نساجی انجام نگرفته و بی‌توجهی به این صنعت در بسیاری از موارد اتفاق افتاده و همچنان ادامه دارد. به‌طوری که از 9 هزار و 818 واحد نساجی دارای پروانه بهره‌برداری، تعداد زیادی به دلیل مشکلات اقتصادی تعطیل یا نیمه تعطیل شده‌اند و تعدادی هم با ظرفیت بسیار اندک کار می‌کنند، واحدهای فعال نیز با مشکلاتی مانند بی‌ثباتی و عدم اطلاع و اطمینان از سیاست‌های آینده، مالیات بر ارزش افزوده، تعرفه مواد اولیه، نوسانات نرخ ارز، سیاست‌های دستوری و خلق‌الساعه، کمبود سرمایه در گردش، بالا بودن قیمت تمام شده، بهره بانکی، مسائل گمرکی، کمبود نقدینگی، نابسامانی‌های مناطق آزاد، رکود و ... دست و پنجه نرم می‌کند از طرف دیگر در عرصه بین‌المللی هنوز جوهر امضای توافق هسته‌ای (برجام) خشک نشد که آمریکا مهر باطل بر آن زد! و ظرف چند ماه آینده تحریم‌ها بر فضای اقتصادی کشور سایه خواهد انداخت.


وی در پایان اعلام کرد: بخش عمده‌ای از مشکلات تولید و صنعت کشور ریشه داخلی داشته و دارد و کلید حل آنها در دست مسئولان و تصمیم‌گیران کشور است اما به هر حال این تحریم‌ها نیز به اصطلاح « قوز بالا قوز» خواهد بود و عرصه را بیش از گذشته بر فعالان صنعت نساجی تنگ خواهد کرد؛ به دلیل همین شرایط دشوار نامزدی و عضویت در هیئت مدیره این دوره انجمن، رسالت بسیار خطیری خواهد بود و منتخبین وظایف سنگین‌تر و دشوارتری در دفاع از تمام رشته‌های صنعت نساجی خواهند داشت و باید با صبر و استقامت بسیار، وقت بیشتری را برای انجمن اختصاص دهند.


‌بخش دیگر مجمع به ارائه گزارش مالی سالیانه خزانه‌دار انجمن اختصاص داشت. به‌گفته سیدرضا لاجوردی- خزانه‌دار- تعداد اعضای جدید در سال 96 که به عضویت انجمن درآمده‌اند، 16 عضو است و تعداد اعضا در پایان سال96 به 229 عضو رسید. وی در ادامه به بیان اعداد و ارقام مربوط به جمع حق عضویت دریافتی، هزینه‌ها و درآمدهای انجمن و سایر موارد مالی پرداخت که با اکثریت آرا مورد تصویب اعضای حاضر در مجمع رسید. 


در ادامه سید حسین مروستی- بازرس قانونی انجمن- به ارائه گزارش خود پرداخت و گفت: در اجرای مفاد ماده 148 قانون اصلاحیه قسمتی از قانون تجارت مصوب اسفند 1347، ترازنامه انجمن صنایع نساجی ایران در تاریخ 29 اسفند 1396 و صورت درآمد و هزینه و همچنین صورت جریان وجوه نقد برای دوره منتهی به تاریخ مذکور، همراه با یادداشت‌های توضیح پیوست که مسئولیت آن برعهده هیئت مدیره انجمن است؛ مورد رسیدگی قرار گرفت.


وی ادامه داد: ترازنامه و صورتحساب درآمد و هزینه‌های انجمن و سایر صورت‌های مالی یاد شده که توسط حسابرسان مستقل نیز مورد رسیدگی قرار گرفته ‌است، مورد تأیید اینجانب نیز می‌باشد و مواردی حاکی از عدم رعایت مقررات و قوانین تجارت ملاحظه نشد.


به گفته مروستی، براساس صورت‌های مالی ارائه شده، میزان دریافتی‌ها، سایر درآمدها شامل سود و سپرده بانکی، اجاره، آگهی در مجله  و... نسبت به سال قبل تغییر چندانی نکرده است. میزان هزینه‌های اداری و عمومی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود 14 درصد یعنی یک میلیارد ریال کاهش یافته است و در این راستا هزینه‌های پرسنلی با توجه به ثابت بودن پرسنل ‌تغییر قابل توجهی نداشته و عمده کاهش هزینه‌ها در راستای هزینه‌های تعمیرات و نگهداری، حق المشاوره‌های پرداختی، سفرها و مأموریت‌های اداری و نشریه بوده است. همچنین سایر هزینه‌ها در حد متعارف صورت گرفته است. 


بازرس قانونی انجمن یادآور شد: گزارش هیئت مدیره در مورد فعالیت و وضعیت عمومی انجمن که به منظور تقدیم به مجمع عمومی سالیانه تنظیم شده، مورد بررسی اینجانب قرار گرفت و با توجه به رسیدگی‌های انجام شده به موارد با اهمیتی که حاکی از مغایر اطلاعات مندرج در گزارش مذکور با اسناد و مدارک ارائه شده از جانب هیئت مدیره باشد؛ جلب نشده است؛ رویدادها و وقایع مهم در انجمن در فاصله زمان مجمع قبل تا امروز از طریق هیئت مدیره به بازرس انجمن گزارش شده و اینجانب در جریان امور قرار گرفته‌ام.


وی در پایان گفت: انجمن توانسته با توجه به شرایط حاکم بر صنعت و تنگناها و نارسایی‌های موجود رسالت خطیر خود را در اعتلای صنایع نساجی کشور حفظ نماید. 


پس از تصویب ترازنامه و گزارش مالی انجمن و همچنین انتخاب مجدد روزنامه اطلاعات جهت درج آگهی‌ها و دعوت‌نامه‌های انجمن توسط اعضای حاضر در مجمع، دکتر شیبانی- نایب رئیس هیئت مدیره انجمن- تمام اعضای هیئت مدیره را به جایگاه فرا خواند تا لوح تقدیری به پاس زحمات و تلاش‌های مهندس بصیری در راستای رشد و بالندگی انجمن صنایع نساجی ایران را به وی اهدا کنند. 


مهندس علی‌محمد شریفی- پیشکسوت صنعت نساجی و رئیس هیئت مدیره دوره‌های پیش انجمن صنایع نساجی ایران- در سخنرانی خود ضمن تجلیل از مهندس بصیری و تلاش‌های مستمر وی طی سال‌های حضور در انجمن به لزوم ایجاد فضای رقابتی اشاره کرد. 


بخش پایانی مجمع انجمن به معرفی نامزدهای عضویت در هیئت مدیره اختصاص داشت. هر یک از نامزدها فرصت چند دقیقه‌ای یافتند تا ضمن بیان سوابق شغلی و تحصیلی‌، اهداف و برنامه‌های خود جهت حضور در هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران را با مدعوین در میان بگذارند. اعضای حاضر در سالن آمفی تئاتر طبقه دهم اتاق بازرگانی ایران، آراء خود را به مسئولان انجمن تحویل دادند و سپس جهت پذیرایی و صرف شام به طبقه نهم دعوت شدند.


اعضای جدید هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی (به ترتیب تعداد آرا) عبارتند از آقایان:


محسن آهنگریان


محمدرضا مقدم


علی فرهی


سیدجواد سجادی بیدگلی 


اکبر لباف


شاهین کاظمی


محمد علی عامری


رضا حمیدی


سید رضا لاجوردی


عباس مقصودی


علیمردان شیبانی


عبدالحسین اخوان مقدم


حسن کاردان


حسن نیلفروش زاده


محمدجعفر شهلایی

 

اعضای علی البدل: 


محمود زینی، حسنعلی رمضانی، سیدجعفر حسینی، مهدی ضابطی طرقی، احمدرضا استاد زاده


بازرس اصلی : محمدعلی مقدم


بازرس علی‌البدل: سعید دبستانی

 

گزارش تصویری

چاپ این صفحه