چاپ این صفحه

راهکارهای پیش روی دولت برای حمایت از تولید

تعداد بازدید : 891
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۹/۳
در برنامه رادیویی رهیافت، موانع و مشکلات تولید در کشور، تحریم ایران و آثار مثبت و منفی آن بر تولیدات داخلی، توسعه بخش تعاون و بخش خصوصی و راهکارهای کارشناسی برای حمایت از تولید در کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دکتر علیمردان شیبانی- عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران- ضمن اعلام این مطلب که در جنگ تمام عیار اقتصادی قرار داریم؛ گفت: تولیدکنندگان، بازرگانان صادق و فعالان کارخانه‌ها، سربازان، افسران و فرماندهان این جنگ اقتصادی به شمار می‌آیند. اسلحه جامعه تولیدکننده و صنعتگر، «مواد اولیه مورد نیاز»، «تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی» و «امنیت روحی و روانی محیط کسب و کار» است. دولتمردان و هیئت حاکمه باید توجه جدی به این موضوع داشته باشند و در این صورت، پیروز جنگ اقتصادی خواهیم بود. 


به گزارش سرویس خبر و گزارش نساجی امروز،  وی ادامه داد: تحریم‌های بین‌المللی علی‌رغم آسیب‌هایی که بر تولید و صنعت کشور وارد کرد؛ دستاوردهای ارزشمندی نیز برای ما به ارمغان آورد و جوانان توانمند ایرانی موفق شدند بر بسیاری از مشکلات فائق آیند. 


به گفته دکتر شیبانی، قطعاً مشکل اصلی ما تحریم‌های داخلی است. یک تولیدکننده که نمی‌تواند در برابر قوانین، مقررات و دستورالعمل‌های ضد تولید بایستاد چون در این صورت به‌عنوان متخلف شناسایی خواهد شد. 
عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران یادآور شد: آقای مهندس نعمت زاده- وزیر اسبق صنعت- ماه‌های ابتدایی وزارت خود در دولت تدبیر و امید اعلام کرد کارشناسانی را جهت شناسایی قوانین مخل تولید تعیین نموده است اما تاکنون هیچ‌یک از قوانین ضدتولید حذف نشده‌اند!


عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران تصریح کرد: نمی‌توان با گماردن نیروهای انتظامی در مرزها، دیوارکشی‌، اتخاذ تدابیر شدید امنیتی و ... جلوی قاچاق را گرفت بلکه باید صرفه اقتصادی را برای قاچاقچی از بین برد؛ همچنین امکان تولید کالایی در کشور فراهم شود که از نظر قیمت و کیفیت، برای مصرف‌کننده مطلوب‌تر از تحقق این مسائل نیازمند عوامل متعددی از جمله رفع قوانین مزاحم تولید است. متأسفانه قانون‌گذاران هنگام وضع و تصویب قوانین و مقررات، نظرات و دیدگاه‌های تشکل‌های بخش خصوصی را جویا نمی‌شوند. 


وی سپس به قانون مشاغل سخت و زیان‌آور اشاره کرد و گفت: این قانون که قدمت اجرای آن به زمان پهلوی اول بازمی‌گردد؛ 12-10 سالی است که مانند چکش بر سر تولیدکننده کوبیده می‌شود! صنعتگران بخش خصوصی در سخت‌ترین شرایط به تولید ادامه می‌دهند؛ اجازه دهید صنعت علی‌رغم تمام مسائل و مشکلات به حرکت خود ادامه دهد و با اجرای قوانین ضدتولید، دست و پای ما را بیش از این نبندید.


مهرداد لاهوتی - نماینده مردم لنگرود و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس دهم- نیز در این برنامه رادیویی رهیافت گفت: در مجلس هیچ قانونی بدون حضور ذی‌نفعان بخش خصوصی گرفته نمی‌شود. 


این نماینده مجلس عنوان داشت: مباحث ارزی هرچند مشکلاتی در جای خود برای تولید‌کنندگان و دیگر اقشار جامعه فراهم کرده ولی به عنوان یک فرصت مناسب برای تولیدکنندگان داخلی نیز محسوب می‌شود.


وی افزود: همیشه در بحث حمایت از تولید داخلی موضوع قاچاق و واردات بی‌‌رویه به عنوان دو عارضه و آسیب جدی در کشور مطرح بوده است.


به‌گفته لاهوتی، وجود حجم بالای قاچاق و همینطور واردات بی‌رویه در گذشته ضمن کاهش توان رقابتی تولیدکنندگان داخلی عامل تعطیلی یا رکود بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی کشور بوده است.


نماینده مردم لنگرود و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بروز اتفاقات ارزی در کشور به خودی خود نگاه به واردات و قاچاق را کاهش داده و در برابر محصولات داخلی متاثر از شرایط ارزی قدرت صادراتی و رقابت پذیری خوبی در سطح بازارهای بین‌المللی پیدا کرده‌اند.


لاهوتی اذعان داشت: شکی در این قضیه نیست که افزایش نرخ ارز همانند تحریم‌ها تهدیدی که می‌تواند به فرصت شکوفایی و توسعه اقتصادی در کشور تبدیل شود. 


وی، افزایش نرخ ارز را فرصت مغتنمی برای تقویت تولید، توسعه صادرات و اشتغال افزایی در کشور دانست و گفت: بنابراین می‌طلبد تولید‌کنندگان داخلی از این فرصت به بهترین وجه ممکن استفاده کنند.

 

چاپ این صفحه