چاپ این صفحه

قاچاق و کمبود مواد اولیه ادامه دارد؛ بحران تامین پوشاک شب عید

تعداد بازدید : 840
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۹/۶
در حال حاضر نه تنها ادامه روند قاچاق پوشاک، تولید و حضور در بازارهای داخلی را هم برای تولیدکنندگان به امری مشکل تبدیل کرده است حتی نبود مواد اولیه و چالش‌های موجود در این حوزه، تامین پوشاک شب عید را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است.

در همین خصوص عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات صنایع نساجی و پوشاک ایران با بیان اینکه قاچاق در این صنعت با وجود افزایش نرخ دلار پابرجاست، گفت: نبود مواد اولیه تامین پوشاک شب عید را تحت‌الشعاع قرار داده است.

مجید نامی با بیان اینکه ارزش بازار پوشاک ایران ۱۲ میلیارد دلار است، گفت: به طور متوسط ۵۰ درصد از ارزش این بازار به دست تولیدکنندگان داخلی بوده که اگر مشکلات قاچاق رفع و حمایت از تولید صورت گیرد، تولیدکننده داخلی توان ارتقای این سهم را دارد.


به گزاش سایت نساجی امروز به نقل از جهان صنعت، عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات صنایع نساجی و پوشاک ایران افزود: واردات رسمی پوشاک در سال ۹۶ با اعلام رسمی گمرک ۵۹ میلیون دلار بوده در حالی که طبق اعلام رسمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بین 7/2 تا سه میلیارد دلار قاچاق وجود دارد.

 

وی تصریح کرد: قاچاق یکی از مباحث اصلی است که به دلیل سهولت در انجام آن و سود بالا، راه‌های مختلفی را در صنعت پوشاک سپری می‌کند. نامی مصرف سرانه پوشاک در ایران را ۱۵۰ دلار دانست و گفت: البته پوشاک ارزش افزوده بالایی دارد که می‌تواند با توجه ویژه دولت اشتغالزایی بالایی به همراه داشته باشد.

 


وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه هیچ یک از تولیدکنندگان پوشاک ظرف یک ماه گذشته یک دلار هم ارز نیمایی نگرفته‌اند، گفت: به دلیل بازنگری که دولت و بانک مرکزی در پرونده‌های ثبت سفارش صورت داده ظرف یک ماه گذشته یک دلار هم از سامانه نیما برای واردات مواد اولیه پوشاک اختصاص داده نشده است. این در شرایطی است که هم‌اکنون تهیه مواد اولیه در این صنعت با مشکلات بسیار مواجه است که بخشی از آن به دلیل تحریم‌ها و عدم نقل و انتقالات بانکی و بخشی دیگر به دلیل سوءتدبیرهای دولت است.

 

نامی گفت: سال قبل یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار واردات مواد اولیه وجود داشته که هم‌اکنون این میزان به شدت کاهش یافته است.

 

وی از برگزاری ششمین نمایشگاه بین‌المللی پوشاک ایران در تاریخ ۱۱ تا ۱۴ آذر ماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران خبر داد. به گفته وی در روز اول این نمایشگاه سمیناری با عنوان "فرصت‌ها و چالش‌های صنایع پوشاک در شرایط تحریم" برگزار خواهد شد.


مجید افتخاری عضو هیئت مدیره اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران​  نیز در این خصوص گفت: در کوتاه‌مدت اگر بتوان به صنعت نساجی و پوشاک ایران توجه کرد، می‌توان یک میلیون شغل ایجاد کرد. این در حالی است که کشورهای رقیب از جمله ترکیه با ایجاد ارزش افزوده و اشتغالزایی توانسته‌اند درآمدزایی خوبی برای مردم از این صنعت داشته باشند، ضمن اینکه اگر ایران هم به درستی به این صنعت توجه کند امکان ورود به بازارهای صادراتی وجود دارد.

 

افتخاری گفت: در شرایط امروز عدم درایت و توجه دولت منجر به آسیب‌ها و بحران‌های شدیدی در این صنعت شده و هم‌اکنون با خطر از بین رفتن ۲۰۰ هزار شغل مواجه هستیم که بخش عمده آن به نبود مواد اولیه برمی‌گردد.


وی هشدار داد: در صورت عدم توجه به تامین مواد اولیه و حل مشکلات پیش روی صنعت پوشاک، قطعا شب عید با بحران پوشاک مواجه خواهیم بود. افتخاری گفت: وعده‌های دولت با عمل متفاوت است و مشکلات پابرجا مانده است.

چاپ این صفحه