چاپ این صفحه

عضو کمیسیون اصل نود مجلس: مناطق آزاد ایران به ترمینال واردات کالا تبدیل شده اند

تعداد بازدید : 325
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۰/۹
یک نماینده مجلس گفت: متأسفانه امروز بسیاری از مناطق آزاد موجود در ایران به ترمینال واردات کالاهایی چون پوشاک تبدیل شده اند.

برنامه "مناظره " رادیو گفت و گو پیرامون موضوع نقش مناطق آزاد تجاری در افزایش شاخص های توسعه، فرصت ها و تهدیدها و در ارتباط تلفنی با ولی داداشی عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی روانه آنتن شد. 

 

داداشی در مصاحبه با رادیو گفت و گو با بیان اینکه توسعه شاخصه های مختلفی دارد اظهار کرد: فلسفه ایجاد مناطق آزاد در کشور، این بود که در صادرات و توسعه آن و همچنین اشتغالزایی در کشور برنامه ریزی کنیم.

 

به گزارش سایت نساجی امروز به نقل  رادیو گفتگو، این نماینده مجلس با بیان این مطلب افزود: متأسفانه امروز بسیاری از مناطق آزاد موجود در ایران به ترمینال واردات کالاهایی چون پوشاک شده اند و در واقع کسانی از همان استان و یا کشور اقلام وارداتی را می خرند و این به تولید کنندگان و افرادی که اشتغال ایجاد کردند آسیب می زند.

 

وی عنوان کرد: فلسفه ایجاد مناطق آزاد چیز دیگری است. هدف گذاری که ما در منطقه آزاد داشتیم با عملکردی که امروز شاهدیم کاملا متفاوت است و امروز ما باید در جذب سرمایه گذار در این مناطق همت به خرج دهیم. 

 

عضو کمیسیون اصل نود مجلس بیان داشت: ما در مناطق آزاد و مناطق ویژه برای جذب سرمایه گذاران با بروکراسی شدید اداری در سطح دستگاه های اجرایی و غیراجرایی کشور مواجه می شویم و به همین خاطر سرمایه گذاران خارجی به سرمایه گذاری در ایران رغبتی نشان نمی دهند. 

 

داداشی یادآور شد: رویکرد غلطی که ما در پیش داشتیم و آن هم این بود که همه همت دوستان در وزارت خارجه و تیم های اقتصادی بر این شد که برجام را به جایی خواهیم رساند و از طریق آن خیلی از مشکلات ما حل خواهد شد. 

 

این مقام مسئول گفت: ما در حاشیه کشورمان همسایگانِ با ظرفیت های بسیار بزرگی داریم که از آن ها غافل شده ایم و همتی نسبت به استفاده از این ظرفیت بزرگ در این راستا نداریم. مناطق آزاد عموما در مناطق مرزی مستقر هستند و می بایست از این ظرفیت برای تبادلات تجاری در حوزه صادرات و واردات کالاهای مورد نیاز کشور استفاده کرد. اما متاسفانه رویکرد دولت این مسئله نبوده و از ظرفیت همسایگان و کشورهای دوست و متحد جمهوری اسلامی ایران استفاده نشده و غفلت صورت گرفته است. 

 

این نماینده مجلس بیان کرد: منطقه آزاد یک ظرفیت و بودجه تعریف شده ای دارد که بر اساس آن باید توسعه یابند.

 

داداشی با تأکید بر اینکه مناطق آزاد تنها نباید ترمینال خرید و فروش کالاهای جزئی شود گفت: درست است که مناطق آزاد بودجه ندارد اما در راستای هدفگذاری مجلس و دولت حرکت نکرده اند و باعث تنش هایی در مناطق آزاد و حتی در بین مردمی که در داخل زون مناطق آزاد زندگی می کنند شده است.

چاپ این صفحه