چاپ این صفحه

در نشست هشتمین جشنواره مد و لباس فجر چه گذشت؟

تعداد بازدید : 306
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
نشست خبری هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر به میزبانی سالن جلسات ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

 نشست خبری هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر با حضور حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، صدیقه پاک‌بین دبیر جشنواره، انسیه زاهدی دبیر بخش علمی دانشگاهی، آزاده آریایی مسئول دبیرخانه جشنواره، ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه پوشاک تهران و جمعی از اصحاب رسانه صبح روز دوشنبه 15 بهمن در سالن جلسات ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

 

به گزارش سایت نساجی ا مروز به نقل از هنرآنلاین،  حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور که ریاست این دوره از جشنواره را نیز بر عهده طی سخنانی با تجلیل از رسانه‌ها به عنوان یکی از ارکان مؤثر در جهت اجرای کردن اهداف این کارگروه گفت: همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، ستاد جشنوارهبرخی بخش‌های جنبی را پیش‌بینی کرده که علاوه بر نمایشگاه‌ها و رویدادها، برپایی کارگاه سه روزه طراحی لباس به شکل تصویری با مضمون انقلاب و پیشرفت در دو بخش دانشی و موضوعی، اعطای نشان هنرمند فعال و انقلابی به 10 طراح و تولیدکننده در حوزه مد و لباس و همچنین انتشار یک کتاب با موضوع چهل سالگی انقلاب در قالب گفتگو با با 40 تن از فعالان این عرصه در نظر گرفته شده است.

 

قبادی در ادامه اذعان داشت: تا پیش از انقلاب اسلامی ایران چیزی به عنوان مد ایرانی نداشتیم و اوایل انقلاب نیز به دلیل سایر اولویت‌ها کمتر به این بخش توجه شد اما به راحتی از کنار این مسئله رد نشدیم هرچند که شاید برخی بدون توجه به ظرفیت‌ها صحبت‌هایی در این باب مطرح کنند.

 

رشد 26 درصدی آثار رسیده به دبیرخانه هشتمین جشنواره مد و لباس فجر

 

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با اشاره به اینکه همواره کیفیت بر کمیت در حیطه آثار رسیده به جشنواره ارجح بوده است، بر رشد 26 درصدی آثار رسیده تأکید کرد و درباره آمار آثار رسیده به هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر گفت: تاکنون 7728 اثر به دبیرخانه واصل شده است که از میان 108 اثر به بخش مجموعه‌سازی، 31 اثر به بخش عفاف و حجاب، 562 اثر به بخش پوشش سر، 1811 اثر به بخش مانتو اجتماع، 1674 اثر به بخش مانتو مجلسی، 1289 اثر به آثار تولیدشده در سطح انبوه توسط برندها، 742 اثر به بخش زیورآلات، 65 اثر به بخش کیف و 449 اثر به بخش کفش اختصاص دارد.

 

قبادی در ادامه به ویژگی‌های هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر اشاره کرد و افزود: این دوره جشنواره دارای موضوع ایرانی با هدف معرفی ظرفیت‌های تاریخی و جغرافیایی کشور است و برای نخستین بار جریان نقد مجموعه آثار در جشنواره مورد توجه قرار می‌گیرد. در این دوره شاهد حضور فعالانه طراحان و تولیدکنندگان پارچه ایرانی هستیم و جشنواره‌های استانی از دی ماه کار خود را آغاز کرده‌اند و دراین دوره استان‌های گلستان، قزوین، لرستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمانشاه، یزد، هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان و کردستان با جشنواره همراه شده‌اند و در پایان سال به رقم نود و یکمین نمایشگاه استانی مد و لباس می‌رسیم.

 

رئیس هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر هم در توضیح چرایی انتخاب مکران به عنوان موضوع ویژه جشنواره بیان کرد: منطقه مکران با دارا بودن وسعت ساحلی کم نظیر، منطقه‌ای دارای ظرفیت‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است و ورود ایران به بازارهای جهانی از این منطقه ممکن می‌شود و همین امر موجب شد علی رغم ابهامات بسیار در شورای برنامه‌ریزی جشنواره، در نهایت موضوع "مکران"  به عنوان موضوع جشنواره تصویب شود.

 

قبادی در ادامه به کارگاه‌های توجیهی هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر تا پیش از آغاز این رویداد در قالب حضوری و غیرحضوری اشاره و تصریح کرد: بالغ بر 53 کارگاه به همت مؤسسات مد و لباس کشور برگزار شده و بیش از 3200 نفر در این کارگاه‌های حضور به هم رسانده‌‎اند و دولت یک ریال برای کارگاه‌های توجیهی هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر هزینه نکرده است.

 

او با تأکید بر اینکه بر جمله "مد دولتی نداریم" حمله می‌کند اذعان داشت: نباید با چنین جملاتی ذهن فعالان عرصه مد و لباس و مردم را درگیر کنیم و من صراحتاً اعلام می‌کنم که با این جمله مخالف هستم.

 

صدیقه پاک‌بین دبیر هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر نیز در سخنانی با تأکید بر نقش و اهمیت طراحی لباس و لزوم ظهور و بروز هنر خلاقانه طراحان ایرانی در ابعاد داخلی و بین‌المللی گفت: جشنواره فرصتی را فراهم آورده تا فعالان بخش صنعت از نزدیک شاهد توانمندی طراحان مد و لباس ایران باشند کما اینکه در سال‌های قبل نیز برخی از تولیدکنندگان با پایان جشنواره، خواستار آثار طراحان شدند.

 

او در ادامه به بخش‌های مختلف این دوره از جشنواره اشاره کرد و گفت: بخش‌های علمی دانشگاهی، مسابقه زنده طراحی، کیف و کفش، جواهرات، مجموعه‌سازی با موضوع "نقش مکران"، برپایی کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی، صنعت، مؤسسات و خانه‌های مد، ویترین ملی و بین‌الملل از مهمترین برنامه‌های پیش روی ما در این دوره از جشنواره است.

 

مسابقه زنده طراحی لباس در بخش‌های لباس اجتماع بانوان، لباس اجتماع آقایان و عفاف و حجاب

 

پاک‌بین با تأکید بر استقبال قابل توجه طراحان لباس برای حضور در بخش مسابقه زنده طراحی لباس در بخش‌های لباس اجتماع بانوان، لباس اجتماع آقایان و عفاف و حجاب اذعان داشت: امسال برای نخستین بار بخش طراحی پارچه، کیف و کفش به جشنواره اضافه شده و امیدواریم سال‌های بعد تمام این بخش‌ها در قالب رقابتی و مسابقه زنده آزموده شوند و آثارشان به منصه ظهور رسد.

 

انسیه زاهدی دبیر بخش علمی دانشگاهی این دوره از جشنواره نیز طی سخنانی به جمع‌بندی و تحلیل آثار 7 دوره جشنواره مد و لباس فجر در این بخش اشاره کرد و گفت: طی ادوار گذشته، بخش علمی دانشگاهی در قالب رقابت میان مقالات، پایان‌نامه‌ها و آثار پژوهشی برپا شد و مردم کمتر شاهد اثرات این بخش بوده‌اند.

 

او افزود: همایش بین‌المللی که دی ماه سال جاری با رویکرد توسعه پایدار و در قالب عنوان هفته نوآوری در صنعت مد و پوشاک برگزار شد نشان از رشد کمی و کیفی مقالات داشت و از میان آثار رسیده، بالغ بر 40 مقاله ارائه شفاهی داشتند.

 

بخش علمی دانشگاهی با مسابقه زنده طراحی جشنواره همراه می‌شود

 

زاهدی همچنین به آثار رسیده به این دوره از جشنواره اشاره کرد و گفت: تاکنون 110 مقاله، 84 پایان‌نامه و 1310 تصویر برای حضور در بخش مسابقه تصویرسازی به دستمان رسید و بخش علمی دانشگاهی بر آن است که همراهی جدی با بخش مسابقه زنده طراحی لباس، زیورآلات، کیف و کفش داشته باشد و این همراهی مبتنی بر این تفکر است که طراحی لباس باید مبتنی بر تمام ملحقات آن باشد.

 

زمانی که دارای مد نباشیم، نمی‌توانیم از کالای ایرانی حمایت کنیم

 

ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه پوشاک تهران نیز در سخنانی به دستاوردهای بخش تولید طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: زمانی که دارای مد نباشیم، نمی‌توانیم از کالای ایرانی حمایت کنیم و باید مراقب باشیم موضوع عفاف و حجاب در این مدها مستتر نماند.

 

رونمایی از پوستر هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر با طرحی از محسن پیشدادی نیز یکی از بخش‌های این نشست خبری بود که با الهام از لباس مردم منطقه "مکران" و استان سیستان و بلوچستان در قالب رنگ‌های ملهم از طبیعت و جغرافیای این منطقه طراحی شده است.

 

هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، با شعار "خوشا مکران و نقش بی مثالش" ٢٦بهمن تا ٢ اسفند ٩٧ از ساعت ١٠صبح تا ٨ شب در مجتمع نمایشگاهی "بوستان گفتگو" برگزار می‌شود.

چاپ این صفحه