چاپ این صفحه

استفاده از توانمندی دانشگاه، سرمایه‌گذاری است نه هزینه!

تعداد بازدید : 1141
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۹/۳۰
مراسم اختتامیه اولین جشنواره فن‌آفرینی در صنعت نساجی

مراسم اختتامیه اولین جشنواره فن‌آفرینی در صنعت نساجی به همت انجمن علوم و فناوری مهندسی نساجی ایران و حمایت گروه صنعتی رز، با حضور اسماعیل زمانیان- بنیانگذار گروه صنعتی رز- ، ‌دکتر علیمردان شیبانی- عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران- ، مهندس رضا اله‌وردی- مدیرعامل شرکت نگین رز- ، اساتید دانشگاه، متخصصین و دانشجویان در سالن آمفی‌تئاتر زنده‌یاد مهندس سادات دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد و طی آن از 10 طرح برتر جشنواره و همچنین از دانشجویان ممتاز سال‌های‌ تحصیلی 94 تا 96 این دانشکده تقدیر به عمل آمد.


معرفی دستاوردهای جدید پژوهشی کاربردی و قابل اجرا در صنعت، مهم‌ترین هدف برگزاری  این جشنواره محسوب می‌شود.محورهای جشنواره مذکور عبارتند از : «فناوری نساجی (ریسندگی و بافندگی)» ، «پلیمر، الیاف و مواد پیشرفته، تکسچرایزینگ» ، «رنگرزی، چاپ و تکمیل» ، «علوم رنگ» ، «صنعت پوشاک، مد و طراحی» ، «نانو فناوری و زیست فناوری» ، منسوجات بی‌بافت، فرش و کفپوش‌های ماشینی و چرم» ، «منسوجات فنی، بی بافت، کامپوزیت، غشاء » ، منسوجات نوین (هوشمند، پزشکی، محافظتی)» ، «انرژی و محیط زیست» ، «مدیریت، کارآفرینی و توسعه کسب و کار» ، «شبیه‌سازی، بهینه‌سازی و مدل‌سازی» و «نوآوری در ماشین‌آلات تجهیزات و روش‌های اندازه‌گیری».

 

* ایجاد محیط مناسب جهت ارائه توانمندی‌ دانشگاهیان


در ابتدای مراسم، دکتر اکبر خدامی- رئیس هیئت مدیره انجمن علوم و فناوری مهندسی نساجی ایران- ضمن خوشامدگویی به میهمانان ابراز داشت: ابتدا قرار بود جشنواره در دو قسمت برگزار شود قسمت اول «ایده خلاقانه کاربردی» بود که تصمیم داشتیم ضمن ارائه ایده‌های نوآورانه دانشگاهیان در یک محیط علمی، با هماهنگی دفتر نساجی و پوشاک وزارت صنعت، کارخانه‌‌های دارای واحد تحقیق و توسعه و علاقه‌مند به بهره‌گیری از طرح‌های نوآورانه هستند، بتوانند از این پتانسیل دانشگاهی استفاده نمایند. 


وی افزود: تابستان امسال یکی از کارخانه‌هایی که سال‌های متمادی کارآموز نمی‌پذیرفت، 4 دانشجو را به‌عنوان کارآموز قبول کرد. از بین 4 پروژه‌‌ای که به کارآموزان داده شد‌؛ کارآموزی توانست با حل یکی از مشکلات صنعت، منجر به تولید محصولی در حد استانداردهای اروپایی شود و به این ترتیب مدیران کارخانه دریافتند استفاده از توانمندی دانشگاهیان، سرمایه‌گذاری است نه هزینه! 


به گفته دکتر خدامی، اگر به نسل مطلع و توانمند امروز، انگیزه کافی دهیم، این انگیزه موتور محرک آنان در طی مسیر رشد و بالندگی خواهد بود.


وی هدف از تأسیس انجمن علوم و فناوری مهندسی نساجی ایران را طبق اساسنامه این تشکل « گسترش و پیشبرد و ارتقای علمی صنایع نساجی» ، « توسعه کیفی نیروهای متخصص» و « بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه‌های فناوری و فرایند نساجی» اعلام کرد و افزود: انجمن، موسسه‌ای غیرانتفاعی و در زمینه‌های علمی و پژوهشی فعالیت می‌کند و یکی از مواردی که انجمن می‌تواند به وظیفه خود عمل کند؛ برگزاری جشنواره‌ای است که طی آن محیط مناسب برای تعامل صنعت و دانشگاه فراهم شود.


رئیس هیئت مدیره انجمن علوم و فناوری مهندسی نساجی ایران تصریح کرد: هدف از برگزاری جشنواره، حمایت از طرح‌های کاربردی و ایجاد فرصت برای ارائه آن به متقاضیان از یک‌ سو و تعامل صاحبان سرمایه و صنعت با طرح‌های موجود است به عبارت بهتر، ایجاد پل ارتباطی بین توانمندی‌های موجود در حوزه نساجی با مجریان طرح‌ها به گونه‌‌ای که از ایده‌های پنهان رونمایی شده و با معرفی به صنعت کشور و به کارگیری آن به صورت عملیاتی، زمینه ارتقای سطح دانش و فناوری نساجی فراهم شود.


دکتر خدامی از صنعتگران خواست به انجمن علوم و فناوری مهندسی نساجی ایران فرصت دهند تا بتواند محیط مناسب جهت ارائه توانمندی‌ دانشگاهیان را فراهم نماید. 

 

* خرّم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد...


اسماعیل زمانیان- بنیانگذار گروه صنعتی رز- در ابتدای سخنرانی خود به تلاش‌های زنده‌یاد مهندس میر احمد سادات در راه ‌اندازی دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اشاره کرد و گفت: زندگی صحنه یکتای هنرمندی ماست... هر کسی آید و از صحنه رود.. صحنه پیوسته به جاست.. خرّم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد...


وی ادامه داد: متأسفانه صنعت و دانشگاه با هم بیگانه هستند و شناختی از توانمندی‌ها و امکانات یکدیگر ندارند. اگر به‌عنوان یک صنعتگر به موفقیتی دست یافته‌ام، تلاش برای نزدیکی به مراکز علمی و دانشگاهی بوده است و امیدوارم با کمک تشکل‌های نساجی همچون انجمن صنایع نساجی ایران بتوانیم این رابطه را بهبود ببخشیم.  


زمانیان خطاب به دانشجویان حاضر در مراسم گفت: دست به دست هم دهیم به مهر... میهن خویش را کنیم آباد.  وی در پایان آمادگی گروه صنعتی رز را جهت به ثمر نشستن طرح‌ و ایده‌های خلاقانه دانشگاهیان اعلام نمود.  
در ادامه‌، دکتر سیدحسین امیرشاهی- رئیس جشنواره- به بیان خاطراتی از دوران فعالیت خود در کارخانه قدس اصفهان (تاج سابق) و همکاری با زنده‌ یاد مهندس سادات پرداخت که از هیچ کمکی برای رشد و تربیت دانشجویان و فارغ ‌التحصیلان دانشگاه‌ها کوتاهی نکرد. 


وی به دیدگاه مثبت آقای زمانیان- بنیانگذار گروه صنعتی رز- در مورد بهره‌گیری از تخصص و دانش فنی دانشگاهیان و ایجاد تعامل موثر میان صنعت و دانشگاه نیز اشاره نمود.


دکتر امیرشاهی ادامه داد: به دلیل عدم آگاهی نسبت به چارچوب اولیه برای معیارهای داوریِ اولین جشنواره فن‌ آفرینی در صنعت نساجی، از میان 32 طرح دریافتی‌، 10 طرح انتخاب شدند. پس از بررسی مجدد طرح‌‌ها، تصمیم گرفتیم هیچ طرحی به‌عنوان طرح برتر اعلام نشود و 10 طرح مذکور به صورت مساوی جایزه نقدی و لوح تقدیر دریافت نمایند.    


دکتر علیمردان شیبانی- عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران- در سخنرانی کوتاه خود ضمن تبریک به برگزیدگان طرح‌های برتر اولین جشنواره فن آفرینی در صنعت نساجی از آنان دعوت به عمل آورد تا در جلسه‌ای به میزبانی انجمن نساجی، طرح‌ها و ایده‌های خلاقانه خود را با صنعتگران در میان بگذارند.


دکتر هادی دبیریان- معاون آموزشی دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر- تقارن برگزیدگان آموزشی و پژوهشی دانشکده را به فال نیک گرفت و گفت: باور داریم همواره خروجی‌های پژوهشی برگرفته از خروجی‌های موفق آموزشی است.


وی ضمن تقدیر از نگاه ویژه، ارزشمند و کمیاب اسماعیل زمانیان به پژوهش‌های علمی و دانشگاهی و همچنین حمایت مالی وی از جشنواره فن آفرینی در صنعت نساجی؛ بها دادن به دانشجویان ممتاز و برتر دانشگاه را رسالت خود در کسوت معاونت آموزشی دانشکده اعلام کرد و گفت: تمام تلاش خود را به عمل آوردم تا از این رسالت کوتاهی نکنم.


دکتر دبیریان به دانشجویان حاضر در همایش گفت: شما سرمایه‌های اصلی مملکت هستید و ارزش ویژه‌ای دارید، اگرچه با دستان تهی اما قدردان زحمات و تلاش‌های شما هستیم. باور داریم در سخت‌ترین شرایط، از میان دانشجویان، آنهایی که نسبت به دیگران برتری‌هایی دارند یا به توانمندی خود پی برده‌اند و از ‌آن استفاده کرده‌اند؛ راه گشا هستند. 


دکتر مسعود لطیفی - رئیس دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر- به عنوان آخرین سخنران مراسم ابراز داشت: هر دانشجویی که وارد می‌شود ممّد حیات است و چون دانش آموخته می‌شود مفرح ذات! دانشجویان مانند خون در رگ‌های دانشکده هستند و رفتن آنان باعث می‌شود اطمینان داشته باشیم در صنعت نساجی، متخصصینی تربیت شده‌اند که می‌توانند به نسل بعدی خود در رشد این صنعت کمک کنند؛ کسانی هم که وارد دانشکده می‌شوند جزو خانواده بزرگ پلی تکنیک محسوب می‌شوند.


وی افزود: همواره ارتباطات موثر و مطلوبی با انجمن صنایع نساجی ایران داشته‌ایم و بارها اعلام کرده‌ایم ساختمان دانشکده مهندسی نساجی به همت این انجمن (به خصوص زنده یاد مهندس سادات) بنیان گذاشته شده است. باید شکرگذار باشیم ساختمانی به ما تحویل داده شده که هیچ مشکل و کمبودی از نظر آزمایشگاه، کلاس، کارگاه و .. ندارد و بدون اغراق یکی از بهترین ساختمان‌های موجود در دانشگاه صنعتی امیرکبیر محسوب می‌شود. 

 
*طرح‌های برتر اولین جشنواره فن آفرینی در صنعت نساجی: 


*طرح ارتقای کیفی و بهبود رنگ‌پذیری منسوجات پلی‌استری با استفاده از آیروژل به همت شهلا صدیقی، محمدعلی الشریف و روح اله احمدی


*طراحی و ساخت پانل از پیش ساخته سبک و سبز الیافی با ویژگی‌های منحصر به فرد به همت سید بهزاد عبدالهی، اعظم ترکان، سعید مشهدلو و سیدمهدی حجازی


*سامانه‌های اتوماسیون و عیب‌یابی ماشین‌آلات نساجی به همت محمد احسان مومنی هروی، مجید معاونیان، سعید شیخ‌زاده نجار، محمداسماعیل یزدان شناس و امیر رضا مومنی هروی


*تولید نانو پانسمان آنتی باکتریال با استفاده از مواد اولیه طبیعی به همت فریده ضیغم ‌پور، فرزانه علی حسینی و عبداله رحیمی


*طراحی و ساخت اتوی ضدعفونی کننده کابینتی لباس به همت افسانه ولی پوری، مجید نظری و شهره میناپور


*وَرد الکترومغناطیسی به همت پویا برگ‌ریزان، محمد رفیعی و محمدمهدی محمدی


*تولید پیگمنت‌های هیبریدی بر پایه مواد جاذب طبیعی با استفاده از رنگزاها و پساب‌های نساجی به همت عبداله رحیمی، فرزانه علی حسینی و فریده ضیغم ‌پور


*تولید لایه موثر نانو الیاف کامپوزیتی بر پایه اکرلیک/ نانو ذرات معدنی در ماسک تنفسی به همت سمیه اکبری، محمدحسن کنعانی و عرفان صدیقی


*بازیابی بنرهای تبلیغاتی برای استفاده ثانویه و چاپ مجدد به همت عبداله رحیمی، حامد عفتی، فرزانه علی حسینی و علیرضا رحیمی


*آهارگیری نشاسته، پخت و سفیدگری پارچه پنبه‌ای با استفاده از پلاسمای اتمسفری و پلاسما پلاس به همت رضا حیدری، دانیال حیدری و مائده سُنگُل زاده


اولین جشنواره فن آفرینی در صنعت نساجی با اهدای لوح تقدیر و جوایز ارزنده به دانشجویان ممتاز (ورودی‌ سال تحصیلی 94 تا 96)  به پایان رسید. 

 

گزارش تصویری

چاپ این صفحه