چاپ این صفحه

اقتصاد ایران وارد مرحله جدیدی از تحریم‌ها شده است

تعداد بازدید : 681
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
محمد نهاوندیان گفت: واقعیت این است که اقتصاد ایران وارد مرحله جدیدی از تحریم‌ها شده است که انکار واقعیت نمی‌تواند آن را کم‌اثر کند.

معاون اقتصادی رئیس جمهور  در پنجمین همایش بین‌المللی مدیریت استراتژیک گفت: توجه به مدیریت استراتژیک یعنی تاکید بر سه نکته محوری که اولین آن داشتن نگاه بلندمدت است یعنی یک مدیر استراتژیک نگاه بلندمدت دارد و خود را در لحظه دفن نمی‌کند کسی که اهداف کل سازمان را تعریف می‌کند خود را در رفتارهای واکنشی کوتاه مدت محدود نمی‌کند.

 

به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از ایلنا، دومین موضوع ملاحظه عوامل محیطی است، یک مدیر استراتژیک نمی‌تواند نسبت به مسائل پیرامونی بی‌تفاوت باشد. نکته دیگر توجه به نقاط قوت و ضعف داخلی است مدیر استراتژیک در قبول ضعف‌های سازمانی نباید بیم و ابایی داشته باشد و شجاعت ارزیابی مستمر و تشخیص اشتباهات نقطه قوت مدیریت استراتژیک است چون شناخت ضعف‌ها توانایی برطرف کردن آنها را نیز میسر می‌کند.


وی ادامه داد: ما در دهه‌های گذشته در اقتصاد جهانی شاهد شوک‌های زیادی بوده‌ایم و باید بیاموزیم که نحوه واکنش مدیران به عوامل خارجی در پایان کار تعیین کننده بوده است برای نمونه در بحران مالی اخیر که اتفاق افتاد بسیاری‌ها باور داشتند که بازارهای جهانی نمی‌تواند با موفقیت سر به بیرون بکشند اما همیشه نحوه تحلیل، تصمیم و اجرا پایان کار را رقم زده است.


معاون اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به شوک‌های وارده به اقتصاد کشور گفت: ما هم در اقتصاد خود وارد مرحله جدیدی شده‌ایم که شوک‌هایی به اقتصاد ما وارد می‌شود از زمستان سال 96 اقتصاد ما که روند ثبات بیشتر، تورم کمتر و رشد افزون‌تر را دنبال می‌کرد وارد مرحله جدیدی شده است. ما یک باره با تکانه‌هایی روبرو شدیم که هر چند در ظاهر اقتصادی بودند اما جنس سیاسی داشتند که هم طبیعت داخلی داشت و هم خارجی. ناآرامی‌هایی که در گوشه و کنار کشور بود به همراه تصمیم رئیس جمهور آمریکا عاملی شد که بازار ارز و به دنبال آن بازارهای کالایی و مسکن با تکانه جدی روبرو شوند.


وی ادامه داد: انکار واقعیت نمی‌تواند به حل مشکل کمک کند و باید مراحل آن برای مدیران استراتژیک شناسایی شوند باید توجه داشت که بعد از شوک‌های سیاسی داخلی و خارجی نااطمینانی نسبت به آینده افزایش می‌یابد که اولین واکنش غریزی و طبیعی رفتار و واکنش کوتاه‌مدت است. همین طبیعت واکنش کوتاه مدت خود عامل تشدید تکانه می‌شود مثلا وقتی خبر می‌رسد که بازار ارز ملتهب است خریدار ترغیب به ورود به آن می‌شود.


وی تصریح کرد: وقتی انتظارات تورمی شکل می‌گیرد هر چند اقدامی در راستای افزایش تورم صورت نگرفته است باز هم تورم افزایش می‌یابد چون تقاضای سفته‌بازانه وارد بازار می‌شود و تقاضا را افزایش می‌دهد نباید فراموش کرد که افزایش تورم و ناترازی‌ در بازار موجب افزایش ریسک و هزینه‌ها می‌شود و توجیهات اقتصادی بسیاری از اقدامات را از بین می‌برد.


نهاوندیان تاکید کرد: نگاه لحظه‌ای موجب انحراف از رشد و توسعه است و موضوعی که این شعله را افزایش می‌دهد ادبیات ضد اعتماد است. سرمایه اعتماد در هر بازاری موجب توسعه آن است و اگر جامعه بتواند بلندمدت بیاندیشد رشد حاصل می‌شود در حالی که ادبیات سلب کننده اعتماد و نگران کننده بزرگترین تخریب را در روند رشد دارد. اگر بتوانیم واکنش‌های خود به تکانه‌ها را هماهنگ کنیم و تصمیم هم‌سو بگیریم آثار تخریبی تکانه‌ها کاهش می‌یابد. ما باید توجه داشته باشیم که اگر من بنگاه‌دار با بی‌اعتمادسازی نسبت به سخنان یک سیاست‌گذار به دنبال نفع شخصی باشم در نهایت آسیب اقتصاد متوجه خود من هم خواهد شد.


معاون اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به تاثیرات تحریم‌ها گفت: واقعیت این است که اقتصاد ایران وارد مرحله جدیدی از تحریم‌ها شده است که انکار واقعیت نمی‌تواند آن را کم‌اثر کند اما واقعیت دیگر هم وجود دارد اینکه توانمندی اقتصادی ایران در سال‌های اخیر بالا رفته و توانسته از آسیب‌های جدی سرافرازانه بیرون بیاید. تنها گزینه ما در شرایط کنونی کاهش تاثیر این تکانه‌ها است در حالی که با کدر نشان دادن آینده اقتصاد هم به خود، هم به اقتصاد و هم به کشور لطمه می‌زنیم و باید اقدامات هماهنگ انجام دهیم.


این اقتصاددان متذکر شد: آنچه در بازار ارز اتفاق افتاد قابل قبول نبود و فراتر از محاسبه هر اقتصاددانی بود چون تاثیر عوامل روانی و سیاسی بالا بود اما این شرایط تاثیر دیگری هم می‌تواند داشته باشد و آن افزایش رقابت‌پذیری کالاهای ایرانی است که یک فرصت خوب در لحظات سخت است. در شرایط سخت برای اصلاح ساختار بستر فراهم است چون جامعه آمادگی لازم را دارد. تقریبا پنج دهه است که رشد نقدینگی ما به طور طبیعی بالا رفته در سال‌های اخیر هم که تورم کاهش پیدا کرده بود باز هم معلوم بود که این ناترازی خود را نشان خواهد داد پس ما باید به دنبال اصلاح اعم از ساختار بودجه، بانکی، ... باشیم.


این اقتصاددان متذکر شد: اینکه می‌گوییم تحریم فرصت است به معنای مثبت بودن آ‌ن نیست بلکه ایجاد بستری است تا نگاه به داخل و خارج داشته باشیم ما نباید  را کاهش دهیم و شریک جرم بدخواهان باشیم. نباید بهانه‌ای به دست کسانی بدهیم که می‌خواهند اقتصاد ایران را کدر نشان دهند. نباید فراموش کرد که اقتصاد ما ضد تروریستی و شفاف است و از هیچ تلاشی در این راستا فروگذار نیستیم بحثی که در مورد قانون مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم وجود دارد یک تصمیم ملی است که دولت و مجلس آن را تصویب کرده است.


وی تاکید کرد: شرایط کنونی زمان همگرایی است نباید واگرایی داخلی را تشدید کنیم ما در زمان جنگ اختلافات خود را در سنگر حل می‌کردیم در حال حاضر هم باید هماهنگ با یکدیگر اقدام کنیم هر کس در هر سطحی می‌تواند با نگاه استراتژیک به پیشرفت کشور کمک کند در همین راستا باید نهضت بلندمدت نگری، مثبت‌نگری و هم‌افزایی را افزایش دهیم.

چاپ این صفحه