چاپ این صفحه

سهم اقتصاد پوشاک در ایران کمتر از یک درصد است

تعداد بازدید : 1321
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران گفت: 18.5 درصد از اقتصاد کشور ترکیه را صنعت پوشاک تشکیل می دهد، درحالی که سهم اقتصاد پوشاک در ایران کمتر از یک درصد است.

برنامه " مناظره اقتصادی " با موضوع کلاف سردرگم قاچاق و مبارزه با این پدیده در کشور، قاچاق پوشاک و لوازم خانگی و با حضور مجید افتخاری عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران از شبکه رادیویی گفت و گو روانه آنتن شد.



به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از فصل تجارت ، افتخاری در مصاحبه با رادیو گفت و گو بیان کرد: طبق گفته ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در سال های اخیر میزان قاچاق پوشاک به کشور چیزی حدود 2.6 دهم میلیارد دلار بوده و طبق بررسی ها امسال این عدد کمتر نشده است.


وی افزود: افزایش نرخ ارز، حجم قاچاق پوشاک را تحت تاثیر نداده بلکه تنها کیفیت پوشاک تحت تاثیر قرار گرفته است.یکی از دلایل واضح آن هم محل های عرضه غیرقانونی پوشاک است که هیچ کدام جمع نشده اند.


عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران تصریح کرد: در حال حاضر یک سری برند به صورت محرز تخلف می کنند و جالب است خیلی از اینها ثبت سفارش هم نداشتند. ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مرحله اول 110 فروشگاه را شناسایی و با آنها برخورد کرد و تذکرات لازم را داد تا کالاها را از سطح عرضه جمع کنند که البته این اتفاق نیفتاد و با قلدری کار خود را ادامه دادند.


افتخاری در ادامه مناظره اقتصادی رادیو گفت و گو، یادآور شد: واردات پوشاک در دهه 80 ممنوع بود و این سبب شد تولید داخل قدرت پیدا کند و به مزیت نسبی در حوزه پوشاک برسیم تا جایی که به بازارهای آلمان، ایتالیا و سوئیس صادرات می کردیم اما به یکباره درب کشور بدون هیچ برنامه ریزی باز شد و ما تمام توان تولید داخل را از بین بردیم.


وی افزود: هم اکنون واحدهای ما با کمتر از 50 درصد ظرفیت فعالیت می کنند. 18.5 درصد از اقتصاد کشور ترکیه را صنعت پوشاک تشکیل می دهد این درحالی است که اقتصاد صنعت پوشاک در ایران کمتر از یک درصد است.


عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران ابراز داشت: در حال حاضر پوشاک خانم ها یعنی مانتو صد درصد در داخل تولید می شود چراکه قاچاق آن نه صرفه اقتصادی دارد و نه بستر آن وجود دارد.
افتخاری در پایان مناظره اقتصادی از شبکه رادیویی گفت و گو با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر برخورد جدی با قاچاق از مراحل اولیه بیان کرد: مقام معظم رهبری می فرمایند: " ما باید با قاچاق قبل از مبادی ورودی تا سطح عرضه برخورد کنیم."

چاپ این صفحه