چاپ این صفحه

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو عملکرد سال 97 را تشریح کرد؛ جذب ۳۴میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی

تعداد بازدید : 692
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
اگرچه عملکرد مناطق آزاد تجاری همواره با انتقادات زیادی همراه بوده است اما آن‌طور که مسوولان اعلام می‌کنند، در برخی از این مناطق فعالیت‌های رو به رشدی در حوزه بازار، صادرات و سرمایه‌گذاری خارجی در حال انجام است.

به گفته مدیرعامل منطقه آزاد ماکو، با اینکه هدف‌گذاری جذب سرمایه‌گذاری در این منطقه برای سال ۹۷، ۲۲میلیون دلار بوده است اما میزان سرمایه جذب شده بیش از هدف‌گذاری مورد نظر بوده به طوری که این رقم به ۳۴میلیون دلار رسیده است. همچنین در حوزه توسعه سرمایه‌گذاری داخلی نیز با اینکه هدف‌گذاری برای سال ۹۷، ۹۶۱ میلیارد ریال بوده، ۲۵۷۰ میلیارد ریال سرمایه در ۱۱ ماهه امسال جذب شده است.

 

به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از جهان صنعت،  غلامرضا سلیمانی در نشست خبری گفت: در یک‌سال اخیر تلاش کرده‌ایم نوآوری‌هایی در کار داشته باشیم. در این راستا با نگاهی نو در اکو‌سیستم‌ها برنامه‌ریزی کرده‌ایم که زیرساخت‌های جذب سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد ماکو تسهیل شود.


مدیرعامل منطقه آزاد ماکو اظهار کرد: این منطقه در نقطه استراتژیک در آذربایجان غربی ایجاد شده که سه شهرستان با سه فرمانداری را در خود جای داده است.

 

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو افزود: وسعت این منطقه ۵۰۰ هزار هکتار است که بزرگ‌ترین منطقه آزاد جهان محسوب می‌شود که در فاز اول ۳۶ هزار هکتار اراضی لایه‌بندی شده، قرارداد طرح جامع منعقد شده تا کل اراضی لایه‌بندی شود.


وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۸ میلیارد دلار از مرز بازرگان ترانزیت صورت می‌گیرد، گفت: به دنبال تاسیس دهکده لجستیک هستیم تا بتوانیم تا سال ۱۴۰۴حجم بار را به ۱۰میلیون تن برسانیم. سلیمانی با اشاره به ظرفیت گردشگری این منطقه تصریح کرد: هم‌مرز بودن با چهار کشور، ظرفیتی است که می‌توانیم به وسیله آن گردشگری ترکیبی را اجرا و به سمت ذی‌نفعان برگردانیم.


مذاکره با ترکیه برای واردات دام زنده


مدیرعامل منطقه آزاد ماکو از کشاورزی به عنوان محور دیگر توسعه منطقه آزاد ماکو نام برد و گفت: حدود ۹۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی داریم که ۲۳ هزار هکتار آن شبکه‌گذاری شده و هدفگذاری که صورت گرفته با توسعه کشت و صنعت‌های بزرگ چند زنجیره تولید گوشت قرمز، فرآوری، بسته‌بندی، توزیع را تامین کنیم. وی با بیان اینکه ظرفیت معدنی زیادی در منطقه وجود دارد، خاطرنشان کرد:به دنبال ساخت پایانه صادرات سنگ معدنی هستیم. وی از مذاکره با ترکیه برای ورود دام‌های زنده به کشور خبر داد و گفت: اولین محموله‌ها تا پایان سال وارد منطقه آزاد ماکو می‌شود.


سلیمانی با بیان اینکه پوشاک و نساجی از ظرفیت خوبی برخوردار هستند و در حال حاضر دو واحد خوب نیز تاسیس شده است، اظهار کرد: برای ایجاد شهرک صنعتی مشترک بین ایران و ترکیه ۷۰۰ هکتار زمین اختصاص داده شده است.


وی با بیان اینکه در استان ۲۳ هزار باغ داریم، از برندسازی محصولات تولیدی خانگی خبر داد و گفت: حدود ۴۰ معدن در منطقه آزاد ماکو داریم که قبلا برداشت شده و در اصفهان فرآوری و پس از آن به اروپا صادر می‌شد. این چرخه را اصلاح کرده‌ایم و از منطقه آزاد ماکو صادرات را انجام خواهیم داد.


مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه برای شهرک مشترک ایران و ترکیه ۷۰۰ هکتار زمین داریم، افزود: به دنبال بانکداری مشترک و دیجیتالی هستیم که پیشنهاد آن‌را به بانک مرکزی ارائه کرده‌ایم.


وی با تاکید بر اینکه منطقه آزاد ماکو باید به آزادراه‌ها شبکه ریلی متصل شود، تصریح کرد: در این راستا آزادراه تبریز- بازرگان را داریم، در بخش ریلی نیز مطالعات تکمیلی قرارداد راه‌آهن تبریز- چشمه ثریا آن با مشارکت وزارت راه امضا شده که سال آینده عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.


سلیمانی با بیان اینکه مصوبه مرز هوایی فرودگاه بین‌المللی ماکو اخذ شده است، خاطرنشان کرد: بر اساس هدفگذاری امسال باید ۹ میلیون دلار صادرات انجام می‌گرفت که این رقم به ۱۳ میلیون دلار رسیده است. همچنین قرار بود بر‌اساس هدفگذاری شده امسال ۲۲۰۰ شغل ایجاد شود که در ۱۱ ماهه ۲۳۰۰ شغل ایجاد شده است.


دهکده لجستیک


مدیرعامل منطقه آزاد ماکو همچنین یادآور شد: امسال بر اساس ماموریت دولت تغییر نگاه به توسعه بوده است. در این راستا بررسی کرده‌ایم که ماکو چه محورهایی برای توسعه دارد. با توجه به اینکه هم‌اکنون ۱۸ میلیارد دلار از مرز بازرگان ترانزیت و ترانشیپ می‌شود، اولین اولویت ما لجستیکی است. اما بار می‌آید و رد می‌شود و لجستیک نداریم.


وی از اخذ مصوبه طرح لجستیک از وزارت راه و شهرسازی برای توسعه زیرساخت‌های ترانزیت، ترانشیپ و ایجاد ارزش افزوده خبر داد و گفت: هر منطقه آزاد سهم ۲۰ میلیون دلاری از مصوبه ۱۴۰ میلیون دلاری دولت دارد.

 

سلیمانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سهم منطقه آزاد ماکو از مصوبه ۱۴۰ میلیون دلاری دولت واردات کالای گروه ۴ چه میزانی است، اظهار کرد: کل سهمیه مسافران امسال ۳۰ میلیون دلار بود که پنج میلیون دلار آن به دلیل محدودیت‌ها جذب نشد. در خصوص مصوبه ۱۴۰ میلیون دلاری نیز اعلام کرده‌ایم که به منطقه آزاد ماکو تخصیصی صورت نگیرد تا ببینیم فروردین چه اتفاقی در این زمینه روی می‌دهد.

 

وی بیان کرد: اما به صورت نانوشته هر منطقه سهم ۲۰ میلیون دلاری از این مصوبه دارد.


سلیمانی با تاکید بر اینکه باید ارزش افزوده ایجاد کنیم، اظهار کرد: همان‌طور که گفته شد، از دولت و وزارت راه‌و‌شهرسازی مصوبه طرح دهکده لجستیک را اخذ کرده‌ایم و همزمان در حال طراحی بندر خشک در منطقه آزاد ماکو هستیم. فاز یک این دهکده توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا‌ ساخته می‌شود.


حذف بوروکراسی‌ها


مدیرعامل منطقه آزاد ماکو همچنین با بیان اینکه مجوزهای سرمایه‌گذاری با حذف بوروکراسی‌های معمول یک روزه شده است، افزود: در مسکن محرومان هدف‌گذاری کرده‌ایم که تا سال ۱۴۰۰ هیچ محرومی در منطقه آزاد ماکو بدون خانه نباشد.


وی در پاسخ به پرسشی درباره تخلفات منطقه آزاد ماکو در زمان یکی از مدیران عامل سابق این منطقه گفت: در جریان این موضوع نیستم و اگر قوه قضاییه در این باره استعلام بخواهد به آن پاسخ می‌دهیم.


وی با بیان اینکه در زیرساخت‌های جاده‌ای جزو یکی از محروم‌ترین استان‌های کشور هستیم، افزود: هم‌اکنون ۲۰۰ کیلومتر جاده در دست تعریض و احداث داریم.

چاپ این صفحه