چاپ این صفحه

نخستین نخ گرافینی مقیاس پذیر برای استفاده در منسوجات پوشیدنی

تعداد بازدید : 745
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
گرافین به دلیل انعطاف پذیری و رسانایی بالای خود دارای پتانسیل خوبی برای استفاده به عنوان ماده اولیه در محصولات مربوط به سلامت، ورزش و تناسب اندام می باشد.

 یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه منچستر روشی را برای تولید نخ های بر پایه گرافین مقیاس پذیر کشف کرده است.

 

به گزارش سرویس ترجمه نساجی امروز، منسوجات الکترونیکی پوشیدنی دارای چند کارکرد به دلیل پتانسیل خود برای استفاده در منسوجات بهداشتی، ورزشی، تناسب اندام و هوافضا مورد توجه بیشتری قرار گرفته اند. گرافین به دلیل انعطاف پذیری و رسانایی بالایی که دارد ماده اولیه مناسبی برای استفاده در این محصولات به شمار می رود.

 

هر اتم گرافین که در معرض هوا قرار می گیرد این قابلیت را دارد که تغییرات اطراف خود را حس کند و این خاصیت باعث می شود تا گرافین ماده اولیه ایده آلی برای استفاده در حسگرها باشد. در سال های اخیر منسوجات هوشمند پوشیدنی یک رنسانس را در عرصه نوآوری، مینیاتورسازی و تجهیزات بی سیم تجربه کرده اند.

 

برای قرار دادن حسگرهای بر پایه منسوجات در لباس تلاش های زیادی صورت گرفته است هرچند که فرایندهای تولیدی حال حاضر پیچیده، زمان بر و پرهزینه بوده و ماده اولیه مورد استفاده در آن ها زیست تجزیه ناپذیر است و در تولید آن ها نیز از مواد اولیه فلزی رسانای ناپایدار استفاده می شود.

 

تیم تحقیقاتی موسسه ملی گرافین روشی را برای تولید چندین تن نخ بر پایه گرافین با استفاده از ماشین آلات نساجی موجود و بدون صرف هیچ گونه هزینه تولید اضافی، کشف کرده است. این نخ ها علاوه بر این که قابلیت تولید در حجم بالا را دارند، انعطاف پذیر، قابل شستشو، ارزان و زیست تجزیه پذیر نیز هستند.

 

حسگرهای گرافینی را می توان هم در سامانه بازشناسی با امواج رادیویی(RFID) خود تامین و هم در بلوتوث کم مصرف به کار گرفت و داده ها را به صورت بی سیم به تلفن همراه ارسال کرد. دکتر کریم یکی از سرپرست های تیم تحقیقاتی می گوید: "ما اعتقاد داریم که فرایند فوق سریع ما برای تولید منسوجات بر پایه گرافین گام مهمی به سمت شناخت نسل آینده پوشاک با کارایی بالاست."

 

یکی از موانعی که بر سر راه پیشرفت منسوجات الکترونیکی پوشیدنی وجود دارد حجیم بودن اجزای مورد نیاز برای تامین نیروی این منسوجات است. پیش از این به کارگیری این اجزا در منسوجات بدون تاثیر گذاشتن بر خواص و راحتی ماده اولیه دشوار بوده است. استفاده از ابزار هوشمند شخصی نظیر ساعت های فیتنس در حال گسترش می باشد.

 

دکتر شیلا آفروجی کسی که این پروژه را در طول دوره پی اچ دی خود انجام داده می گوید: "بزرگ ترین چالش بر سر راه استفاده از یک ماده اولیه هیجان انگیز و جدید نظیر گرافین در صنعت کهن نساجی مقیاس پذیری فرایندهای تولید آن است. ما با استفاده از یک فرایند تولیدی سریع و فوق سریع برای تولید ماده اولیه گرافینی و منسوجات بر پایه گرافین بر این چالش غلبه کرده ایم. فناوری ما برای تولید هزاران کیلوگرم از نخ های گرافینی در عرض یک ساعت پیشرفتی چشمگیر در صنعت نساجی به شمار می رود."

 

چاپ این صفحه