چاپ این صفحه

میان‌بری برای برون‌رفت از مشکلات

تعداد بازدید : 633
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
ناگفته پیداست که شرایط صنعت نمایشگاهی ایران در سالی که گذشت نسبت به سال پیش از آن، بسیار متفاوت بود.

علی مرادی/ رئیس انجمن برگزار‌کنندگان نمایشگاهی ایران


امسال هم متراژ داخلی و هم متراژ خارجی بسیاری از غرفه‌های نمایشگاهی کم شد. این موضوع چند دلیل دارد و دلیل عمده آن فکر می‌کنم این است که واردات برخی اقلام ممنوع شده و همین ممنوعیت انگیزه شرکت‌کنندگان خارجی برای حضور در نمایشگاه را کمرنگ می‌کند.

 

به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از صمت، از سوی دیگر، شرکت‌های خارجی به‌دلیل وجود تحریم‌ها علیه ایران به سختی وارد تجارت با ایران می‌شوند و مشکلاتی از جمله افتتاح حساب و نقل‌و‌انتقال ارز بر سر راه‌شان قرار دارد. همین مشکلات در صنعت نمایشگاهی باعث می‌شود که ما یا به اهداف‌مان نرسیم یا فقط به بخشی از آنها دست پیدا کنیم. برای رفع بخشی از مشکلات صنعت نمایشگاهی، شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران برای شرکت‌های خارجی که در ایران دارای نمایندگی هستند، تسهیلاتی را منظور کرده بود، اما فرآیند پرداخت و تسویه‌حساب آن برای مجری نمایشگاه آن‌چنان تاثیرگذار و مناسب نبود در حالی که برای شرکت‌کنندگان شرایط خوبی را رقم زد.

 

در مجموع وضعیت صنعت نمایشگاه به‌گونه‌ای است که در شرایط فعلی نمی‌توان اهداف مشخصی را برای آینده ترسیم کرد، چراکه وضعیت اقتصادی به‌گونه‌ای است که تکلیف صنایع، واردات یا حتی ورود اقلام ممنوعه به نمایشگاه اصلا مشخص نیست. با این شرایط امکان برنامه‌ریزی و پیش‌بینی برای سال آینده وجود ندارد.

 

به‌عنوان نمونه، بیشتر شرکت‌های خارجی که سال گذشته در نمایشگاه حضور داشتند، امسال کمتر از (یک‌پنجم) آنها در نمایشگاه حضور پیدا کردند. بنابراین تمام تلاش ما این است که فعالیت‌های نمایشگاهی را ادامه دهیم و فعلا به توسعه فکر نکنیم. به نظر می‌رسد تنها راه خلاصی از مشکلات موجود این است که دولت، روح تازه‌ای در جان صنعت بدمد تا شاهد رشد و نوآوری‌ در این حوزه باشیم.

 

چاپ این صفحه