چاپ این صفحه

تولید 140 میلیون متر مربعی موکت در ایران

تعداد بازدید : 301
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱/۲۵
مهندس حسن نیلفروش زاده- دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران- ظرفیت تولید سالیانه موکت در کشور را 140 میلیون متر مربع برشمرد و گفت: در زمینه تولید موکت نه تنها کمبودی وجود ندارد بلکه بخش عمده‌ای از مازاد تولید صادر می‌شود.

به گفته وی، چرخه تولید موکت اعم از مواد اولیه، ماشین‌آلات و نیروی انسانی متخصص و کار‌آمد در کشور وجود دارد در نتیجه ضرورتی برای واردات این کالا وجود ندارد و در زمینه صادرات موکت می‌توان بسیار فعال عمل کرد.


به گزارش سایت نساجی امروز، دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران در گفت‌وگو با برنامه کالای ایرانی رادیو اقتصاد، ضمن بیان این مطلب که مواد اولیه مورد نیاز برای تولید موکت در داخل بسیار مرغوب و با کیفیت است؛ گفت: هر سال بخشی از این مواد به کشورهای همسایه‌، اروپا‌، چین، ترکیه و غیره صادر می‌شود و کشورهای اطراف ایران مشتریان اصلی آن هستند. 


وی یکی از دلایل موفقیت واحدهای نساجی را مدیریت بخش خصوصی دانست و گفت: علی‌رغم تمام مسائل و مشکلات اقتصادی، نه تنها صنعت نساجی از حرکت باز نایستاده بلکه در حال توسعه و پیشرفت مستمر است. 


مهندس نیلفروش زاده اذعان داشت: 650 هزار نفر به صورت مستقیم و دو برابر این رقم به صورت غیر مستقیم در صنعت نساجی به فعالیت می‌پردازند.  


دکتر علیمردان شیبانی- عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران- نیز در این برنامه رادیویی بیان داشت: موکت، محصولی است که به دلیل حجیم بودن نوع کالا، واردات آن صرفه اقتصادی چندانی ندارد و تولیدکنندگان این بخش از صنعت نساجی توانستند با نصب و راه‌اندازی ماشین‌آلات مدرن و به روز، پاسخگوی نیاز بازار داخلی باشند.  


عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران افزود: در نمایشگاه دموتکس آلمان - معتبرترین نمایشگاه کفپوش جهان- از نزدیک شاهدم نه تنها چیزی از موکت‌های نمدی دنیا کم نداریم بلکه در بسیاری از موارد، به دلایلی مانند مواد اولیه بسیار مرغوب، ماشین‌آلات مدرن، نیروی انسانی کارآمد و متخصص قابل رقابت هستیم. 


به گفته دکتر شیبانی، تا 12-10سال پیش، صد درصد مواد اولیه تولید موکت در کشور از طریق واردات تأمین می‌شد اما در حال حاضر به همت جوانان و متخصصین داخلی نه تنها صد درصد مواد اولیه مورد نیاز این صنعت در داخل تولید می‌شود بلکه شاهد صادرات بخشی از این مواد به خارج کشور هستیم.


وی اذعان داشت: طبق قانون، قیمت مواد اولیه پتروشیمی که از منابع داخلی استفاده کرده‌اند، باید فوب منهای پنج درصد باشد؛ یعنی صنعتگر ایرانی باید این مواد را پنج درصد ارزان‌تر از سایر کشورها تهیه کند اما متأسفانه با صدور یک دستورالعمل نادرست، سقف رقابت در بورس کالا برداشته شد! این عمل زمانی منطقی است که عرضه کالا کافی باشد و تولیدکننده به میزان تعهد خود، کالایش را عرضه می‌کرد اما وقتی مجتمع‌های پتروشیمی به صورت قطره چکانی، مواد اولیه را عرضه می‌کنند و از سوی دیگر سقف رقابتی نیز وجود ندارد؛ صنایع پائین دستی با مشکلات بسیار جدی مواجه خواهند شد و باید به سرعت اقدامات عاجل برای اصلاح این شرایط نامطلوب توسط متولیان امر صورت گیرد. 


عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران در مورد وضعیت اشتغال صنعت نساجی گفت: این صنعت یکی از اشتغال‌زاترین صنایع کشور با حجم سرمایه‌گذاری بسیار اندک در مقایسه با سایر صنایع به شمار می‌آید. 

چاپ این صفحه