چاپ این صفحه

ناسا در رویای ساخت لباس فضایی خود ترمیم‌شونده

تعداد بازدید : 240
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱/۲۶
ساخت لباس فضایی خود ترمیم‌شونده در میان 18 پروژه جدید و خلاقانه‌ای است که از کمک مالی برنامه مفاهیم پیشرفته و نوآورانه ناسا (NIAC) بهره‌مند خواهند شد.

مهندسان دانشگاه A&M تگزاس با بهره‌گیری از کمک‌های مالی ناسا کار بر روی نوع جدیدی از لباس فضایی موسوم به «لباس هوشمند» (the SmartSuit) را آغاز خواهند کرد. 


به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از ایرنا،  این لباس فضایی نوین علاوه بر بهسازی قدرت حرکت و چالاکی فضانوردان، به فناوری ربات‌های انعطاف‌پذیر (soft-robotics technologies)، چندین حسگر و یک پوسته خود ترمیم‌کننده نیز مجهز است.


برنامه مفاهیم پیشرفته و نوآورانه سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا) کمک‌هزینه‌هایی را تا سقف 500 هزار دلار برای پیشبرد و توسعه فناوری‌های خلاقانه و انقلابی که در راستای بهبود و ارتقای سفرهای فضایی و مأموریت‌های اکتشاف کیهانی بشر هستند، اعطا می‌کند. 


NIAC در فاز اول پروژه امسال خود 12 طرح را انتخاب کرده است. در این مرحله، ایده پردازان مذکور ضمن دریافت مبلغی معادل 125 هزار دلار برای پیشبرد طرح‌های اولیه خود، 9 ماه زمان خواهند داشت. 


برای فاز دوم این پروژه نیز 6 طرح انتخاب شده‌اند که ایده پردازانشان از سرمایه‌گذاری 500 هزار دلاری ناسا بهره خواهند شد و دو سال زمان دارند تا یک طرح کلی از برنامه‌ای که برای تحقق ایده‌شان در سر دارند به کارشناسان این سازمان ارائه دهند. 


فضاپیمای رباتیک سطح‌نشین با قابلیت جذب انرژی از جو زهره، میکرو کاوشگرهای عنکبوتی و حفاری قطب‌های ماه از دیگر پروژه‌های نوآورانه‌ای هستند که ناسا از آن‌ها حمایت مالی خواهد کرد. 


هرچند بسیاری از پروژه‌های معرفی‌شده در این برنامه به‌ظاهر یادآور صفحاتی از کتاب‌های علمی-تخیلی هستند اما احتمال تحقق آن‌ها در یک دهه آتی وجود دارد.


فهرست کامل این ایده‌ها در وبلاگ لابراتوار نیرو محرکه جت ایستگاه فضایی ناسا، در دسترس است.

چاپ این صفحه