چاپ این صفحه

خواهان مبارزه با قاچاق پوشاک هستیم نه مقابله با واردات قانونی!

تعداد بازدید : 753
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
نشست برندهای پوشاک اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران

به گزارش سرویس خبر و گزارش نساجی امروز، نشست برندهای پوشاک اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در زمینه حمایت از اقدامات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در برخورد با برندهای محرز پوشاک قاچاق با حضور تولیدکنندگان و صنعتگران پوشاک کشور در طبقه ششم اتاق بازرگانی ایران برگزار شد و طرح تشکیل«کمیته برندهای پوشاک ایرانی» مورد استقبال قرار گرفت. در این جلسه اعلام شد لازمه ورود فعالان صنعت پوشاک به کمیته برندهای پوشاک ایرانی، داشتن یک برند ثبت شده ایرانی و حداقل یک فروشگاه به نام آن برند است.

 

پس از پخش گزارش تصویری شبکه خبر در مورد اقدامات انجام شده برای مقابله با قاچاق پوشاک، مهندس بهرام شهریاری- نایب رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران- ابزار داشت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از ۱۰ دی ماه برخورد با پوشاک قاچاق خارجی را در دستور کار قرار داد اما بلافاصله لابی‌های قوی و جریان‌های قدرتمند برخی از افراد در بخش خصوصی و دولتی، این طرح فقط یک روز عملیاتی شد و با قول مساعد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ، از ۲۲ دی ماه شاهد اجرای مجدد این طرح خواهیم بود.


وی ادامه داد: این جریان‌های قدرتمند، به صراحت مخالفت خود را با قاچاق پوشاک با دولتمردان در میان می‌گذارند و می‌گویند «مشکل اصلی ما مواد اولیه است.» بله! به دلیل مشکلات ارزی با کمبود مواد اولیه مواجهیم و کسی نمی‌تواند این موضوع را کتمان کند اما تنها مشکل تولیدکنندگان فقط مواد اولیه است؟ سال گذشته که مشکلی در مورد تهیه مواد اولیه وجود نداشت، با قاچاق پوشاک مواجه نبودیم؟ سال‌های متمادی است که با معضل قاچاق دست و پنجه نرم می‌کنیم و این موضوع را به مراجع ذی‌ربط گوشزد کرده‌ایم. امروز که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصمیم جدی برای مقابله با قاچاق پوشاک گرفته، برخی آقایان معتقدند «به دلیل کمبود مواد اولیه، بازار شب عید به هم می‌ریزد پس نیازمند 3 میلیارد دلار واردات پوشاک هستیم»، در حالی‌که همه می‌دانند حجم واردات قانونی پوشاک 60 میلیون دلار است!  یا می‌گویند «برخورد باید در مبادی ورودی کشور انجام شود نه این‌که مسئولین مرتبط با ادعای مبارزه با قاچاق، چماق به دست وارد فروشگاه‌ها شوند!» اما این کار، آدرس غلط دادن به مسئولان است و از معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خواستیم با توجه به فراهم شدن بسترهای قانونی، اجرای طرح برخورد با پوشاک قاچاق خارجی از سر گرفته شود.


به گفته مهندس شهریاری، مخالفان اجرای طرح برای اثبات سخنان خود نزد وزیر کشور، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ، مدیرکل پیشگیری و نظارت تعزیرات حکومتی، دادستان، فرماندار و استاندار تهران و ... رفته‌اند و آخرین حربه‌ای که به کار بسته‌اند، ادعای به هم خوردن امنیت شهر است. کما این‌که طی ملاقات با یکی از فرمانداران، با جسارت تمام ابزار داشتند « اجازه دهید پوشاک قاچاق فروخته شود تا امنیت شهر به خطر نیفتد.» به ایشان اعلام کردیم اگر قرار است برای تعطیلی یک مجتمع تجاری یا پاساژ، عده‌ای تجمع کنند، می‌توانید پاسخگوی تجمع دو هزار کارگر واحدهای تولیدی در آستانه بیکاری مقابل فرمانداری باشید؟


وی متذکر شد: به عنوان تولید‌کنندگان و صنعتگران پوشاک کشور این اطمینان را به مسئولان و مردم می‌دهیم که انبار واحدهای تولیدی ما مملو از مواد اولیه است و بازار پوشاک شب عید بدون هیچ‌گونه کاستی و کمبودی تأمین خواهد شد، پس از مسئولان می‌خواهیم آدرس غلط برخی سودجویان را دنبال نکنند و اجازه دهند بازار شب عید، از این پس متعلق به تولیدکنندگان ایرانی باشد.


نایب رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران افزود: خوشبختانه سه اتحادیه صنفی و تعدادی از انجمن‌های همگن استانی برای اجرای طرح مبارزه با عرضه پوشاک قاچاق، همراه و همدل اتحادیه هستند و به همین دلیل متولیان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قول مساعد داده‌اند تا بیست و دوم دی‌ماه، شاهد اجرای طرح مذکور باشیم.


به گفته وی، در مرحله اول اجرای طرح فوق، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد با عرضه‌کنندگان پوشاک خارجی فاقد گواهی فعالیت‌، برخورد جدی خواهد کرد. در حال حاضر بخش عمده‌ای از 150 فروشگاه مورد هدف این طرح‌، کار خود را متوقف کرده‌اند و انتظار داریم بازگشت مجدد عرضه‌کنندگانی که پس از بیست و دوم دی‌ ماه جلوی فعالیتشان گرفته شده، اطلاع‌رسانی گردد.


مهندس شهریاری از تولیدکنندگان حاضر در جلسه خواست تا با هوشیاری و توان مضاعف در میدان تولید و رقابت حضور باقی بمانند و اجازه توقف طرح مبارزه با عرضه پوشاک قاچاق را به مخالفان ندهند.


نایب رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران اذعان داشت: باید جرقه برندهای پوشاک ایرانی را با راه‌اندازی «کمیته برندهای پوشاک ایرانی» بزنیم. لازمه ورود فعالان صنعت پوشاک به این کمیته‌‌، داشتن یک برند ثبت شده ایرانی و حداقل یک فروشگاه به نام آن برند است. نکته دیگر این‌که ممکن است در میدان تولید، رقیب همدیگر باشیم اما به 3 دلیل نیازمند همبستگی هستیم:


1- باید در کنار هم باشیم تا بگوییم به عنوان «هسته اصلی پوشاک ایرانی» هستیم و توانمندیم.


2-طی دو سال اخیر یاد گرفته‌ایم که باید حقمان را مطالبه کنیم. از امروز به عنوان برندهای ایرانی، مطالبه‌گر دولتیم. می‌خواهیم به مسئولان اعلام کنیم برای رفع مشکلات پوشاک ایرانی‌، باید از برندسازی حمایت کنند.


3-در حوزه‌های مختلف برندسازی، چیدمان فروشگاه‌ها، آموزش پرسنل فروشگاهی و ... نیازمند اساتید حرفه‌ای و متعهد داخلی و خارجی هستیم. لازم است آموزش را الگوی خود قرار دهیم و برای آن هزینه کنیم تا بتوانیم جای خالی فروشگاه‌های عرضه‌کننده پوشاک قاچاق را در اسرع وقت و شایسته‌ترین شکل، پر کنیم.


شهرام صالحی- مدیرعامل پوشاک تولیکا- گفت: اگر کمیته‌ای در زمینه آموزش خرده فروشی، مدیریت رفتار مشتری و باشگاه مشتریان تشکیل می‌شود، بهتر است ضمن مذاکره با مراکز و مجتمع‌های تجاری‌، فهرستی از برندهای نیازمند به فروشگاه تهیه تا جایگزین فروشگاه‌های عرضه‌کننده پوشاک قاچاق شوند.


قاسمی- مدیرعامل شرکت ایرانیان رضوان (‌تولیدکننده پوشاک مجلسی دخترانه)- عنوان داشت: یکی از نقاط ضعف ما این است که برندهای پوشاک کشور برای مصرف‌کنندگان، ناشناخته هستند و لازم است برندها در کشور معرفی شوند تا شاهد تغییر رفتار ذهنی مردم در خرید پوشاک ایرانی باشیم. در این راستا «‌مراسم رتبه‌بندي شركت‌هاي برتر ايران» در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار خواهد شد و به دوستان و همکاران پیشنهاد می‌کنم توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند. شاید حضور در همایش‌ها هزینه‌بر باشد اما موجب انعکاس خبری گسترده و آشنایی مردم با برندهای توانمند پوشاک داخلی خواهد شد.


وی ادامه داد: در نمایشگاه ایران‌مد امسال، بسیاری از مدیران مجتمع‌های تجاری با توجه به خالی شدن فروشگاه‌هایشان از برندهای غیرقانونی پوشاک، به دنبال برندهای معتبر و مطرح پوشاک داخلی بودند. باید روحیه خودباوری در تولیدکنندگان پوشاک تقویت شود تا پوشاک قاچاق، مجالی برای عرض اندام نداشته باشد.


قاسمی پیشنهاد داد: در نشریات، برندهای موفق پوشاک براساس زمینه فعالیتشان، معرفی و دسته‌بندی شوند تا مردم با تولیدکنندگان پوشاک داخلی آشنا شوند و خرید شب عید خود را از فروشگاه‌های عرضه‌ کالای ایرانی انجام دهند.
این تولیدکننده، به ضرورت شناسایی نیازها و سلایق مردم استان‌های مختلف کشور اشاره کرد و گفت: اجازه دهیم صادرات داخلی در کشور جریان پیدا کند تا شاهد رونق صنعت پوشاک در بازار 80 میلیون نفری ایران باشیم.  
مختاری- مدیر خانه پیراهن ایرانیان- گفت: اگر تصور می‌کنیم یک نگاه یا یک فکر منجر به این شده که برندهای خارجی، بازار ما را از دستمان بگیرد، سطحی نگری کرده‌ایم!


وی بر مقوله «آموزش» تأکید کرد و گفت: تا چه میزان عمیقاً به آموزش اعتقاد داریم؟ کدامیک از ما با اطمینان می‌تواند ادعا کند یک سازمان پوشاک به معنای واقعی کلمه دارد؟ سازمانی که دارای واحد منابع انسانی، فروش، لجستیک و ... مانند سایر برندهای پوشاک دنیاست... متأسفانه در زمینه آموزش بسیار اهمال کرده‌ایم بنابراین صنعت پوشاک ایران به یک دپارتمان تحقیق و توسعه (R&D) قدرتمند نیاز دارد تا بتواند به برندهای پوشاک خدمات لازم را ارائه دهد.  


مختاری از فعالان صنعت پوشاک درخواست کرد تا هر چه سریع‌تر مرجعی ایجاد شود تا برندها بتوانند از تمام مباحث آموزش بهره‌مند شوند.


مهندس شاهرخ جعفری- عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران- ابراز داشت: تصمیم نداریم مانع واردات و فعالیت برندهای معتبر و قانونی پوشاک در کشور شویم بلکه خواهان مبارزه با قاچاق پوشاک هستیم زیرا قاچاق مانع رشد و پیشرفت صنعت در تمام کشورها می‌شود.


وی اضافه کرد: در سامانه Gatc.ir دستورالعمل ورود پوشاک به کشور درج شده و طبق آن 67 برند خارجی به طور رسمی ثبت شده‌اند که هیچ‌گونه مشکلی با حضور آنان نداریم و حتی از آنان برندسازی، تجهیزات فروشگاهی، مدیریت و چیدمان فروشگاه‌ها و... را می‌آموزیم و باید در کنار آنها به رقابت سالم بپردازیم.


علیرضا شخم‌کاری- مدیرعامل شرکت اسپرینگ کات- گفت: اگر کسانی‌که به‌ صورت قاچاق به واردات کالا می‌پردازند، یک مجموعه تولیدی راه‌اندازی نمایند و محصول خود را با عنوان «ساخت ایران» تولید و وارد کشور کنند، چه تمهیداتی برای این موضوع اندیشیده می‌َشود؟


وی ادامه داد: برای واردات پارچه و و مواد اولیه، برخی واردکنندگان با تولیدکنندگان لابی می‌کنند تا پارچه را با ارز نیمایی در پوشش تولیدکننده، وارد کنند و بخش عمده‌ای از این پارچه‌ها را در بازار آزاد به قیمت‌های گزاف می‌فروشند.چگونه می‌توان جلوی این جریان را گرفت؟

مهندس شهریاری در پاسخ ابراز داشت: بحث شناسه کالا، بسیار مفصل است و به‌دلیل عضویت در کارگروه شناسه کالا، اطمینان دارم که در زمان کوتاه نمی‌توان به بررسی تمام جوانب آن پرداخت. پس اجازه دهید در این زمینه جلسه جداگانه‌ای برگزار شود منتها به تولیدکنندگان اطمینان می‌دهم که فعلاً نگران این موضوع نباشند چون شناسه کالا آن‌قدر هوشمندانه طراحی شده که دیگر جریانات طرح شبنم اتفاق نخواهد افتاد!


وی در مورد واردات پارچه با ارز نیمایی و فروش در بازار آزاد نیز گفت: به دلیل مشکلات اخیر و نوسانات نرخ ارز، فکر می‌کنیم تا تثبیت شرایط، هرکسی به هر ترتیبی که می‌تواند به تهیه مواد اولیه بپردازد منتها اگر به طور مشخص، مورد خاصی مدنظر شماست، اعلام کنید تا از طریق خانم مهندس محرابی- مدیرکل دفتر نساجی و پوشاک وزارت صنعت- مورد پیگیری قرار گیرد.


مهندس شهریاری در جمع‌بندی پایانی جلسه اعلام کرد: به زودی مسئول کمیته برندهای پوشاک ایرانی به اتحادیه معرفی خواهند شد.

 

گزارش تصویری

چاپ این صفحه