چاپ این صفحه

باید باور ایرانی بودن را به ایرانیان باز‌گرداند

تعداد بازدید : 1412
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
اولین گردهمایی اصناف و صاحبان صنایع نساجی ، پوشاک و چرم استان البرز

به گزارش سرویس خبر و گزارش نساجی  امروز، اولین گردهمایی اصناف و صاحبان صنایع نساجی‌، پوشاک و چرم استان البرز با حضور رئیس کمسیون صنایع مجلس، رئیس سازمان صمت استان البرز، معاون سازمان تعزیرات حکومتی، رئیس اتاق اصناف کرج، نمایندگان برخی تشکل‌های صنعت نساجی و پوشاک، تولیدکنندگان و فعالان این صنعت در سالن همایش‌های موسسه نهال و بذر استان البرز برگزار شد . در این مراسم به تعدادی از تولید‌کنندگان صنفی و صنعتی فعال در حوزه تولید و صادرات پوشاک، لوح تقدیر اهداء شد.

 

پس از پخش سرود ملی، قرائت آیاتی از قرآن کریم، حمید کریمی- رئیس اتاق اصناف کرج - ضمن خوشامدگویی به میهمانان، ابراز امیدواری نمود تا برگزاری چنین همایش‌هایی، خروجی‌های خوبی داشته باشند زیرا در وضعیت بحرانی اقتصادی کشور، تنها راهی که می‌توان در برابر جنگ اقتصادی ایستاد، در کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و فعالان عرصه تولید است.


کریمی یادآور شد: متأسفانه محصولات تولید داخل به نام کشور همسایه عرضه می‌شوند در حالی که باید فرهنگ خرید از تولیدات داخلی در کشور نهادینه شود زیرا حمایت مردم از تولیدات داخلی، تأثیرات فراوانی در رشد صنعت خواهد داشت.

 

یداله مالمیر -رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نساجی‌، پوشاک و چرم استان البرز- نیز گفت: استان البرز با توجه به همجواری با پایتخت و دسترسی به بازارهای هدف از جایگاه مناسبی برای توسعه صنعت نساجی بهره‌مند است اما کمبود مواد اولیه مشکلاتی در این زمینه به وجود آورده است .


وی ضمن اعلام این مطلب که در حال حاضر 188 واحد تولیدی نساجی با اشتغال‌ایی هفت هزار نفر در این استان به فعالیت می‌پردازند؛ افزود: استان البرز دارای یک هزار و 200 واحد صنفی مرتبط با صنعت نساجی است که در چرخه تولید و مصرف نقش مکمل ایفا می‌کنند و با احداث شهرک نساجی 9 هزار و 800 شغل جدید در البرز ایجاد خواهد شد.


مالمیر تصریح کرد: سه کارخانه بزرگ نساجی این استان با اشتغال‌زایی 10 هزار و 500 نفر در سال‌های گذشته تاکنون با رکود مواجه شده که اقدامی برای باز تولید آنها صورت نگرفته لذا از مسئولان استانی و کشوری درخواست می‌کنم برای احیای سه کارخانه بزرگ نساجی استان البرز حمایت‌های لازم را به عمل آورند.


به گفته رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نساجی‌، پوشاک و چرم استان البرز، بخش خصوصی برای احیای یکی از این واحدها آمادگی خود را اعلام کرده و پیشنهاد شده تا سقف یک هزار میلیارد ریال اعتبار ریالی و 600 میلیون دلار اعتبار ارزی هزینه نماید.


وی ادامه داد: کارخانجات مقدم را با پیگیری‌های لازم و همکاری بخش خصوصی به جایگاه اولیه خود بار خواهیم گرداند.

 

*تسهیل شرایط برای صادرات


میراسماعیل صدیق- رئیس اتحادیه پوشاک کرج- ضمن اشاره به برنامه‌های این تشکل برای تولیدکنندگان یعنی شناسایی واحدهای تولیدی صنعتی به واحدهای صنفی و توزیع کننده پوشاک و حمایت از برندهای داخلی افزود: انتظار ما از مسئولان دولتی این است که شرایط صادرات را به کشورهای همسایه هموار سازند تا برندهای باکیفیت داخلی بتوانند به بازارهای جهانی راه پیدا کنند.


رئیس اتحادیه پوشاک کرج گفت: در این شهرستان 4 هزار واحد صنفی پوشاک و در استان البرز نیز بالغ بر 7 هزار واحد صنفی پوشاک به فعالیت می پردازند که در صورت برقراری  ارتباط با برندهای داخلی، کالاها را به آسانی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار خواهند داد.

* تعیین زمین برای احداث شهرک تخصصی نساجی و پوشاک


جهانگیر شاه‌مرادی- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز- ابراز داشت: اگر قرار است شهرک تخصصی صنایع نساجی و پوشاک در کشور ایجاد شود، قطعاً جای آن در استان البرز خواهد بود زیرا  علاوه بر وجود 188 واحد صنعتی نساجی و پوشاک موفق در این استان، انگیزه‌، شور و اشتیاق چشمگیری در فعالان این صنعت در استان البرز وجود دارد که امیدوارم با حمایت نمایندگان مجلس، مسئولان استانی و استاندار ، بحث شهرک تخصصی نساجی و پوشاک به زودی نهایی شود زیرا زمین آن مشخص و تمام مطالعات و اقدامات اولیه انجام شده است و فقط نیازمند پیگیری مدیریتی در سطح کلان دارد.


وی ادامه داد: برای سال آینده، تسهیلات بسیار خوبی در حوزه کمک‌های فنی و اعتباری به استان البرز تخصیص داده شده و سازمان صمت البرز آمادگی دارد تا حجم قابل توجهی از این تسهیلات را به سوی صنایع نساجی و پوشاک هدایت نماید.


به گفته این مقام مسئول، با توجه به افزایش نرخ ارز شرایط خاصی در کشور به وجود آمده که بیانگر کاهش واردات پوشاک است لذا فرصت بسیار خوبی برای توسعه صنایع نساجی و پوشاک داخلی فراهم شده که باید از این شرایط نهایت استفاده را به عمل آوریم.


رئیس سازمان صمت البرز تصریح کرد: تحریم‌ می‌تواند فرصت مناسبی برای تکیه بر تولیدات داخلی به ویژه توسعه صنایع نساجی و پوشاک محسوب شود.


شاه‌مرادی افزود: علاوه بر برندسازی که یک مقوله بسیار ضروری است، فرهنگ‌سازی نیز نکته مهمی محسوب می‌شود، باید فرهنگ مصرف کالای ایرانی را در جامعه نهادینه نماییم و توجه کنیم که حدود 70 درصد پوشاک کشور در داخل تولید می‌شود که باید با برند‌سازی و تولید مبتنی بر استاندارد روز دنیا، می‌توان اعتماد مصرف‌کنندگان نسبت به خرید کالای ایرانی را جلب نمود.  


رئیس سازمان صمت البرز گفت: اگرچه صنایع با مشکلاتی در زمینه نیازهای ارزی و مواد اولیه مواجه هستند اما همکاری اصناف موجب کاهش بخش عمده‌ای از مشکلات شده است.


وی بیان داشت: جای خرسندی است که در همایش امروز، تولیدکنندگان بزرگ پوشاک استان البرز در کنار اصناف و عرضه‌کنندگان کالا قرار گرفته‌اند زیرا اصناف می‌توانند در فرهنگ‌سازی و کمک به رونق خرید کالای ایرانی، موثر واقع شوند؛ علاوه بر آن نشریات و روزنامه‌نگاران نیز در این شرایط، نقش موثر خود در فرهنگ‌سازی و تبلیغ مصرف کالای ایرانی (به خصوص پوشاک) را در جامعه ایفا نمایند.


شاه‌مرادی در پایان ابراز امیدواری نمود تا هر چه سریع‌تر شاهد آغاز عملیات اجرایی شهرک تخصصی نساجی و پوشاک باشیم.   

 

* تأکید بر نوسازی و بازسازی صنایع نساجی


عزیزاله اکبریان- رئیس کمیسیون صنایع مجلس- گفت: ایران از گذشته‌های دور در تولید پوشاک، صنعت نساجی و مواد غذایی در جهان سرآمد بوده است و امروز باید این جایگاه ارزشمند را احیاء نماییم.
 
وی ادامه داد: تعدادی از واحدهای نساجی و پارچه بافی کشور که در سال‌های گذشته از افتخارات کشور محسوب می‌شدند، امروز با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند و باید آنها را به چرخه تولید بازگرداند.


رئیس کمیسیون صنایع مجلس با تأکید بر نوسازی و بازسازی صنایع نساجی و تطبیق آن با نیازهای جهانی افزود: هر چند تحریم‌ها مشکلات بسیاری برای کشور ما به وجود آورده اما می‌توان آن را به فرصت تبدیل نمود.


به گفته اکبریان، امروز با یک جنگ ناجوانمردانه اقتصادی روبرو هستیم و در این شرایط لازم است دست برخی افراد فرصت طلب و سودجو را از اقتصاد قطع شود.


این نماینده مجلس اذعان داشت: فرهنگ‌سازی، لازمه گذر از شرایط دشوار فعلی است و مشکلات اجتماعی را باید با تکیه بر فرهنگ سازی مرتفع کرد.


وی ضمن اشاره به ممنوعیت واردات هزار و 200 قلم کالا به کشور، آن را فرصت ارزشمندی برای تقویت تولیدات داخلی دانست و در بخش دیگر سخنرانی خود به اختلاف در مراودات تجاری ترکیه و روسیه پرداخت و گفت: این اختلاف، فرصت خوبی برای حضور تولیدکنندگان ایرانی در بازارهای روسیه بود که متأسفانه صنعتگران ایرانی به دلیل عدم تسلط به فن بازار این فرصت را از دست دادند؛ پس اگر بخواهیم در بازارهای جهانی موقعیت مناسب داشته باشیم، باید فن بازار را به خوبی بشناسیم.

 

* سهم عظیم صنعت پوشاک از اقتصاد کشور


سخنران بعدی این همایش، محمد بارانی- ‌معاون سازمان تعزیرات حکومتی- بود. وی گفت: تلاش‌های امروز بر این است تا ضمن پیشگیری از تخلفات‌، حرکت اقتصادی و تولیدی به سمت فرهنگ سازی و ارتقای تولید و خدمات پیش برود.


بارانی، لازمه موفقیت صنایع تولیدی کشور در بازارهای جهانی و داخلی را برند‌سازی‌، جلب اعتماد مشتریان، ارتقای کیفیت و ارائه خدمات مطلوب دانست و گفت: تولید براساس نیازهای روز جوامع بشری‌، توجه به فرهنگ‌، نشاط اجتماعی و ذائقه مشتریان از مواردی است که تولیدکنندگان پوشاک و سایر صنایع کشور باید به آن توجه کنند.


معاون سازمان تعزیرات حکومتی، سهم صنعت پوشاک از اقتصاد کشور را عظیم توصیف کرد و گفت: ایران در صادرات پوشاک، رتبه سوم خاورمیانه و رتبه پنجاهم در جهان را به خود اختصاص می‌دهد، اما اوضاع نگران‌کننده است یعنی در بخش صادرات به کشورهای هدف، روند رو به کاهش را مشاهده می‌کنیم از 33 درصد صادرات به عراق به 17 درصد و از 11 درصد صادرات به افغانستان به 7 درصد رسیده‌ایم، این روند رو به کاهش نشان می‌دهد افق 1404 را گم کرده‌ایم که باید در این مورد تجدید نظر شود؛ همچنین در بازار داخلی نیز باید باور ایرانی بودن را به ایرانیان باز‌گرداند زیرا متأسفانه امروز از محصولات ایران اسلامی و هویت خود فراری هستیم. در تولید در بند مصلحت‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حتی شرعی گرفتار شده‌ایم در حالی‌که اگر بخواهیم جایگاه ارزشمندی در تولید جهانی داشته باشیم باید این مصالح را تعدیل و محدود نماییم.


این مقام مسئول با یادآوری این‌که پوشاک از نیازهای اولیه و همیشگی انسان است‌، گفت: در ادبیات کهن ایران، رنگ سیاهی رنگ اهریمن و پلیدی است و مرتب به استفاده از رنگ‌های روشن و انرژی بخش سفارش می‌شود، پس تولیدکننده با استناد به این مبانی باید رنگ و شادابی را به کشور بازگرداند.


معاون سازمان تعزیرات حکومتی ادامه داد: رویکرد این سازمان به بازار و تولید‌، راهبردی است لیکن با انحصار طلبی و حرکت‌های ضد رقابتی برخی تولید‌کنندگان مقابله خواهد شد و باید تمام دستگاه‌های نظارتی به سمت تسهیل‌گری در امر تولید و حمایت از بخش‌های اقتصادی گام بردارند.


به اعتقاد این مقام مسئول، بی‌توجهی به مسائل مهمی مانند برند‌سازی باعث شده سهم تولیدکنندگان ایرانی در کشورهای اطراف کاهش یابد.


بارانی با اعلام این مطلب که در تولید پوشاک باید به فرهنگ زیبایی و شادابی توجه ویژه شود زیرا پوشاک در مکان‌های مختلف در دید عموم قرار دارد، متذکر شد: اگر صنعت پوشاک در سطح ملی باقی بماند، محکوم به شکست است.


در پایان این مراسم برخی تولیدکنندگان صنفی و صنعتی پوشاک و نساجی از جمله آقایان مهران کیمیایی (شرکت فخر ایران)، محمدعلی مقدم‌ (‌کارخانجات مقدم) ، سیدجلال حسینی‌خواه (شرکت مارال چرم‌)‌ ، مجید کرمی ‌(مجموعه فروشگاه‌های فرش وزراء) ، محسن سعیدی (شرکت زاگرس پوش) ، امینی ‌(فرش کوروش) ، مهرداد بحری (سرزمین چرم) ، سینا لطفی (‌سیلوت) ، خانه مد شیرخانی، وحید کریمی (مجموعه فروشگا‌های پوشاک فایو (‌Five)، ‌رضا قویدل (مجموعه فروشگاه‌های اریکه فرشتگان) ، مصطفی عابدینی (فروشگاه پرسپولیس گوهردشت)‌ ، جعفر سردشتی (‌شرکت پوشاک افق جین) ، ابراهیمی (مجموعه پوشاک ژاکوب) و قویدل (پارچه سرای جهان گستر)  لوح تقدیر دریافت کردند. همچنین در بخش صنعت آقایان بقائی- از شرکت تین تک- به عنوان صنعتگر جوان، شاه بختی- از شرکت جامه‌بافت به عنوان کارآفرین برتر در تولید و صادرات پوشاک و هوشمند - از شرکت پایاتکس-  به‌عنوان پیشکسوت صنعت نساجی استان معرفی شدند و مورد تجلیل قرار گرفتند.

 

گزارش تصویری
 

چاپ این صفحه