چاپ این صفحه

۱۲ گام واردات در مقابل صادرات

تعداد بازدید : 322
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۲/۱۷
صادرکنندگان برای انجام واردات به ازای میزان صادرات خود ۱۲ گام پیش رو دارند که با انجام آن می توانند ثبت سفارش و کالای مورد نظر خود را وارد کنند.

پس از گلایه‌های صادرکنندگان نسبت به مشکلاتی که در مورد انجام واردات با ارز حاصل از صادرات خود داشتند، بانک مرکزی مراحل کامل انجام این فرآیند را شرح داد و وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز از آزاد بودن و هموار بودن مسیر آن گفته است.

 

به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از ایبِنا،  براین اساس ۱۲ گام برای واردات در ازای کالای صادراتی هر تولیدکننده یا بازرگان وجود دارد. این گام ها در حقیقت برای اطمینان از بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور طراحی شده اند و از سوی دیگر رفع تعهد ارزی صادرکنندگان را سهل تر از گذشته کرده اند. با اجرای این گام ها، روند بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور شدت گرفت.

 

گام اول: ایجاد ثبت سفارش: در اینجا وارد کننده ای که می خواهد از ارز حاصل از صادرات خود جهت واردات استفاده کند، لازم است در عملیات ثبت سفارش در تب «مالی و بانکی» فیلد «نوع عملیات ارزی» را بانکی و فیلد «تامین ارز» را «از محل صادرات» انتخاب کند.

 

نکته مهم در این خصوص این است که بازرگان باید پس از ثبت پیش فاکتور و دریافت نتیجه استعلام ضوابط تجاری، براساس نوع کالا، درخواست مجوز ارزی خود را به طور سیستمی به یکی از دستگاه های مجوزدهنده ارزی (وزارت بهداشت/ جهاد یا یکی از ۸ دفتر تخصصی وزارت صنعت) ارسال کرده و از دریافت مجوز (در صورت تائید دستگاه مجوز دهنده) نسبت به پرداخت کارمزد و دریافت شماره ۸ رقمی ثبت سفارش خود را انجام دهد.

 

گام دوم: مراجعه به بانک عامل و درخواست تامین ارز ثبت سفارش: واردکننده (صادرکننده) جهت تامین ارز ثبت سفارش خود به بانک عامل مراجعه کرده و با ارائه اطلاعات پروانه صادراتی، برای آن ثبت سفارش، درخواست تامین ارز می کند.

 

گام سوم: درخواست گواهی ثبت آماری (تخصیص ارز) : بانک عامل باید با مراجعه به «پرتال ارزی» از بانک مرکزی، درخواست گواهی ثبت آماری از نوع «ارز اشخاص» و «از محل صادرات» کند.

 

گام چهارم: اخذ تعهدات و وثایق لازم از بازرگان: در صورتی که گواهی ثبت آماری مورد تائید بانک مرکزی قرار بگیرد، بانک عامل موظف است تضامین لازم را از بازرگان طبق بند «د» بخش اول مجموعه مقررات ارزی اخذ کرده و تائیدیه آن را در «سامانه تامین ارز» اعلام کند.

 

گام پنجم: ثبت اطلاعات پروانه صادراتی: در صورتی که گواهی ثبت آماری مورد تائید بانک مرکزی قرار بگیرد، بانک عامل موظف خواهد بود اطلاعات پروانه صادراتی را در «سامانه تامین ارز» ثبت کند.

 

البته ثبت اطلاعات در سامانه توسط بانک عامل در صورت نامعتبر بودن پروانه صادراتی امکان پذیر نخواهد بود.

 

گام ششم: ثبت ابزار پرداخت: پس از صدور حواله ارزی به حساب فروشنده خارجی، بانک عامل موظف خواهد بود با مراجعه به «سامانه مدیریت تعهدات ارزش کشور (سمتاک) » نسبت به ثبت ابزار پرداخت در قالب «برات بدون تعهد پرداخت» اقدام کند.

 

ابزار پرداخت بسته به نوع روش پرداخت می تواند به طور LC یا حواله نیز ثبت شود.

 

گام هفتم: ارائه اسناد حمل به بانک عامل: واردکننده لازم است اسناد حمل ثبت سفارش خود را به بانک عامل تحویل دهد.

 

گام هشتم: ثبت اسناد حمل: بانک عامل باید با مراجعه به «سامانه مدیریت تعهدات ارزی کشور (سمتاک) » اسناد حمل را ثبت کند.

 

گام نهم: ثبت منشاء ارز: واردکننده موظف است با مراجعه به «سامانه جامع تجارت» در بخش «مدیریت عملیات ارزی بانکی» اطلاعات منشاء ارز خود را ثبت کند.

 

گام دهم: صدور اطلاعیه تامین ارز: بانک عامل با بررسی منشاء ارز، اقدام به صدور «اعلامیه تامین ارز» می کند.

 

گام یازدهم: ترخیص کالا از گمرک: واردکننده (صادرکننده) با مراجعه به گمرک و ارائه «شماره رهگیری اعلامیه تامین ارز (ساتا) »، اقدام به ترخیص کالای خود می کند.

 

گام دوازدهم: واردکننده(صادرکننده) رفع تعهد و دریافت تضامین: واردکننده پس از ترخیص کالا جهت رفع تعهد و دریافت تضامین خود، باید به بانک عامل مراجعه کند.

چاپ این صفحه