چاپ این صفحه

فرش ماشینی؛ در سراشیبی افول!

تعداد بازدید : 588
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۲/۲۱
مهندس علی فرهی- نایب رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران- اعلام کرد: در حال حاضر صنعت فرش ماشینی، سودآور نیست و هیچ‌یک از تولیدکنندگان فرش ماشینی سود نمی‌کنند

مهندس فرهی گفت: متأسفانه فرش ماشینی به دلایل بالا بودن تورم، کاهش توان خرید مردم، کمبود و گرانی مواد اولیه، کمبود نقدینگی، مشکلات صادرات، محدودیت‌های بانک مرکزی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات، مسائل مالیات بر ارزش افزوده و از همه مهم‌تر ثابت نبودن شرایط در سراشیبی قرار گرفته است. ماشین‌آلات جدید و تکنولوژی جدیدی وارد نمی‌شود و هر روز با چالش‌های مربوط به تأمین مواد اولیه و ... دست و پنجه نرم می‌کنیم. 

 

به گزارش  سرویس خبر و گزارش نساجی امروز، وی در مورد بازگشت ارز حاصل از صادرات گفت: این ارز باید به کشور بازگردد منتها متولیان امر تدبیر لازم برای این موضوع را مدنظر قرار نداده است زیرا طبق اعلام بانک مرکزی، بخشی از این ارز باید به سامانه نیما بازگردانده شود اما در مورد تولیدکنندگان فرش ماشینی برخی هزینه‌های پنهان مانند حضور در نمایشگاه‌های خارجی وجود دارد که مورد پذیرش بانک مرکزی قرار نمی‌گیرد. 


رئیس کمیته فرش ماشینی انجمن صنایع نساجی ایران یادآور شد: وقتی تولیدکننده، مواد اولیه را با ارز نیما تهیه نمی‌کند نمی‌تواند ارز حاصل از صادرات را براساس نرخ نیما بازگرداند. 


این صنعتگر تصریح کرد: طبق اعلام بانک مرکزی، ظرف سه ماه باید ارز حاصل از صادرات بازگردانده شود که در عمل امکان‌پذیر نیست و بهتر است این مدت را حداقل شش ماه تا یک‌سال تعیین نماید.   


به گفته مهندس فرهی، برای خرید قطعات یدکی، از ارز نیمایی استفاده می‌شود اما هزینه‌های کلان گمرکی برای واردات این قطعات، یک معضل بزرگ است که موجب می‌شود برخی همکاران ناچار به کم‌اظهاری در گمرکات شوند! پس بهتر است در تعرفه واردات قطعات یدکی، تجدیدنظر عاجل صورت گیرد. 

 

* افزایش 20 درصدی قیمت فرش ماشینی


به اعتقاد رئیس کمیته فرش ماشینی انجمن صنایع نساجی ایران، سال گذشته، افزایش 60 درصدی قیمت‌ها را تجربه کردیم و طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته، تورمِ امسال چندبرابر سال 97 باشد، به همین دلیل پیشنهاد افزایش 20 درصدی فرش ماشینی را مطرح کردیم زیرا قیمت مواد اولیه مصرفی در این محصول و میزان حقوق و دستمزد نیروی انسانی، حداقل 20درصد افزایش پیدا کرده و قیمت برخی از مواد اولیه مانند نخ کنف، دو برابر شده است.


مهندس فرهی اضافه کرد: 20 درصد افزایش قیمت برای شرایط فعلی است و چه بسا با تغییرات بعدی، قیمت فرش ماشینی بیشتر شود. 


نایب رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران یادآور شد: طبعاً با بالا رفتن قیمت فرش ماشینی، تعداد مشتریان کاهش پیدا می‌کند زیرا با کم شدن قدرت خرید مردم، تهیه و تأمین کالاهای ضروری در اولویت قرار می‌گیرد ولی به هر حال نمی‌توان کالایی را با زیان فروخت و معمولاً در این شرایط تولیدکنندگان برای زنده ماندن، حاضرند کالا را به قیمت تمام شده عرضه نمایند. 

 

*دوموتکس ایران


مهندس فرهی از مذاکره با مدیران و کارشناسان شرکت دوموتکس خبر داد و گفت: در این مذاکرات پیشنهاد برپایی دوموتکس در ایران را مطرح کردیم تا بسیاری از مشتریان آسیایی که معمولاً برای دریافت ویزای آلمان با مشکلات مختلف مواجه هستند، بتوانند بدون هیچ‌گونه مشکلی به ایران بیایند؛ از سوی دیگر با برگزاری دوموتکس در ایران، صنعتگران فرش ماشینی کشور از بار سنگین هزینه‌های چندین میلیارد تومانی حضور در دوموتکس ترکیه رهایی پیدا می‌کنند و با یک پنجم هزینه‌های فعلی، در کشور خودشان به ارائه محصولات بیشتر و متنوع‌تر بپردازند. 


وی اذعان داشت: با توجه به تحریم، هر روز با نوسانات نرخ ارز مواجهیم و دولت به‌دلیل محدویت‌های متعدد حتی نمی‌تواند دلار نیمایی در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد به همین دلیل مجبوریم برای شرکت در نمایشگاه‌های معتبر خارج از کشور، دلار به نرخ آزاد تهیه نماییم.


به گفته وی، هزینه شرکت در یک نمایشگاه خارجی در مقایسه با سال گذشته حدود 4 تا 5 برابر شده است؛ همچنین به‌دلیل تحریم، بعضی از هزینه‌های دلاری مانند حمل و نقل و ... چندبرابر افزایش پیدا کرده‌اند. 


مهندس فرهی اذعان داشت: مهم‌ترین بازار فرش ماشینی دنیا در دو نقطه آلمان و آسیاست که مدیران دوموتکس، برپایی دوموتکس آسیا را به دو بخش ترکیه و چین تقسیم کرده‌اند. البته دوموتکس ترکیه بسیار موفق‌تر و قدرتمندتر از همتای چینی خود است زیرا تولیدکنندگان بزرگ و اثرگذار فرش ماشینی دنیا در ترکیه مستقر هستند.


رئیس کمیته فرش ماشینی انجمن صنایع نساجی ایران تأکید کرد: امکانات و زیرساخت‌های نمایشگاهی ایران نسبت به نمایشگاه قاضی‌انتپ ترکیه به مراتب بیشتر است. برای مثال زمین نمایشگاه بین‌المللی تهران 850 هزار متر مربع و از این رقم حدود 120 هزار متر مربع فضای سرپوشیده است، اگرچه برخی از سالن‌ها دارای استاندارد لازم نیستند اما در مجموع نسبت به نمایشگاه قاضی‌انتپ (با 21 هزار متر مربع فضای سرپوشیده)، فضای بهتر و مناسب‌تری در اختیار دارد.


نایب رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران گفت: حتی اگر مدیران دوموتکس تصمیمی برای برگزاری دوموتکس در ایران نداشته باشند، با اتکا به توانمندی‌های فعالان فرش دستباف و فرش ماشینی می‌توانیم یک نمایشگاه معتبر و ارزشمند در ابعاد دوموتکس داشته باشیم و ایران را به کانون فرش منطقه تبدیل نماییم.


وی، برگزاری جداگانه نمایشگاه‌های تخصصی فرش دستباف و فرش ماشینی را یکی از مشکلات مهم در یکپارچگی برای برگزاری دوموتکس ایران اعلام کرد و خواستار برپایی نمایشگاه مشترک فرش ایران شد.


مهندس فرهی ادامه داد: بعضی از فعالان فرش دستباف از برگزاری نمایشگاه مشترک استقبال به عمل می‌آورند اما برخی هم مخالف برگزاری همزمان این دو نمایشگاه هستند منتها سال‌های متمادی است که در دوموتکس آلمان، نمایندگان فرش ماشینی و دستباف ایران بدون هیچ مشکل خاصی در کنار هم حضور پیدا می‌کنند و هر کدام بازار و مشتریان خود را دارند؛ پس با اتکا به این تجربه موفق و چندین ساله می‌توان اطمینان داد که برگزاری نمایشگاه مشترک، اختلالی در عملکرد، میزان فروش، جلب مشتری و عرضه محصولات تولیدکنندگان فرش ماشینی و دستباف به وجود نخواهد آورد.


رئیس کمیته فرش ماشینی انجمن صنایع نساجی ایران ضمن مخالفت صریح با این موضوع که فرش ماشینی، جایگزین فرش دستباف است، گفت: هر کدام از این دو محصول، بازار خاص خود را دارند. اگر فرش دستباف را به خودروهای لوکس مانند بنز و رولزرویس و فرش ماشینی را به تویوتا و پژو تشبیه کنیم، به این نتیجه خواهیم رسید که هر کدام خریداران خاص خود را دارند و هیچ‌ یک نمی‌توانند جای دیگری را بگیرند. کسانی که از امکانات مالی بیشتری بهره‌مند هستند، به خرید فرش دستباف تمایل دارند و در مقابل مصرف‌کنندگانی که خواهان فرش با قیمت مناسب هستند؛ فرش ماشینی تهیه می‌کنند. 


وی در پاسخ به این سوال که موضع مدیران دوموتکس از برگزاری این نمایشگاه در ایران چیست، ابراز خرسندی نمود و گفت: گزارش مبسوط کارشناس دوموتکس باعث ترغیب مدیر این مجموعه به مذاکره با ما شد و مقرر گردید این موضوع در هیئت مدیره دوموتکس مطرح شود، منتها آنان منتظر تصمیم استراتژیک و بنیادین وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران هستند و خوشبختانه تاکنون مسائل سیاسی ناشی از تحریم ایران، هیچ تأثیری در تعامل با مدیران دوموتکس نداشته است.

 

چاپ این صفحه