چاپ این صفحه

بررسی وضعیت تولید الیاف و نخ مصنوعی در رادیو اقتصاد

تعداد بازدید : 594
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۲/۲۲
حسین اخوان- مدیرعامل شرکت نساجی نگین بروجن- سه خواسته صنعتگران بخش خصوصی از دولتمردان را «اصلاح مکانیسم نرخ‌گذاری»، «افزایش عرضه مواد اولیه پتروشیمی» و «تخصیص تسهیلات بانکی به تولیدکنندگان» اعلام کرد.

وی در گفت‌وگو با برنامه رادیویی کالای ایرانی، گفت: زمانی که احساس شد الیاف طبیعی پاسخگوی نیاز جامعه نیست، انواع پلیمرها از جمله پلی‌آمید، پلی استر و ... مورد استفاده قرار گرفتند. 


به گزارش سرویس خبر و گزارش نساجی امروز، وی ضمن اشاره به انواع نخ‌های پلی‌استر (POY ،‌DTY،‌ FDY وATY‌‌) و کاربردهای مختلف آنها در صنایع نساجی به فعالیت 38 کارخانه بزرگ تولید انواع نخ‌های POY و FDY در کشور اشاره کرد و گفت: ظرفیت تولید سالیانه واحدهای مذکور بالغ بر ۵۷۰ هزار تن است که البته این رقم، ظرفیتی است که «نخ میانگین» را انتخاب کرده‌اند.


اخوان تصریح کرد: تولیدکنندگان به دلیل مشکلات عدیده در تهیه مواد اولیه، برای اصلاح ظرفیت تولید وارد فرایندی شدند که طبق آن مثلاً نخ ۱۵۰ دنیر مبنا قرار گرفت در صورتی‌که واحدها می‌توانند نخ ۳۰۰ دنیر هم تولید کنند و در این صورت ظرفیت و توان تولید نخ‌های POY و DTY به 900 هزار تن خواهد رسید. 


مدیرعامل شرکت نساجی نگین بروجن ادامه داد: در حال حاضر مجتمع‌های پتروشیمی قادر به تأمین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای نساجی نیستند و به همین دلیل اغلب کارخانه‌های نساجی با 40-50 درصد ظرفیت به تولید می‌پردازند.


به گفته این صنعتگر نساجی، نخ‌هایی که داخل کشور تولید می‌شوند نه تنها هیچ تفاوتی با نخ‌های ترکیه، چین و هند ندارند بلکه در برخی موارد از نظر کیفیت و استانداردهای آزمایشگاهی، به مراتب مطلوب‌تر از نخ‌های خارجی هستند. 


وی اظهار داشت: نفت، گاز و پتروشیمی از مزیت‌های نسبی کشور ما به شمار می‌آیند که متأسفانه بهره چندانی از آن نمی‌بریم و مشکل اساسی اغلب واحدهای تولیدی، قیمت‌های بسیار بالای مواد اولیه‌، مکانیسم نرخ‌گذاری و نحوه عرضه آنهاست. 


اخوان اذعان داشت: متأسفانه قیمت مواد اولیه مجتمع‌های پتروشیمی به مراتب بالاتر از مشابه خارجی است! در این زمینه باید قیمت فوب خلیج فارس به درستی تعیین شود و مکانسیم نرخ‌گذاری پتروشیمی حالت منطقی پیدا کند؛ به این ترتیب شاهد افزایش رقابت‌پذیری واحدهای داخلی و صادرات خواهیم بود. 


مدیرعامل شرکت نساجی نگین بروجن به سیستم بانکی کشور نیز اشاره کرد و گفت: بانک‌ها بدانند که به‌دلیل افزایش قیمت مواد اولیه، واحدهای تولیدی با چالش نقدینگی، افزایش سه برابری قیمت مواد اولیه و افزایش 42 درصدی حقوق و دستمزد و ... دست و پنجه نرم می‌کنند و نیازمند منابع مالی بیشتر هستند؛ پس اگر خواهان رونق مستمر تولید هستند، باید منابع ارزان‌قیمت در اختیار صنعت قرار دهند تا از مهلکه تحریم و تورم لجام گسیخته به سلامت عبور کنند. 


وی ادامه داد: زمانی می‌توان در زمینه صادرات، به موفقیت دست یافت که در تأمین مواد اولیه و نقدینگی هیچ مانعی وجود نداشته باشد، همچنین مشوق‌های صادراتی باید مدنظر قرار گیرند اما متأسفانه بی‌ثباتی قوانین و لحظه‌ای بودن اقتصاد کشور، ما را از حضور مستمر و رقابت در بازارهای جهانی باز می‌دارد. 


به اعتقاد این صنعتگر نساجی، در صورت اصلاح مکانیسم قیمت‌گذاری مواد اولیه و تخصیص منابع بانکی به صنعت، می‌توانیم یکی از رقبای جدی چین در منطقه باشیم. 


وی، نوآوری را بستر پیروزی قلمداد کرد و گفت: در واحدهای بزرگ تولیدی، بخش مهمی به‌ نام «تحقیق و توسعه» وجود دارد که راز بقای کارخانه‌هاست. اما باید توجه کرد بخشی از رسیدن به نوآوری، تحقیق است و مطالعات به تنهایی قادر به خلق نوآوری نیست. بخش مهم دیگر بهره‌مندی از تکنولوژی است. دولت ترکیه، یک میلیارد دلار برای به روز رسانی خطوط تولید به واحدهای تولیدی اختصاص می‌دهد، به این ترتیب ماشین‌آلات قدیمی کنار گذاشته می‌شوند و جای خود را به ماشین‌آلات جدید و تکنولوژی‌های مدرن می‌دهند. طبعاً تکنولوژی‌های جدید،‌ توانمندی و تنوع تولید را افزایش می‌دهند.

 

* ممنوعیت صادرات بطری‌های ضایعاتی


به گزارش سرویس خبر و گزارش نساجی امروز، دکتر بهرام محمدی- نائب رئیس کمیته الیاف پلی‌استر انجمن صنایع نساجی ایران- در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه رادیویی کالای ایرانی از ممنوعیت صادرات بطری‌های ضایعاتی از دهم اردیبهشت‌ امسال خبر داد و گفت: این امر کمک بسیار خوبی برای رونق تولید واحدهای تولیدکننده الیاف پلی‌استر به شمار می‌آید.


وی، الیاف مصنوعی را دارای کاربردهای بسیار متنوع و متفاوت در صنایع مختلف از جمله نخ‌ریسی دانست و افزود: الیاف در کارخانه‌های نخ‌ریسی تبدیل به نخ و در صنایع گوناگون مانند تولید پارچه، فرش، موکت، منسوجات بی‌بافت، عایق رطوبتی (ایزوگام)‌، خودروسازی، فیلترهای صنعتی‌، مبلمان و کالای خواب مورد استفاده قرار می‌گیرند.


مدیرعامل شرکت الیاف پلی‌استر ساینا دلیجان عنوان داشت: حدود ۵۰ واحد فعال تولید‌کننده الیاف پلی‌استر در ایران وجود دارند و حجم تولید سالیانه این محصول حدود 400 هزار تن است که بخش عمده آن در داخل مصرف (کاملاً از واردات گریدهای مختلف پلی‌استر به کشور بی‌نیاز هستیم) و بخشی نیز صادر می‌شوند در واقع اقتصاد مقاومتی به معنای واقعی کلمه در این صنعت تحقق یافته است .


نائب رئیس کمیته الیاف پلی‌استر انجمن صنایع نساجی ایران یادآور شد: در این بخش از تکنولوژی‌های روز دنیا بهره‌مند هستیم و سعی می‌کنیم خود را به روز نگه داریم، با توجه به این‌که سهم قیمت تمام شده انرژی در ایران نسبت به کشورهای همسایه، بسیار ارزان‌تر است با حجم تولید بالا و سربار تولید کمتر، می‌توانیم کالای باکیفیت و قابل رقابت در بازارهای صادراتی عرضه نماییم و به لطف خداوند، شاهد روند رو به رشد صادرات باشیم.  
به گفته محمدی، الیاف پلی‌استر ایران به بیش از 10 کشور از جمله ترکیه، عراق، افغانستان، روسیه، بلغارستان، هند، ساحل عاج و ... صادر می‌شوند.


مدیرعامل شرکت الیاف پلی‌استر ساینا دلیجان در زمینه بازیافت بطری‌های آب معدنی و تبدیل به الیاف پلی‌استر گفت: فرایند تولید الیاف پلی‌استر به دو شکل امکان‌پذیر است. پلی اتیلن ترفتالات (که اساس اولیه تولید الیاف و نخ محسوب می‌شود) به صورت بطری‌های آب معدنی و نوشابه وجود دارند. این بطری‌های ضایعاتی برای محیط زیست بسیار مشکل‌آفرین هستند چون چرخه بازگشت آنها به طبیعت بیش از 400 سال است! اما فرایند تبدیل بطری‌های ضایعاتی به الیاف پلی‌استر، باعث شده حجم قابل توجهی از مشکلات محیط زیست برطرف گردد. در شکل دوم نیز از چیپس تولید مجتمع‌های پتروشیمی برای تولید الیاف پلی‌استر استفاده می‌شود. 


وی در پاسخ به این سوال که برای رونق مستمر تولید الیاف مصنوعی چه اقداماتی باید انجام شود؛ گفت: نام‌گذاری امسال به‌عنوان «سال رونق تولید» را به فال نیک می‌گیرم زیرا رونق تولید باعث اشتغال پایدار، جلوگیری از واردات کالاهای مشابه، افزایش صادرات و ارزآوری می‌شود و اگر دولتمردان موانع موجود را از مسیر حرکت تولیدکنندگان بردارند؛ شاهد توسعه روزافزون تولید و صادرات الیاف مصنوعی خواهیم بود.


محمدی به لزوم «عرضه صحیح محصولات پتروشیمی و ارائه آن به تولیدکنندگان صنایع پایین دستی» تأکید کرد و ابراز امیدواری نمود مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان -به‌عنوان تنها تولیدکننده مواد اولیه پتروشیمی واحدهای نساجی- محصولات خود را به اندازه کافی در بورس کالا عرضه نماید. 


نائب رئیس کمیته الیاف پلی‌استر انجمن صنایع نساجی ایران ضمن انتقاد به حذف سقف رقابت در محصولات پتروشیمی، این اقدام را باعث افزایش چندبرابری قیمت تمام شده تولیدات ایرانی در بازارهای داخلی و خارجی عنوان کرد. 


وی اذعان داشت: دو سال پیش، ترکیه قانونی را برای واردات الیاف پلی‌استر از ایران وضع نمود که طبق آن حقوق و عوارض گمرکی برای واردات این محصول از 4 درصد به 27 درصد افزایش یافت همین موضوع باعث از دست دادن بازار ترکیه شد. 


مدیرعامل شرکت الیاف پلی‌استر ساینا دلیجان سپس به ارائه توضیحاتی در مورد تنوع تولید الیاف مختلف، توجه به مقوله تحقیق و توسعه در واحدهای تولیدی و حرکت در مسیر تکنولوژی‌های روز دنیا پرداخت. 

چاپ این صفحه