چاپ این صفحه

جهش محسوس در صنایع نساجی و لوازم‌خانگی

تعداد بازدید : 332
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۲/۲۴
«توسعه تولید و تعمیق ساخت داخل، به‌ویژه در صنایع نساجی و لوازم‌خانگی، امسال برای مردم محسوس خواهد بود.» این جمله‌ای است که وزیر صنعت، معدن و تجارت به‌تازگی در نشست «ستاد اقتصاد مقاومتی با رویکرد رونق تولید» مطرح کرده است.

امسال سال رونق تولید نام گرفته و با توجه به تشدید تحریم‌ها، چاره‌ای جز خودکفایی و توسعه تولید و تجارت نداریم؛ هرچند مشکلات و موانع بسیاری در مسیر تولید و صادرات قرار دارد که باید با برنامه‌ریزی و استراتژی لازم به سرعت حل و فصل شوند. 

به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از  شاتا، برهمین اساس، رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست «ستاد اقتصاد مقاومتی با رویکرد رونق تولید» با تاکید بر فراگیری و ظرفیت‌های بالای این دو صنعت، از متولیان آنها خواست به‌طور جدی برنامه‌های تحول و تعمیق ساخت داخل را پیگیری کنند، به‌گونه‌ای که در چند سال آینده شاهد حضور برندهای ایرانی در بازارهای مطرح جهانی باشیم.

 

در این نشست مراحل پیشرفت «برنامه توسعه تولید و تجارت صنایع نساجی و پوشاک»، «طرح نوسازی ناوگان تجاری و حمل‌ونقل»، «پیاده‌سازی خوشه‌های صنعتی» و «فعال‌سازی ظرفیت خالی ۲ هزار واحد تولیدی راکد یا نیمه فعال» ازسوی مجریان و مدیران مربوط ارائه شد و مورد بحث و تبادل‌نظر قرارگرفت.

 

گفتنی است درحال‌حاضر فهرستی از محصولات صنعتی که قابلیت ساخت در داخل کشور را دارند، در وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه و پس از بررسی با انجمن‌های تخصصی و تولیدکنندگان، داخلی‌سازی آنها آغاز شده است. 

 


هرچند محور صحبت‌ها بر رونق تولید و توسعه تجارت متمرکز است اما به هر حال باید مشکلات و موانع پیش روی تولید را از میان برداریم و فقط به گفتن عنوان شعارها بسنده نکنیم. در این میان، بسیاری از فعالان صنعت لوازم خانگی، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و همچنین صدور بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌ها را از اساسی‌ترین مشکلات این بخش عنوان کردند.

 

دغدغه تامین مواد اولیه‌


یکی از فعالان صنعت نساجی و پوشاک که چندین سال دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران بود، در واکنش به اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهارکرد: به نظر من ایشان پربیراه نگفته‌اند چراکه از حدود یک‌سال پیش واردات محصولات ساخته شده نساجی و پوشاک مانند لباس، پتو، پارچه و... به‌شدت کاهش پیدا کرده و این مهم باعث شده ظرفیت خالی در بازار برای تولیدکنندگان داخلی ایجاد شود. 


مهدی یکتا در گفت‌وگو با صمت تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود این وضعیت چندین سال ادامه پیدا کند که یکی از دلایل آن افزایش نرخ ارز است. دلیل بعدی هم سیاست‌های دولت و سختگیری‌ها نسبت به واردات قاچاق محصولات نساجی و پوشاک است. 


وی ادامه داد: برهمین اساس در بازار به‌عنوان لکوموتیو اصلی بخش صنعت و تولید، این ظرفیت ایجاد شده که بتوان بیشترین بهره را از آن برد. 


این فعال صنعت نساجی و پوشاک با اشاره به تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی، گفت: بیش از ۵۰درصد مواد اولیه صنعت نساجی مانند نخ، الیاف، پارچه و... وارداتی است که بیشتر از کشورهای پیشرفته اروپایی و کره و چین وارد ایران می‌شود که به‌دلیل امکان‌پذیر نبودن نقل و انتقال پول و همچنین تحریم‌ها روند ‌سختی دارد. 


به گفته یکتا، این موضوع‌ها باعث شده مواد اولیه با هزینه‌های بسیاری به‌دست تولیدکننده داخلی برسد و افزایش نرخ تمام شده را به‌دنبال داشته باشد. درحال‌حاضر، در شرایطی هستیم که برخلاف سال‌های گذشته که سعی می‌کردیم برای محصول تولیدشده بازاریابی کنیم، تقاضا برای محصول وجود دارد اما مشکل نرخ تمام شده بسیار بالا به‌دلیل کمبود مواد اولیه و دسترسی نداشتن به مواد اولیه متنوع را داریم. اگر این معضل حل شود جهش بسیاری خوبی را در تولید و صادرات پوشاک و صنعت نساجی شاهد خواهیم بود. 


دبیر پیشین اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران تاکید کرد: خوشبختانه عمده مواد اولیه‌ این صنعت از کشورهایی مانند هند و کره جنوبی و کشورهای آسیای میانه و چین وارد می‌شود که روابط سیاسی و تجاری خوبی با ایران دارند. 


وی در ادامه گفت: بنابراین می‌توان این مشکلات را با رایزنی‌ها و ایجاد کانال‌های ویژه به‌آسانی برطرف کرد تا تولیدکنندگان به مواد اولیه لازم دسترسی بهتری داشته باشند. 


یکتا با اشاره به کیفیت محصولات صنایع نساجی و پوشاک ایران افزود: اگر ۱۰سال پیش می‌گفتیم که تولیدات پوشاک ایرانی نتوانستند نظر مصرف‌کننده ایرانی را جلب کند، حرف نادرستی نبود اما امروز وقتی از صحبت از پوشاک ایرانی می‌کنیم با ده‌ها برند داخلی روبه‌رو هستیم که در مراکز خرید معتبر و معروف فعالیت می‌کنند و تقاضا برای آنها بسیار است. همه اینها نشان‌دهنده این موضوع است که مصرف‌کننده ایرانی به تولید ایرانی اعتماد کرده است و در حالی که ما حلقه گمشده‌ای به‌نام برند داشتیم که تا حدی در این بخش موفق بوده‌ایم و اعتماد مصرف‌کننده جلب شده است. ضمن اینکه تولید کیفی مناسب، نیاز به مواد اولیه کیفی خوب دارد.


استراتژی انجمن لوازم‌خانگی، افزایش تولید و توسعه بازار 


در این‌باره دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی اظهارکرد: استراتژی این انجمن افزایش تولید، گسترش بازار، توسعه صادرات و خروج از رکود است. حبیب‌اله انصاری با اشاره به اینکه توسعه بازارهای خارجی و داخلی ما در گرو افزایش تولید است، به صمت گفت: در سال ۹۸ که سال رونق تولید نام گرفته باید به سمت تولید صادرات‌محور حرکت کنیم تا علاوه بر تامین نیاز داخل، در بازارهای خارجی هم حرفی برای گفتن داشته باشیم. 


وی ادامه داد: باید رقیبان و مزیت‌های کالاهای صنعتی و خدماتی را بشناسیم و بدانیم تفاوت محصولات رقیبان نسبت به کالاهای تولیدی ما چیست. بنابراین باید زمینه را برای تولید فراهم کنیم که البته در این میان مهم‌ترین مانع، کمبود نقدینگی است. 


به‌گفته انصاری، در مسیر رونق تولید، بانک‌ها باید تسهیلات ارزان‌قیمت به تولیدکنندگان اعطا کنند. دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی با بیان اینکه باید از تعدد بخشنامه‌ها و مصوبه‌ها‌ پرهیز کرده و قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار را به‌طور کامل اجرا کنیم، افزود: ظرفیت صادرات لوازم‌خانگی بیش از یک میلیارد دلار است. ما در بخش صادرات نیاز به سرمایه‌گذاری مشترک داریم.

 

خوشبختانه در کریدور شمال و جنوب قرار گرفته‌ایم و با ۱۵ کشور همسایه هستیم و برخی کشورها آمادگی دارند در ایران سرمایه‌گذاری مشترک داشته باشند چراکه مواد کانی، انرژی ارزان، سرمایه انسانی و... در اختیار داریم؛ اما قانون سرمایه‌گذاری باید مورد بازنگری قرار بگیرد. ضمن اینکه صادرکننده باید برنامه‌ریزی دقیق برای بازار خود داشته باشد نه اینکه ۶ ماه دیگر نداند محصول را با چه نرخی به مشتری خارجی بفروشد.


برندسازی کنیم 


سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی نیز با تاکید بر اینکه درحال‌حاضر نیاز صنایع لوازم‌خانگی به سرمایه در گردش نسبت به دیگر صنایع بیشتر است، اظهارکرد: با توجه به افزایش ۱۲۰درصدی نرخ مواد اولیه و قطعات لوازم‌خانگی و همچنین امکان‌پذیر نبودن گشایش ال‌سی، نیاز به سرمایه در گردش، دست‌کم ۲هزار درصد رشد داشته است.


حمیدرضا غزنوی  با اشاره به اهمیت برندسازی در صنایع ایران، تصریح کرد: متاسفانه حوزه برندسازی در ایران مغفول مانده و تصویر کنونی که در ذهن مردم نسبت به تولیدات ایرانی شکل گرفته، ناشی از گسترش تبلیغات برندهای خارجی است که سعی کردند با نفوذ بسیار و پول‌های فراوان برندسازی کنند. 


به گفته وی، اگر روی برند ایرانی کار کرده بودیم، این بازار همچنان جذاب و بزرگ بود. به‌دلیل برندسازی خارجی‌ها در ایران، بازار لوازم‌خانگی ما کوچک شده است. 


عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی با بیان اینکه برندسازی علاوه بر رونق تولید، در بخش صادرات نیز تاثیرگذار است، ادامه داد: تولید لوازم خانگی ما در حد رقابت جهانی حتی در رقابت با محصولات اروپایی و امریکایی است اما متاسفانه آنچه ما در آن ضعف داریم و در مقیاس اقتصادی نتوانستیم به‌خوبی به آن عمل کنیم، برندسازی است که حتی در منطقه هم نتوانستیم ایجاد برند کنیم.

چاپ این صفحه