چاپ این صفحه

شستن لباس با دی‌اکسید کربن مایع

تعداد بازدید : 555
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۳/۹
تیم‌های استارت آپی در برخی از کشورها توانسته‌اند با ایده‌های خود گامی در راستای رفع مشکلات مدیریت آب بردارند که از جمله آنها می‌توان به سیستم‌های بازیابی هوا، سایبان خورشیدی و...اشاره کرد.

 این روزها بسیاری از کشورهای دنیا درگیر مسائل مربوط به خشکسالی و کم آبی هستند و برای برون رفت از این مشکل، دست به دامن فناوری‌های مختلف برای کمک به بارندگی بیشتر و دستیابی به منابع آبی جدید شده‌اند. در این میان تکنولوژی‌هایی مانند شیرین سازی و انواع تصفیه آب نیز مورد توجه قرار گرفته‌اند که در بسیاری از کشورها استفاده می‌شوند.

 

به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از مهر، برخی از تحقیقات محققان در دنیا در قالب استارت آپ ارائه شده و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اسامی برخی از آنها را منتشر کرده است.

 

این استارت آپ‌ها در حوزه تأمین آب با روش‌های جایگزین فعالیت کرده‌اند.

 

سیستم شست و شوی لباس با دی اکسیدکربن مایع

 

یکی از این محصولات در حوزه جایگزین کردن آب برای تأمین نیاز، «سیستم شست و شوی لباس با استفاده از دی اکسیدکربن مایع» بوده که یک شرکت امریکایی موفق به طراحی و ساخت آن شده است.

 

این شرکت سیستمی جهت شست و شوی حجم بالای لباس و انواع منسوجات ارائه کرده است که به جای آب، در آن از دی اکسید کربن مایع استفاده می‌شود.

 

صنایع نساجی دومین صنعت بزرگ آلوده کننده آب در دنیا محسوب می‌شوند و فاضلاب خروجی آنها از آنجا که به مواد شیمیایی مختلف آلوده شده است، چالش‌های بسیاری را برای دفع و استفاده مجدد ایجاد می‌کند.

 

این شرکت سیستمی متشکل از اجزای سخت افزاری، نرم افزاری و مواد شیمیایی ارائه کرده است که بدون نیاز به آب عملیات شست و شو را بر روی انواع پارچه به صورت مؤثر انجام می‌دهد.

 

بخش سخت افزاری از چهار سبد شست و شو برای انواع مختلف منسوجات تشکیل شده است که به صورت یک حلقه بسته طراحی شده و با کمک سیستم فیلتر کردن مستمر، دی اکسید کربن مایع موجود پس از تصفیه مجدد برای شست و شو استفاده می‌شود.

 

همچنین شرکت یک نرم افزار برای تنظیم تعداد دفعات شست و شوی مواد شیمیایی مربوط به هر پارچه طراحی و ارائه کرده است. از جمله کاربردهای این محصول می‌توان به شست و شوی یونیفرم کارگران، یونیفرم لباس‌های نظامی و آتش نشانی و صنایع نساجی اشاره کرد.

 

شرکت‌ها و سازمان‌های با حجم بالای شست و شوی لباس و کارخانجات نساجی می‌توانند از این سیستم به عنوان جایگزین آب استفاده کنند.

 

سیستم جذب و بازیابی رطوبت هوا برای ایجاد گلخانه‌ها

 

یک شرکت هلندی نیز دستگاهی مقرون به صرفه برای جذب و بازیابی رطوبت آب موجود در هوا برای تأمین نیاز به آب طراحی کرده که در مناطق محروم بیشتر می‌توان از آن بهره برد.

 

هرچند سیستم‌های بازیابی رطوبت متعددی در بازار وجود دارد اما بیشتر آنها هزینه اولیه و یا نگهداری بالایی دارند یا در محیط های محدودی می‌توان آنها را استفاده کرد. اما سیستم ارائه شده توسط این شرکت می‌تواند در محیط‌های مختلف حتی با میزان رطوبت حدود ۵ گرم / کیلوگرم نیز فعالیت خود را انجام دهد.

 

همچنین این سیستم برای بازیابی ۱۰۰۰ لیتر آب تنها به ۵۰ کیلووات انرژی الکتریکی و ۹۰۰ هزار کالری انرژی گرمایی نیاز دارد که این انرژی نیز می‌تواند از منابع مختلف مانند زباله سوز، سوخت و یا انرژی خورشیدی تأمین شود.

 

این سیستم برای ایجاد گلخانه‌های خودکفا از نظر آب و یا مکان‌های کمتر توسعه یافته شهری و روستایی با دسترسی محدود به آب آشامیدنی کاربرد دارد. همچنین از این سیستم برای بیابان زدایی و در مناطق محروم می توان بهره برد.

 

بهسازی رطوبت هوا برای تولید آب شرب

 

یک شرکت خارجی دستگاهی جهت جذب و بهسازی رطوبت موجود در هوا برای مصارف روزمره خانگی ارائه کرده است. فرآیند تأمین آب از رطوبت در این دستگاه از طریق جذب هوا با کمک هواکش‌های موجود در دستگاه آغاز می‌شود. در گام بعدی این رطوبت هوا توسط دستگاه جذب شده و هوای خشک از دستگاه خارج می‌شود.

 

با فشرده‌سازی و تقطیر رطوبت هوای جذب شده، آب مقطر به دست می‌آید. سپس این آب وارد محفظه‌ای می‌شود که مواد معدنی مورد نیاز انسان به آن افزوده می‌شود و در نهایت آب قابل شرب حاوی مواد معدنی در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد. این دستگاه در حال انجام تست‌های نهایی قبل از عرضه تجاری به بازار است.

 

سایبان خورشیدی با قابلیت جمع آوری و تصفیه آب باران

 

یک شرکت هندی، سایبان‌هایی چند منظوره با قابلیت تولید انرژی الکتریکی و جمع آوری و تصفیه آب باران ارائه کرده است.

 

این سایبان‌ها در عین حال که نقش ابتدایی خود به عنوان سایبان را انجام می‌دهند، از طریق صفحات فتوولتائیک موجود بر روی آنها انرژی نور خورشید را جذب می‌کنند و برای استفاده به عنوان انرژی الکتریکی آن را در باطری‌های خود ذخیره می‌کنند.

 

همچنین به دلیل نوع ساخت، در هنگام بارندگی آب باران در مرکز آن جمع می‌شود، این آب از طریق لوله موجود در میله مرکزی سایبان به سمت زمین حرکت کرده و در مسیر خود از داخل فیلترهای موجود در میله سایبان عبور می‌کند و تا حد استاندارد آب قابل شرب تصفیه می‌شود.

 

این سیستم همچنین قابلیت اتصال به مخازن آب یا دیگر منابع برای تصفیه آب آنها را نیز داراست. این سایبان قابلیت‌هایی مانند تبدیل به جایگاه‌های سوخت خودروهای الکتریکی و استفاده به عنوان سایبان پارکینگ‌ها و پارک‌ها و همچنین ایجاد محل‌های کار در فضای آزاد با دسترسی مناسب به آب و برق و روشنایی را فراهم می‌کند. گروه مخاطب این سیستم حوزه شهری است.

 

سیستم جذب و بازیابی رطوبت هوای خانگی برای تولید آب آشامیدنی

 

یک شرکت امریکایی دستگاهی با هدف تبدیل رطوبت موجود در هوا به آب قابل آشامیدن و حاوی مواد معدنی ارائه کرده است که انرژی مورد نیاز خود را از انرژی خورشیدی تأمین می‌کند.

 

در این سیستم هوا از طریق دریچه‌های دستگاه به داخل آن کشیده می‌شود و پس از جذب رطوبت آن هوای خشک از سمت دیگر دستگاه خارج می‌شود. سپس رطوبت جذب شده طی فرآیند تقطیر به آب مقطر تبدیل می‌شود و با عبور این آب از محفظه دارای مواد معدنی، آب دارای املاح مورد نیاز بدن و مناسب برای نوشیدن از دستگاه خارج می‌شود.

 

این دستگاه در یک روز آفتابی می‌تواند تا ۲۰ بطری آب آشامیدنی به ازای هر مجموعه استاندارد دستگاه (شامل دو پنل خورشیدی) تولید کند. این دستگاه عمر مفیدی بیش از ۱۰ سال دارد و هر ۵ سال نیز تنها نیاز به تعویض فیلترها و محفظه مواد معدنی دارد.

چاپ این صفحه