چاپ این صفحه

پرونده ۹۷ تزریق پول خارجی

تعداد بازدید : 285
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۳/۱۸
پرونده سرمایه‌گذاری خارجی سال ۹۷ با اخذ ۸۳ مجوز بسته شد.

 آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان متولی این بخش از مجوز جذب بیش از یک میلیارد دلار سرمایه برای ۸۳ مصوبه تایید شده از سوی هیات سرمایه‌گذاری خارجی در سال گذشته حکایت دارد.

 

با بررسی آمار اعلام‌شده این نکته نمایان می‌شود که روند جذب سرمایه‌گذاری خارجی در سال ۹۷ به لحاظ ارزش افتی ۵/ ۶۸ درصد و به لحاظ تعداد افتی نزدیک به ۶ درصدی داشته است.



به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از دنیـای اقـتصاد رصد آمار جذب سرمایه خارجی در سال گذشته نشان‌دهنده آن است که بیشترین مجوزهای صادره در اسفندماه بوده است؛ به‌طوری که در این ماه در مجموع ۱۸ مصوبه از سوی هیات سرمایه‌گذاری خارجی به تصویب رسیده تا به این طریق اسفند ماه رکورددار اخذ مجوز سرمایه‌گذاری خارجی باشد.

 

بالاترین رقم برای جذب سرمایه خارجی در سال ۹۷ به میزان ۲۳۰ میلیون دلار به «افزایش سرمایه تولید خودرو سواری» در استان کرمان اختصاص داشته است، با این شرایط می‌توان گفت استان کرمان در سال ۹۷ توانست بالاترین میزان جذب سرمایه خارجی را به خود اختصاص دهد.

 

داده‌های اعلام‌شده از سوی وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت همچنین بیانگر آن است که سال گذشته «استان تهران با ۱۸ طرح مصوب از سوی هیات سرمایه‌گذاری خارجی»، «استان خراسان رضوی با ۱۲ طرح مصوب»، «استان‌ قزوین با ۷ طرح مصوب»، «استان‌های آذربایجان‌شرقی و البرز هرکدام با ۵ طرح مصوب» و «استان‌های کرمان و آذربایجان‌غربی هر کدام با چهار طرح مصوب» بیشترین طرح‌های مصوب را به خود اختصاص داده‌ و توانسته‌اند عنوان استان‌‌های پیشتاز در جذب سرمایه را به خود اختصاص دهند.

 

مقاصد جذب سرمایه


براساس آمار اعلام شده در مدت زمان مورد بررسی استان تهران با اخذ ۱۸ طرح مصوب پیشتاز جذب سرمایه‌‌گذاری خارجی بوده است. ۱۸ طرح مصوب شده برای استان تهران به «دو طرح تولید انواع فرآورده‌های نوشیدنی، ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای، احداث رستوران زنجیره‌‌ای، تولید انواع لوازم و قطعات پلاستیکی و کامپوزیتی زمینه پلیمری وسایل نقلیه، تولید و تعمیر تابلو‌های فشار قوی و ضعف برق، فروش خدمات گردشگری در فضای مجازی از طریق سایت الکترونیکی Snapptrip، ارائه خدمات حمل‌ونقل شهری (کرایه پیک موتوری و وانت از طریق اپلیکیشن Snapp Box، چاپ افست کاغذ و مقوا و چاپ سیلک اسکرین، تولید لنت ترمز خودروهای سواری، تولید کالاهای بتنی، سیمانی و گچی (افزایش سرمایه)، تولید انواع کیت‌های آزمایشگاهی و تشخیص طبی، احداث واحد تولید غذای مسافر (کترینگ)، بسته‌‌بندی آب معدنی (افزایش سرمایه) و تولید انواع فرآورده‌‌های نوشیدنی (افزایش سرمایه) با دو طرح، تولید انواع محصولات گچی (افزایش سرمایه) و تولید آب معدنی (افزایش سرمایه‌گذاری) اختصاص داشته است.

 

اما استان یزد نیز در این مدت دو طرح مصوب از سوی هیات سرمایه‌گذاری خارجی داشته که این طرح به تولید شمش بیلت فولاد ساده کربنی و کم آلیاژی و تولید تیغه سنگ‌بری اختصاص داشته است. استان خراسان رضوی نیز سال گذشته با اخذ ۱۲ طرح توانست جزو استان‌‌های جذاب برای سرمایه‌گذاران خارجی قرار گیرد.

 

با توجه به داده‌های اعلام‌شده طرح‌های مصوب در این استان شامل احداث کارخانه سنگبری، تولید و پخت انواع شیرینی، تولید انواع موزاییک و کفپوش بتنی، تولید انواع پودر شیرینی، نبات، نقل، بسته‌بندی کاکائو و بسته‌بندی قند و شکر، تولید ژل آتش‌زا و پودر آتش‌ زا، تولید انواع پروفیل آلومینیوم، برش و خمکاری میله و میلگرد و لوله، تولید انواع پیچ و مهره، خط عملیات حرارتی و تنش‌زدایی کردن فلزات، فسفات کردن فلزات، ریل ساچمه‌ای و کشش مفتول و آلیاژه‌های فولادی، تولید تجهیزات آرایشی و بهداشتی (دو طرح)، تولید فروسیلیکو منگنز، تولید قوطی کنسرو و کمپوت فولادی می‌شود.

 

طرح‌های مصوب برای استان قزوین در این مدت در مجموع هفت طرح تولید کولر خودرو، تولید اوراق فشرده، تولید سوخت، روغن پایه تصفیه مجدد و هیدروکربن‌های سبک و سنگین و تولید پکیج گازی (افزایش سرمایه‌گذاری)، بسته‌بندی محصولات شوینده و پاک‌کننده، تولید محصولات بتنی غیرمسلح از بتن معمولی و بتن سیال معمولی و تولید مواد اولیه و موثره دارویی را دربر می‌گیرد.

 

استان گیلان نیز در این مدت موفق به جذب یک سرمایه‌گذاری خارجی شده که این طرح مربوط به «تولید و تجهیز خودرو‌های امداد و نجات جاده‌ای و ارائه خدمات پس از فروش» می‌شود.

 

اما طرح‌‌های مصوب برای آذربایجان شرقی نیز در این مدت شامل چهار طرح می‌‌شود که در این‌خصوص می‌تـوان به تـولید دستمال مرطوب،‌ تولید پوشک کامل بچه، دو مجوز برای تولید آهن خام و فولاد (افزایش سرمایه‌گذاری) و اکتشاف استخراج و بهره‌برداری از معدن اسبخوان اشاره کرد.

 

با توجه به آمار اعلام‌شده در این مدت دو طرح نیز برای استان فارس مصوب شده که این طرح‌ها به تولید گرانول و پرک بازیافتی پروپیلن و تولید پنل خورشیدی تک کریستالی و سلول خورشیدی فتوولتابیک اختصاص داشته است.

 

طرح‌‌های مصوب از سوی هیات سرمایه‌‌گذاری خارجی برای استان کرمان نیز دربرگیرنده چهار طرح افزایش سرمایه‌گذاری تولید خودرو‌سواری، اکتشاف استخراج و فرآوری مس از معدن شیرینک، اکتشاف، استخراج و فرآوری معدن گلدره استان کرمان و تولید انواع سیلیکون به فرم رزین و لاستیک بوده است.

 

با توجه به داده‌های اعلام شده مجموع مصوبات هیات سرمایه‌گذاری برای استان لرستان نیز تنها به طرح «تولید مکمل‌های تغذیه‌‌ای مربوط شده است. با توجه به داده‌‌های اعلام شده از سوی هیات سرمایه‌گذاری از تصویب سه طرح نیز برای استان البرز حکایت دارد.

 

تولید محصولات ساختمانی، تولید انواع پارچه تارو پودی از الیاف شیشه و پارچه‌‌های بی‌بافت و تولید انواع قفل دوطرفه ساختمانی و یراق آلات در و پنجره دو جداره، تولید پلی استر و انواع پلی اورتان، تولید انواع داروهای ضدسرطان طرح‌های مصوب برای استان البرز در مدت زمان مورد بررسی هستند.

 

اما با توجه به داده‌‌های اعلام شده از سوی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت، طرح مصوب برای آذربایجان غربی نیز شامل چهار طرح تولید انواع خمیر آماده پیتزا، ‌کراکر، ‌نان شیرینی، کیک و غذاهای آماده کنسروی، تولید کنسانتره انواع میوه، تولید لنت ترمز و لنت کلاچ خودرو و تجهیز، ‌بهسازی و بازسازی اتوبوس‌های شهری می‌شود.

 

 استان خراسان جنوبی نیز در این مدت با اخذ ۴ مصوبه از سوی هیات سرمایه‌گذاری توانست نظر سرمایه‌گذاران خارجی را به خود جلب کند.

 

برای این استان طرح‌های تولید شیر قطع جریان گاز ساختمان، ‌روبات آموزشی و مچ‌ بند موقعیت ‌یاب مکانی و گویای اطلاعات بیمار، تولید تسمه و نوارنورد گرم فولاد آلیاژی به جز فولاد زنگ‌نزن، تولید فروسیلیکو آلومینیوم و خرید سهام شرکت تولیدی و معدنی فلوراسپار مصوب شده است.

 

سهم استان مرکزی نیز از طرح‌‌های مصوب در مدت زمان مورد بررسی در مجموع دو طرح است که در این خصوص می‌توان به تولید فروسیلیکو منگنز با کربن بیش از ۲ درصد و تولید صابون پاک‌کننده‌ها، فرآورده‌های تمیزکننده و پرداخت‌کننده، انواع عطر و فرآورده‌های بهداشتی (افزایش سرمایه‌گذاری) اشاره کرد.

 

مصوبات استان قم نیز به دو بخش قم (منطقه آزاد سلفچگان) و استان قم مربوط می‌شود که طرح‌های مصوب برای قم (منطقه آزاد سلفچگان) شامل تولید پروفیل از جنس فولاد زنگ نزن (نرده استیل) و تولید ورق آلومینیوم می‌شود و برای استان قم نیز یک طرح تولید پودر مس مصوب شده است.

 

طرح مصوب از سوی استان گلستان نیز برای تولید انواع مواد شوینده و پد ضدعفونی‌کننده و برای استان زنجان نیز سه مجوز تولید کیت‌های آموزشی، تولید سیلیس دانه بندی شده، پودر بنتونیت و پودر فلدسپات و تولید انواع محصولات بهداشتی، کاغذ تیشو، دستمال مرطوب (افزایش سرمایه‌گذاری) صادر شده است.

 

طرح‌های مصوب برای استان‌ هرمزگان نیز برابر با دو طرح بوده که به تولید پودر میکرو سیلیکا، فروسیلیکا کلسیم و منیزیم و تولید و بسته بندی قیر اختصاص داشته است.

 

آمار اعلام شده بیانگر آن است که برای استان‌های اردبیل، مازندران، خوزستان، اصفهان، سمنان و خوی نیز یک طرح مصوب شده است. طرح مصوب برای استان اردبیل به تولید اتانول سوختی (الکل اتیلیک حاصل از تخمیر ملاس چغندر قند) اختصاص داشته است. برای استان مازندران منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد نیز مصوبه تولید محصولات چوبی صادر شده است.

 

برای استان خوزستان نیز طرح تولید کنسانتره آهن مصوب شده است. طرح مصوب شده برای استان اصفهان نیز به تولید کنسانتره آهن اختصاص داشته است. مصوبه صادره برای استان سمنان نیز به تولید انواع محصولات گچی (افزایش سرمایه) مربوط می‌شود و برای خوی نیز مصوبه فرآوری طلا و نقره صادر شده است.

چاپ این صفحه