چاپ این صفحه

ضرب‌الاجل صادرکنندگان کالا به عراق و افغانستان آغاز شد

تعداد بازدید : 284
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۴/۱۱
روز ۶ تیر، روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد صادرکنندگان کالا به کشورهای عراق و افغانستان نسبت به درج پروانه‌های صادراتی خود در سامانه جامع تجارت اقدام کنند.

در واقع این اقدام بانک مرکزی به‌منظور بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور است که براساس آن، از صادرکنندگان کالا به کشورهای عراق و افغانستان که معادل ریالی ارز متعلقه را براساس اسناد و مدارک در دوره ۲۲فروردین تا ۱۶مرداد ۱۳۹۷ دریافت کرده‌اند، تقاضا کرده است از ۹ تا ۲۰ تیر امسال با مراجعه به «سامانه جامع تجارت»، نسبت به ثبت شماره کوتاژ (پروانه‌های) صادراتی مورد اشاره خود اقدام کنند. 

 

به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از صمت، در حالی ضرب‌الاجل صادرکنندگان به عراق و افغانستان از دیروز آغاز شده که برهمین اساس، سامانه جامع تجارت نیز در راستای این بخشنامه بانک مرکزی درباره رفع تعهد ارزی صادرکنندگان به کشورهای عراق و افغانستان در بازه زمانی ۲۱فروردین تا ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ که مشمول بند ۷ تصویب‌نامه شماره ۵۵۳۰۰/‏۸۷۳۹‬ مورخ ۲/۲/۱۳۹۷ می‌شوند، امکانی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط می‌توانند با مراجعه سامانه جامع تجارت، نسبت به اظهار پروانه‌های صادراتی یادشده اقدام کنند.

 

بانک مرکزی در اطلاعیه خود اعلام کرده بود: پروانه‌های‌‌ (کوتاژهای) صادراتی مربوط به دوره یادشده که ازسوی صادرکنندگان به منظور واردات خود و غیر، ‌فروش در سامانه‌های «نیما» و «سنا» مورد استفاده قرار گرفته باشد، برای تسویه تعهدات دوره یادشده مورد پذیرش این بانک نخواهد بود. اما در صورت ثبت اطلاعات آن در سامانه‌های ذی‌ربط به‌طور سیستمی جزء تعهدات صادرکنندگان لحاظ شده است.

 

همچنین با توجه به لزوم اجرایی کردن جزء (۱) بند (ج) تبصره (۸) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور، صادرکنندگانی که باوجود عرضه ارز خود در سامانه نیما تاکنون نسبت به نهایی کردن معاملات ذی‌ربط اقدام نکرده‌اند، تا پیش از ۲۰ تیر امسال فرصت خواهند داشت معاملات خود را نهایی و مختومه کنند.

 

ضمن اینکه با توجه به عملکرد صادرکنندگان کشور در بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور و الزامات قانونی مربوط، تداوم همکاری صادرکنندگان در ایفای تعهدات ارزی خود کمک شایانی به ثبات بازار ارز و بخش‌های واقعی و مالی اقتصاد کشور خواهد کرد.

 

از این‌رو با هدف تسهیل در فرآیند رسیدگی به تعهدات ارزی صادرکنندگان سال ۱۳۹۷ مقتضی است نسبت به بازگشت ارز حاصل از صادرات خود به چرخه اقتصادی کشورتا پایان تیر ۱۳۹۸ اقدام کنند.


مراحل ثبت پروانه‌های صادراتی 


صادرکنندگان می‌توانند با مراجعه به بخش عملیات ارزی «مدیریت ارز حاصل از صادرات» درگاه ثبت پروانه‌های صادراتی عراق و افغانستان، پروانه‌های صادراتی خود را اظهار کنند. در این صفحه، سوابق پروانه‌های اظهارشده قابل مشاهده است و صادرکننده در صورت تمایل به دریافت فایل اکسل از این جدول، روی گزینه «خروجی اکسل» کلیک کند.

 

در صورت تمایل به اظهار پروانه صادراتی جدید، لازم است روی گزینه «اظهار پروانه‌های صادراتی» کلیک کنید که در این صورت به صفحه دیگری منتقل خواهید شد. در این صفحه با درج اطلاعات پروانه صادراتی و انتخاب گزینه «استعلام پروانه»، استعلام پروانه‌ها انجام شده و ضوابط مطرح شده به‌‌طور سیستمی کنترل می‌شوند.

 

در صورت موفقیت در استعلام پروانه‌های وارد شده، اطلاعات آنها در جدول موجود همین صفحه، نمایش داده می‌شوند. در صورت تمایل می‌توانید برای هر یک از پروانه‌ها، توضیحات مد نظرتان را با کلیک روی گزنیه «توضیحات» درج کنید. در نهایت برای ثبت اطلاعات پروانه لازم است روی گزینه «ثبت و تمام» کلیک کنید. 


پس از تایید پیغام ظاهر شده، پروانه‌های استعلام شده شما در «فهرست پروانه‌های اظهار شده برای ارسال به بانک مرکزی» قرار می‌گیرند. در صورتی که تمایل به حذف پروانه خود از این فهرست دارید، می‌توانید روی گزینه «حذف» کلیک کنید. در این صورت وضعیت پروانه در جدول به حالت «حذف شده» تغییر می‌کند. (ثبت دوباره پروانه‌های حذف شده، بلامانع است)


نکته حائز اهمیت آن است که در صورتی که در زمان استعلام پروانه با خطای «این پروانه پیش‌تر ازسوی شما ثبت شده است»، روبه‌رو شدید می‌توانید پس از حذف آن پروانه از «فهرست پروانه‌های اظهار شده برای ارسال به بانک مرکزی»، دوباره آن را استعلام و ثبت کنید. 


بخش «درگاه ثبت پروانه‌های صادراتی عراق و افغانستان» در سامانه جامع تجارت به‌طور موقت طراحی شده است و پس از پایان مهلت اعلام شده ازسوی بانک مرکزی (۲۰ تیر ۱۳۹۸) غیرفعال می‌شود و اطلاعات پروانه‌های موجود در «فهرست پروانه‌های اظهار شده برای ارسال به بانک مرکزی» که در وضعیت «منتظر ارسال به بانک مرکزی» قرار دارند، برای اعلام نظر به بانک مرکزی ارسال می‌شوند. پس از آن، نتیجه بررسی بانک مرکزی در ستون وضعیت به کاربران نمایش داده خواهد شد.


تسهیلی برای صادرکنندگان

 
رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان
با تاکید بر اینکه اقدام جدید بانک مرکزی در راستای کمک به صادرکنندگان به افغانستان و عراق است، اظهارکرد: صادرکنندگان به این دو کشور به‌طور عمده با ریال کار می‌کنند و با اجرای قانون بازگشت ارز صادراتی با مشکلاتی روبه‌رو بودند که به‌تازگی با اقدام بانک مرکزی تسهیل شد.

 

سیدحسین سلیمی  با اشاره به سیاست‌های ارزی مبنی بر بازگشت ارز صادراتی تصریح کرد: حالا اعلام کرده‌اند که صادرکنندگان به عراق و افغانستان پروانه صادراتی خود را در سامانه ثبت کنند که از لحاظ آمار صادراتی برای کسی که صادر کرده و پولش را به ریال دریافت کرده است، قانونی تلقی شود.

 

وی ادامه داد: همواره عمده خریداران عراقی و افغانستانی از ایران با ریال کار می‌کردند و پس از اعلام سیاست ارزی مبنی بر بازگشت دلار صادراتی به کشور، صادرکنندگان به این دو کشور با مشکل روبه‌رو شدند و در عمل صادرات متوقف شد اما پس از بررسی‌ها و کار کارشناسی حدود ۲ماهه، به تازگی این روند تسهیل شده است.

 

رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان تاکید کرد: صادرکنندگان به افغانستان و عراق باید از نظر مقررات، کوتاژ صادراتی را در سامانه وارد کنند و تعهدی است که باید در بازه زمانی ۱۰روزه آن را ایفا کنند. به گفته سلیمی، روند بازگشت ارز صادراتی تعهد بازگشت ارز به مملکت این دو گروه صادرکنندگان متفاوت است و در واقع از مستثنا شده‌اند چراکه خریداران عراقی و افغانستانی به ریال کار می‌کنند.

چاپ این صفحه