چاپ این صفحه

عضو هیئت مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران مطرح کرد: کاهش قیمت و ارتقای کیفیت، شرط موفقیت در بازارهای صادراتی

تعداد بازدید : 382
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۴/۱۵
علیرضا حائری، عضو هیئت مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران عنوان کرد: بازار عراق و سایر بازارهای صادراتی را صرف نظر از روابط و ملاحظات سیاسی با رعایت دو موضوع کاهش قیمت ها و ارتقای کیفی کالاها می توان در اختیار گرفت؛ موضوعاتی که باید همواره در اولویت های تولید کنندگان باشد.

علیرضا حائری، عضو هیئت مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران به از دست رفتن بازار بزرگی مثل عراق در موضوع پوشاک به نفع ترک ها اشاره کرد و گفت: هرچند بازارهایی مانند عراق و افغانستان ممکن است با کوچکترین اتفاقی از دست بروند، اما مهم این است که بتوانیم بازارهای صادراتی مان را متنوع کنیم تا در صورت بروز مشکل در یکی از آنها، صادرات و درآمدها زیاد تحت تاثیر قرار نگیرد.

 

به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از کاهش قیمت و ارتقای کیفیت، شرط موفقیت در بازارهای صادراتی، وی در ادامه با اشاره به پشت سر گذاشتن دهم تیرماه روز ملی «صنعت و معدن»، افزود: پارسال بخش صنعت رشد منفی 10 درصدی را تجربه کرد که عمده آن ناشی از کاهش تولید در بخش خودروسازی و لوازم خانگی و در تاریخ صنعتی کشور بی سابقه بود.

 

وی بیان داشت: صرفنظر از تاثیر تحریم ها، می توان به بی ثباتی مدیریتی در راس هرم وزارت صنعت در چند سال گذشته به عنوان یکی از مهمترین دلایل رشد منفی یاد شده اشاره کرد.

 

حائری ادامه داد: طی دو سال اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت سه وزیر به خود دیده است و اگر فقط زمان لازم برای تعیین معاونان را از سوی این وزرا در نظر بگیریم، خواهیم دید که فرصت های زیادی از دست رفته است.

 

وی پیش بینی کرد با توجه به شعار «رونق تولید»، ثبات مدیریتی موجود، استفاده از ظرفیت های خالی واحدهای تولیدی، نقدینگی که بانک ها در اختیار تولیدکنندگان قرار می دهند و بویژه عملکرد مناسب بخش صادرات در سه ماه نخست امسال، رشد منفی صنعت در سال جاری متوقف یا دستکم از شتاب آن کاسته شود.

 

عضو هیئت مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران خاطرنشان کرد: عملکرد بخش نساجی در سال گذشته نسبت به سال 96 قابل قبول بود و پیش بینی می شود بتواند به روند رو به رشد خود ادامه دهد؛ البته این موضوع حکایت از آن دارد که تحریم ها نتوانسته چندان بر این صنعت تاثیرگذار باشد.

 

وی بیان داشت: با توجه به حضور کالاهای قاچاق پوشاک و صنعت نساجی از سال های گذشته در بازار کشورمان و تجربه مبارزه با آن از سوی این صنعت، شاید بتوان گفت یکی از دلایلی که صنعت نساجی از تحریم ها تاثیر آنچنانی نپذیرفته همین موضوع باشد.

 

حائری یادآور شد: تحریم ها بطور عمده صنایع بزرگ کشورمان از جمله فولاد، خودروسازی ها، پتروشیمی ها و غیره را هدف قرار داده بود و به دلیل وجود بیش از 9 هزار واحد نساجی در کشور، در عمل نمی توان این تعداد واحد را شناسایی و تحریم کرد.

 

وی تاکید کرد: به همین دلیل، سرمایه گذاران با حضور در صنعت نساجی می توانند از مزایای آن از جمله زودبازده بودن و عدم تاثیرپذیری از تحریم ها برخوردار شوند.

 

لزوم به روز شدن وصول مطالبات معوق بانک ها
 

حائری، به نقدینگی به عنوان یکی از مشکلات اصلی بخش صنعت در سال های گذشته اشاره کرد و گفت: در سال های گذشته و بویژه پس از سه برابر شدن نرخ ارز در کشور، بانک ها نتوانستند همپای حفظ ارزش پول به اعظای نقدینگی مورد نیاز واحدهای تولیدی اقدام کنند که در ادامه بر تولید، فروش و سود و زیان شرکت ها تاثیر گذار شد و بسیاری از آنها را وارد حاشیه زیان کرد.

 

وی گفت: با وجود سخت شدن شرایط اقتصادی، اما در سال های گذشته اراده جدی برای وصول مطالبات معوق بانک ها وجود نداشته و همین عامل سبب شد تا بانک ها نتوانند تسهیلات مورد نیاز واحدهای تولیدی و صنعتی را فراهم کنند.

 

عضو هیئت مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران تاکید کرد: برای حل این مشکل باید عزم ملی از سوی سه قوه وجود داشت هباشد تا بانک ها بتوانند مطالبات معوق شان را به روز کرده و وصول کنند.

چاپ این صفحه