چاپ این صفحه

برابری کیفیت نخ پنبه های تولید ایران با مشابه خارجی

تعداد بازدید : 486
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۴/۱۷
نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات صنایع نساجی و پوشاک ایران از تولید نخ پنبه با کیفیت مشابه خارجی در داخل کشور خبر داد .

 بهرام شهریاری نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات صنایع نساجی و پوشاک ایران   گفت: فضای مناسبی برای تولید نساجی و پوشاک به نسبت چند سال گذشته در کشور بوجود آمده و با کنترل قیمت ها می توان روزهای خوبی را برای این صنعت داشته باشیم.

 

به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از رادیو اقتصاد، وی ادامه داد: نمادهای تجاری کالاهای ایرانی در ۶ ماهه گذشته نمود بیشتری یافتند و در مراکز تجاری جای خود را بازکرده اند حال اینکه تا سال های گذشته مجتمع های تجاری پررونق ترجیح می دادند از برند های خارجی بهره گیری نمایند.

 

بهرام شهریاری ایجاد فضای رقابتی پیش روی تولید کنندگان را روند رو به رشد دانست و افزود: تولید کنندگان می بایست از این فضای رقابتی به درستی استفاده نمایند چون کالاهای بی کیفیت به سرعت رونق خود را از دست می دهند.

 

وی ادامه داد: به نظر می رسد درهای واردات به صورت صد در صد بسته نشود تا در این فضاهای رقابتی قیمت و کیفیت کالاهای ایرانی قابل رقابت با انواع کالاهای خارجی را داشته باشد.

 

رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران نخ تولید ایران را قابل رقابت با نخ با کیفیت خارجی دانست و افزود: صنعت پوشاک و نساجی از نظرتولید مواد اولیه نهایت تلاش را به کار برده ولی از نظر تنوع پارچه محدویت هایی وجود دارد که ما را ملزم به واردات در این بخش نموده است .

 

وی یکی از مشکلات این صنعت را بالا بودن قیمت مواد اولیه و تاثیر آن بر قیمت تمام شده کالا دانست و گفت: قیمت نخ پنبه در بازار جهانی ۳ دلار است که این محصول به قیمت ۵/۴ دلار در داخل به فروش می رسد.

 

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات صنایع نساجی پوشاک ایران نیز موثرترین را برای مبارزه با قاچاق را در سطح خرده فروشی ها دانست.

 

مجید نامی  گفت: سال گذشته طرح مبارزه با قاچاق کالا به منظور مبارزه با نماد های تجاری تقلبی در بازار به طور موفق انجام شد ولی در حال حاضر بسیاری از پوشاک که بدون نماد تجاری از کشورهای دیگر وارد شده در خرده فروشی ها به فروش می رسد و تدبیری در این خصوص انجام نشده و به نظر می رسد برای ساماندهی این دست از کالا ها باید مبارزه با قاچاق در خرده فروشی ها، کنترل مرزها و گمرکات انجام شود. 


نامی در خصوص باز شدن پای پوشاک پاکستانی و بنگلادشی به بازار ایران گفت: قیمت تمام شده پوشاک تولید داخل به علت بالا بودن نرخ مواد اولیه بالاست و گاهی تولید کنندگان مواد اولیه را با چندین برابر قیمت جهانی خریداری می نمایند که این مسئله باعث می شود در بحث قیمت قابل رقابت با پوشاک پاکستانی و بنگلادشی نبوده و خریدار به سمت کالاهایی برود که ارزان تر بوده حال اینکه این کالاها از کیفیت بسیار پایینی برخوردارند. 


وی افزود: با طراحی مکانیزمی که قیمت مواد اولیه را به سطح بازار جهانی برساند می توان گفت قدرت رقابت پوشاک داخلی با انواع پوشاک خارجی بالا می رود. 


عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات صنایع نساجی و پوشاک ایران کمبود نقدینگی را در تولید از دیگر موانع دانست و افزود: با کمبود نقدینگی حجم تولید کاهش یافته که و با احتساب هزینه های تولید در میزان تیراژ ، قیمت تمام شده افزایش می یابد.

چاپ این صفحه