چاپ این صفحه

سوءاستفاده برخي توليدكنندگان از ممنوعيت واردات پوشاك ؛ بازار داغ بنجل‌فروشی

تعداد بازدید : 229
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۵/۲۲
با اینکه تصور می‌شد ممنوعیت واردات پوشاک به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده داخلی تمام خواهد شد اما به گفته فعالان بازار، هر روز افزایش قیمت‌های جدیدی در این بازار اتفاق می‌افتد که ناشی از انحصار ایجاد شده در این خصوص است.

 در واقع در شرایط فعلی اگرچه بازار در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار گرفته اما این موضوع منجر به افزایش کیفیت و تنوع تولیدات داخلی در حوزه پوشاک نشده است. بر این اساس شاهد این هستیم که تولیدات نامناسب با قیمت‌های بسیار بالا در بازار فروخته می‌شود؛ موضوعی که مردم و اصناف را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده و منجر به عرضه کالای بنجل در بازار شده است.


به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از جهان‌ صنعت،  البته کارشناسان طی ماه‌های اخیر همواره نسبت به ممنوعیت واردات پوشاک هشدار دادند. به گفته آنها، بستن دروازه‌های واردات نمی‌تواند منجر به افزایش کیفیت کالاهای تولید داخل شود بلکه باعث می‌شود بازار در اختیار چند تولیدکننده خاص قرار گیرد.

 

این موضوع از آن جهت قابل تامل است که نه تنها به سلیقه مصرف‌کننده داخلی احترام گذاشته نمی‌شود بلکه در نهایت تولیدات داخلی نیز نمی‌توانند در فضای رقابتی رشد کنند. در نهایت نیز همان بلایی که بر سر بازار خودرو آمده، به سر بازارهایی از جمله پوشاک نیز خواهد آمد. این در حالی است که با اعمال چنین اهرم‌های فشاری در بازار، از حجم واردات غیرقانونی کالا به کشور کاسته نخواهد شد بلکه قاچاق افزایش پیدا خواهد کرد.


نارضایتی مردم


در حال حاضر بررسی‌ها حاکی از آن است که برخی عرضه‌کنندگان پوشاک به مغازه‌ها هر هفته قیمت‌های خود را بالا می‌برند چرا که با ممنوعیت واردات پوشاک دست آنها باز شده و می‌توانند به راحتی اصناف را تحت فشار قرار دهند. اگرچه همچنان پوشاک قاچاق از راه‌های گوناگون به دست مغازه‌ها می‌رسد اما تعداد آنها آنقدر کم است که به صورت کلی باید نیاز بازار را با پوشاک تولید داخل تامین کرد.

 

موضوعی که با توجه به سال رونق تولید می‌تواند منجر به بهبود وضعیت تولیدکنندگان داخلی و همچنین افزایش تمایل مصرف‌کنندگان به خرید پوشاک داخلی شود اما به گفته فعالان بازار، مردم علاقه‌ای به خرید پوشاک داخلی ندارند و همواره نسبت به کیفیت پایین و قیمت بالای برخی تولیدات داخلی گلایه می‌کنند.


در این خصوص یکی از عرضه‌کنندگان پوشاک  گفت: مردم تمایل دارند تا از تولیدکننده داخلی حمایت کنند اما زمانی که کیفیت پایین و قیمت بالای برخی تولیدات داخلی را مشاهده می‌کنند، از ما انتقاد می‌کنند و خواستار عرضه پوشاک خارجی با کیفیت هستند.


علی رستمی با بیان اینکه ناچاریم اجناس بنجل را با قیمت‌های بالا خریداری کنیم، افزود: از وقتی که واردات پوشاک ممنوع شده، با مشکلات زیادی از سوی تولیدکنندگان داخلی روبه‌رو شدیم.

 


وی افزود: تولیدکنندگان به بهانه نوسان نرخ ارز و مشکلات تامین مواد اولیه، هر هفته کالاهای خود را با قیمت‌های بالاتری به ما عرضه می‌کنند در حالی که بازار کشش فروش پوشاک داخلی با این قیمت‌ها را ندارد و با این وضعیت، سود چندانی نیز نصیب ما نمی‌شود.


رستمی بیان کرد: به عنوان مثال تی‌شرتی که تا دو هفته پیش به قیمت ۳۰ هزار تومان از تولیدکننده خریداری می‌شد، حالا به قیمت ۴۰ هزار تومان عرضه می‌شود در حالی که بازار در منطقه ما کشش فروش تی‌شرت ۵۰ هزار تومانی را ندارد.


این عرضه‌کننده پوشاک که شلوار جین وارداتی به تعداد محدود را هم عرضه می‌کرد، گفت: ما ترجیح می‌دهیم کالای خارجی را برای عرضه خریداری کنیم چرا که مردم از کیفیت این کالاها راضی هستند و حتی در قبال آن پول خوبی هم پرداخت می‌کنند اما با توجه به اینکه به دنبال افزایش نرخ ارز و ممنوعیت واردات، امکان تهیه کالاهای خارجی به تعداد زیاد فراهم نیست، در حد بضاعت خود این کالاها را خریداری می‌کنیم.
به گفته وی زمانی که مردم قیمت‌های بالای اجناس تولید داخلی را مشاهده می‌کنند، از خرید امتناع می‌کنند چرا که از کیفیت این کالاها راضی نیستند.


ضرورت افزایش تنوع و کیفیت


همچنین یکی دیگر از عرضه‌کنندگان پوشاک در منطقه شرق تهران با انتقاد از ممنوعیت واردات پوشاک گفت: با بگیر و ببند و ممنوعیت‌های این چنینی نمی‌توان بازار را مدیریت کرد.


اکبر مرادی گفت: تا زمانی که تولیدکنندگان داخلی کالای باکیفیت و با قیمت مناسب را به بازار عرضه نکنند، بازار در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار نخواهد گرفت چرا که مصرف‌کننده تا زمانی که به سلیقه و جیب او احترام گذاشته نشود، از جنس ایرانی استقبال نمی‌کند.


به گفته وی، تنها در فضای رقابتی آزاد امکان رشد تولیدات داخلی فراهم خواهد بود اما در حال حاضر شاهد این هستیم که با باندهای بزرگ قاچاق برخورد نمی‌شود و تنها به مبارزه با قاچاق در سطح عرضه پرداخته می‌شود در حالی که ما برای ایجاد رونق در بازار ناچاریم جنسی را ارائه کنیم که مشتری از آن استقبال می‌کند.این عرضه‌کننده پوشاک بیان کرد: برای عرضه‌کننده چندان فرقی نمی‌کند که کالای ایرانی یا خارجی عرضه کند اما باید به سلیقه مشتری احترام گذاشت.


به گفته وی در حال حاضر حتی اگر ما هم کالای قاچاق در مغازه عرضه نکنیم، بازار فروش کالاهای قاچاق به صورت اینترنتی داغ است چرا که مصرف‌کننده به این کالاها نیاز دارد و از خرید آنها استقبال می‌کند.


مرادی با بیان اینکه کالاهای تولید داخل در حوزه تنوع کالا، قیمت، کیفیت و برندسازی با ضعف روبه‌رو هستند، افزود: با این اقدامات بازار سر و سامان نخواهد گرفت و تنها انحصار ایجاد شده باعث می‌شود که مردم به ناچار نیاز خود را با کالاهای بنجل به قیمت بالا تامین کنند. موضوعی که تولیدات داخلی را بیشتر از قبل از چشم مصرف‌کننده خواهد انداخت.


وی با بیان اینکه تولیدکنندگان محصولات خود را به خیاطی‌های سطح پایین می‌دهند تا دوخته شود، گفت: در حال حاضر کیفیت بیشتر از هر چیزی برای مشتری اهمیت دارد و حتی حاضر است برای آن پول هزینه کند اما متاسفانه کیفیت کالاهای تولید داخل، نمی‌تواند نظر مصرف‌کننده را جلب کند. در حالی که در مورد کالاهای خارجی این کار به راحتی اتفاق می‌افتد.


کمبود مواد اولیه و نقدینگی


وضعیت نابسامان بازار پوشاک در حالی است که می‌توان در برخی موارد به تولیدکننده داخلی نیز از بابت کم‌کاری‌های دولت حق داد.

 

به گفته ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران، بخشی از ظرفیت خالی پوشاک ناشی از کمبود مواد اولیه و نقدینگی است و دولت باید بستر فضای کسب‌وکار را ایجاد و رونق دهد تا بخش خصوصی و پوشاک بتواند آزاد کار کند.


به گفته وی، تحریم‌های چندساله کشور ما را عقب انداخته است، بنابراین وظیفه وزارتخانه است که کار حمایتی را انجام دهد. شیرازی گفت: ورود برندهای ارزشمند و الگو می‌تواند برای تولید ارتقا ایجاد کند.

 

رییس اتحادیه پوشاک افزود: دولت برای توسعه صنعت پوشاک باید بستر را فراهم کند تا بخش خصوصی و پوشاک آزادتر فعالیت کند. در این خصوص همچنین بهرام  شهریاری نایب رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک معتقد است که مهمترین مساله در صنعت پوشاک عدم برنامه‌ریزی بلندمدت و کوتاه‌مدت است که وزارت صنایع باید نسبت به صنعت پوشاک تغییر نگاهی داشته باشند. به گفته وی واردات قاچاق هنوز وجود دارد و در بازار همچنان دیده می‌شود. به دلیل تعداد زیاد بازیگران عرصه پوشاک، نمی‌توان محدودیت ایجاد کرد.


اگرچه حمایت از تولیدکننده داخلی به خصوص در شرایط فعلی اهمیت زیادی دارد اما باید به این نکته نیز توجه داشت که هیچ صنعتی با ممنوعیت رشد نکرده همان‌طور که برای صنعت خودرو این تجربه را داشتیم بنابراین باید در فضای رقابتی آزاد و با حمایت‌های موثر از تولیدکننده داخلی، امکان ایجاد ارزش‌افزوده برای کشور را فراهم کرد.

 

در غیر این صورت تنها مصرف‌کننده داخلی است که باید تاوان سوءاستفاده برخی تولیدکنندگان را پس دهد. همان‌طور که در حوزه صنعت خودرو شاهد این هستیم که مردم باید نیاز خود را با خودروهای بی‌کیفیت داخلی تامین کنند.

 

در رابطه با بازار پوشاک نیز به نظر می‌رسد که سلطه بنجل‌‌فروشان در بازار افزایش یافته و افزایش کیفیتی در تولید کالاهای داخلی اتفاق نیفتاده است؛ چالشی که دولت باید هر چه زودتر برای ساماندهی به آن وارد عمل شود.

چاپ این صفحه