چاپ این صفحه

تولید لباسهای حاوی ابزار دیجیتالی

تعداد بازدید : 196
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۵/۲۲
پژوهشگران برای اولین بار از تولید نوعی پارچه خبر داده اند که می توان از آن برای تولید البسه حاوی لوازم برقی و کنترل آنها استفاده کرد.

پارچه یادشده علاوه بر توانایی جاساز کردن لوازم برقی و الکترونیکی در برابر آب باران، لکه شدن و نفوذ انواع باکتری مقاوم است.

 

به گزارش  سایت نساجی امروز به نقل از خبرگزاری مهر ،  با پوشیدن این نوع لباس ها می توان از آنها برای خاموش و روشن کردن لامپ های جاسازی شده در لباس یا مدیریت پخش موسیقی دستگاه طراحی شده در لباس به همین منظور و غیره استفاده کرد. تولید پارچه جدید با چنین ویژگی هایی برای اولین بار رخ می دهد و از آن می توان برای بافت البسه ای استفاده کرد که خود حاوی حسگر، سیستم های پخش موسیقی، یا نمایشگرهای ساده نمایش دهنده گلدوزی های ساده باشند.

 

پژوهشگران دانشگاه آمریکایی پوردو که موفق به این اختراع شده اند، می گویند فرایند بافت این البسه بر خلاف تصور چندان هزینه بر نیست و پیچیدگی زیادی هم ندارد. شستن این لباس ها در ماشین لباس شویی های عادی هم ممکن است.

 

برای تولید چنین پارچه ای از نانو ژنراتورهای تری الکتریکی اونیفیوبیک یا RF-TENG ها استفاده شده که از گلدوزی های ساده و مولکول های ترکیب شده با فلوروسنت برای جاسازی قطعات الکترونیکی کوچک و تبدیل لباس به ابزار کنترل لوازم برقی بهره می گیرند. زمان عرضه این نوع البسه به بازار هنوز مشخص نیست.

چاپ این صفحه