چاپ این صفحه

تنبیه مالیاتی صادر‌کنندگانی که ارز برنمی‌گردانند

تعداد بازدید : 211
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۶/۱۱
معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه به‌طور قطع ارز با نرخ بالا در اقتصاد ایران پایدار نخواهد بود و به همین دلیل شاهد بازگشت قیمت‌ها هستیم، گفت: از لحاظ واقعیت اقتصادی کشور نرخ دلار ۱۸ هزار تومانی هم نمی‌توانست پایدار باشد چراکه اقتصاد کشور قابلیت تحمل این نرخ را نداشت.

محمدعلی دهقان دهنوی، معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد درباره دلایل کاهش و ثبات نرخ ارز در بازار اظهار کرد: قیمت ارز در سال گذشته به اوج رسید که ناشی از عوامل سیاسی بود و زمانی که اثر تحولات سیاسی کمرنگ‌تر می‌شود، انتظارات فعالان بازار هم تغییر می‌کند. بنابراین در شرایطی که انتظارات به سمت مثبت حرکت کند با کاهش نرخ ارز در بازار مواجه می‌شویم و زمانی هم که افق سیاسی نامطلوب به نظر برسد، قیمت ارز افزایش می‌یابد.

 

به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از ایلنا، وی تاکید کرد: اما از لحاظ واقعیت اقتصادی کشور نرخ دلار ۱۸ هزار تومانی هم نمی‌توانست پایدار باشد چراکه اقتصاد کشور قابلیت تحمل این نرخ را نداشت. به‌طور قطع تولیدکننده با نرخ دلار ۱۸ هزار تومان قادر به فروش محصول خود نبود و واردکنندگان هم نمی‌توانستند با این نرخ برای مواد اولیه یا کالاهای وارداتی خود در بازار مشتری پیدا کنند.

 

معاون وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه این نرخ دلار نمی‌توانست جوابگوی درآمدهای مردم باشد، ادامه داد: به‌طور قطع ارز با نرخ بالا در اقتصاد ایران پایدار نبود و به همین دلیل است که شاهد بازگشت قیمت‌ها هستیم.

 

دهقان دهنوی با بیان اینکه افق سیاسی در کشور مطلوب‌تر به نظر می‌رسد، اظهار کرد: خوشبختانه با رفع برخی بدبینی‌ها، شرایط سیاسی کشور هم به ثبات بیشتری رسید. واقعیت این است که در مقطعی، برخی خطر جنگ را پیش رو می‌دیدند و در آن شرایط کنترل بازار ارز هم سخت بود اما در حال حاضر این تهدید بطور کلی از افق سیاسی کشور خارج و مشخص شد که به دلیل توان بالای نظامی و قدرت سیاسی کشورمان احتمال بروز جنگ وجود ندارد.

 

وی با بیان اینکه تمام این عوامل باعث شدند که انتظارات فعالان بازار به سمت مثبت حرکت کند، گفت: بخش قابل توجه‌ای از این بهبود شرایط ناشی از مدیریت شرایط اقتصادی کشور است. در طول یک سال گذشته با وجود افت و خیزها، در مجموع شرایط کشور مدیریت شد و بانک مرکزی توانست بازار را کنترل کند، تجارت خارجی تحت کنترل در آمد و بازار ساماندهی شد و به سمت آرامش حرکت کرد.

 

معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به این سوال که آیا قیمت ارز باز هم در بازار ریزش خواهد داشت، تاکید کرد: این موضوع قابل پیش‌بینی نیست اما در مجموع شرایط به سمت بهبود در حال حرکت است و اگر بتوانیم همین مسیر را دنبال کنیم و به احیای رشد اقتصادی و تولید کمک کنیم، فضای رو به رشدی خواهیم داشت و اقتصاد به ثبات می‌رسد.

 

وی همچنین با اشاره به نقش برگشت ارز صادراتی در کنترل بازار ارز گفت: خوشبختانه با توجه به مشوق‌ها و تنبیه‌هایی که در نظر گرفته شده، برگشت ارز صادراتی رو به افزایش است.دهقان دهنوی همچنین درباره تنبیه صادرکنندگانی که نسبت به برگشت ارز صادراتی اقدام نمی‌کنند، ادامه داد: صادر‌کننده‌ای که نسبت به فروش ارز در سامانه نیما اقدام نکند مشمول مالیات خواهد شد.

چاپ این صفحه