چاپ این صفحه

شرکت‌های بیمه‌ای خصوصی صنعت نوغانداری را فراموش کردند/ میزان درآمد صنعت بیمه از ابریشم؛ صفر!

تعداد بازدید : 267
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۶/۱۳
پرورش کرم ابریشم بیش ازچهار هزارسال قدمت دارد وایران یکی از قدیمی‌ترین کشور‌های پرورش دهنده کرم ابریشم در جهان به شمار میرود اما متاسفانه این صنعت روبه فراموشی بوده و ضرورت توجه ویژه به بیمه پرورش کرم ابریشم به عنوان یکی از عوامل موثر در ترغیب نوغانداران برای احیاء و توسعه این صنعت سنتی و پردرآمد، امری حیاتی است.

 نوغانداری اهرمی در راستای جلوگیری از مهاجرت روستاییان و افزایش درآمد برای آنان است و به عنوان یکی از مشاغل جانبی و مکمل بخش کشاورزی در سطح کشور است.

 

کرم ابریشم ازحشرات مفیدی است که با تولید نخ ابریشم جایگاه ویژه‌ای در صنایع قالی بافی، نساجی و پزشکی داشته و مشاغل جنبی زیادی را نیز به خود اختصاص داده است.

 

به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از چابک آنلاین؛ بهترین فصل پرورش کرم ابریشم فروردین ماه است، اما به خاطر سردی هوا در بعضی از شهر‌ها در دهه اول اردیبهشت ماه تخم کرم ابریشم بین نوغاندارن توزیع می‌شود. 

 

از مزایای نوغانداری می توان به زمان برنبودن، مقرون به صرفه بودن از لحاظ اقتصادی و نیاز به سرمایه اندک اشاره کرد.

 

18 هزار خانوار در 22 استان کشور به پرورش کرم ابریشم مشغول هستند  که سالانه حدود 1000 تن پیله تر ابریشم تولید می‌شود.

 

سهم ایران از سبد تولید ابریشم دنیا کمتر از یک درصد است و از این حیث در رتبه هشتم دنیا قرار دارد.

 

درحال حاضر چین با حدود 59 درصد از کل تولید جهان بزرگترین کشور تولید کننده ابریشم جهان است و بعد از آن هندوستان با 15 درصد و ژاپن با 12 درصد از دیگر تولید کنندگان بزرگ ابریشم جهان هستند.

 

درحال حاضر بیمه کرم ابریشم تنها توسط صندوق بیمه کشاورزی انجام می شود وشرکت های دیگر بیمه خصوصی به هیچ عنوان وارد این عرصه  نشده اند و ضریب نفوذ بیمه در محصولات مربوط به ابریشم بسیار ناچیزاست.

 

تنها یک نوع بیمه نامه برای کرم ابریشم توسط صندوق بیمه کشاورزی صادر می شودکه اختیاری است و مدت پوشش آن نیز از زمان دریافت تخم نوغان تا زمان برداشت پیله تر(50 روز) است وتخم نوغان هیبرید، لاروهای کرم ابریشم استقرار یافته در مزرعه و پیله های تر حاصل تا پایان مرحله برداشتکه واجد شرایط بیمه پذیری باشند تحت پوشش این بیمه نامه قرارمی گیرند .

 

"مجید فرزانه" معاون مرکز توسعه نوغانداری کشور گفت:باتوجه به افزایش قیمت پیله درسطح کشور، بیمه کرم ابریشم به ازای آن خسارتی که برای هرجعبه باید پرداخت شود افزایش نیافته است.

 

وی افزود:  حداکثر خسارت پرداختی به نوغاندار 120 هزارتومان است وقتی پیله های یک نوغاندار به دلایل مختلف خسارت می بیند انتظار دارد که یک بخش از خسارت آن جبران شود و این مبلغ بسیار پائین و ناچیز است.

 

معاون مرکز توسعه نوغانداری کشور بیان کرد: از طرفی بیمه‌گر هم حق دارد زیرا سهم اوکه تخم نوغان است 18 سال است که همان مبلغ  7500تومان مانده وهیچ افزایشی نداشته است.

 

فرزانه ادامه داد: به همین دلیل تولید کننده ای که یک جعبه تخم نوغان را 7500 تومان می خرد و باید برای حق بیمه آن 50 هزارتومان بپردازد این مبلغ برای او قابل قبول نیست.

 

وی، عنوان کرد: درگذشته حق بیمه کشاورزان 18500 تومان بوده و سهم دولت هم 18500 تومان اما باتوجه به رایزنی های  انجام شده، حق بیمه کشاورزان به مبلغ 8200 تومان کاهش یافته و سهم دولت هم 46 هزارتومان شده است.

 

معاون مرکز توسعه نوغانداری کشور گفت: بااین وجود بازهم کشاورزان استقبال نمی کنند زیرا میزان خسارت وارده به آنها  بالا بوده، بنابراین حداقل کاری که می شود انجام داد این است که  بیمه را دو گزینه ای کرد و آن دسته از نوغاندارانی که مایل به دریافت خسارت بیشتری هستند حق بیمه بیشتری هم بپردازند.

 

واقعیت این است که سقف 120 هزارتومان برای پرداخت خسارت آنقدر اندک است که هیچگونه میلی برای بیمه کردن محصول برای نوغاندار باقی نمی‌ماند.

 

د رسال جاری بهای هر کیلو پیله تر تا سقف 90 هزارتومان هم معامله شده  و اگر درهر جعبه 30 کیلو پیله تر در نظر گرفته شود به ازای هر یک جعبه دومیلیون و هفتصد هزار تومان در آمد هر نوغاندار است.

 

بنابراین اگر در سن  پنج که آخرین مرحله پرورش کرم ابریشم است کرمها از بین بروند بعد از کلی رفت و آمد کارشناس، کشاورز تنها 120 هزار تومان خسارت دریافت می کند در نتیجه هیچ نوغانداری تمایلی به این نوع بیمه‌نامه ندارد.

 

نوغانداری، صنعتی سنتی اما سودآور و ارزشمند است که از اوایل دهه 80 به علل مختلفی از جمله کاهش قیمت، نداشتن صرفه اقتصادی و بی ثباتی بازار ابریشم به تدریج رنگ باخت، اما در چند سال اخیر این صنعت مجددا اندکی جان گرفته است .

 

41 درصد پیله ترابریشم ایران در گیلان تولید می شود به گونه‌ای که استان گیلان به عنوان قطب تولید، پرورش کرم ابریشم شناخته میشود.

 

البته درچند دهه اخیر بسیاری از توتستان‌های متروکه و کارخانه‌های پیله‌خشک‌کنی استان گیلان تعطیل شده‌اند و طبق اعلام شرکت پرورش کرم ابریشم حدود ۱۳ هزار خانوار از این بخش از تولید کنار رفته‌اند.

 

واحدهای صنعتی گیلان به طور معمول  به 702 تن پیله نیاز دارندهر چند که کل پیله تولیدی ابریشم گیلان حدود 430 تن است. 

 

درزمینه احیاء و توسعه نوغانداری به عنوان یکی ازمشاغل جانبی که بسیارپردرآمد است باید به بیمه پرورش کرم ابریشم توجه ویژه ای داشت و با ورود شرکت های بیمه ای خصوصی به این بخش و عرضه محصولات جدید در این زمینه در نوغانداران تمایل به بیمه کردن محصولات خودرا به وجود آورد.

 

زیرا هرساله خسارات زیادی بابت آفات به نوغانداران وارد می شود.

 

با این حال به دلیل کاستی های موجود در بیمه نامه فعلی تمایلی به بیمه کردن محصولات خود ندارند .

 

صنعت نوغانداری از جمله صنایعی است که بی شک با حضور شرکت‌های بیمه‌ای خصوصی جانی دوباره خواهد گرفت. باید دید که صنعت بیمه چه زمانی زاویه دید خود را به سمت این بازار بکر تغییر خواهد داد.

چاپ این صفحه