چاپ این صفحه

رقم واقعی صادرات نساجی و پوشاک در سال 1397 چقدر است؟

تعداد بازدید : 373
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۶/۱۶
بدون شک یکی از شاخصه های مهم و اساسی در اندازه گیری میزان پیشرفت کشورها بطور اعم و پیشرفت هر رشته صنعتی بطور اخص ، ارزش کل صادرات ، ارزش واحد کالای صادر شده ، تنوع کالاهای صادراتی و همچنین تنوع بازارهای صادراتی آن کشور یا آن بخش است.

نوشته: مهندس علیرضا حائری- عضو هیئت مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران 

 

بدیهی است که صنعت نساجی و پوشاک نیز از این امر مستثنی نبوده و میتوان میزان موفقیت وافزایش توانمندی آین رشته صنعتی و بنگاه های تولیدی آن را نسبت به سال و سالهای قبل با میزان افزایش صادرات ، ارزش کالاهای صادراتی این بخش ،  تنوع بازارهای صادراتی و همچنین تنوع کالاهای صادراتی آن سنجید .


شاید به همین دلیل است که برخی مسئولین وزارت صمت اصرار به ارائه  آمارهای غیر واقعی و بیشتر از واقعیت از میزان صادرات این بخش دارند  و سعی میکنند با ارائه این قبیل آمارها ، میزان موفقیت این بخش را بیش از  آن چیزی که هست نشان دهند.


آخرین نمونه آن ، ارائه آمار صادراتی صنایع نساجی و پوشاک توسط یکی از معاونین وزارت صمت و به مقدار بیش از یک میلیارد دلار در سال 1397 است. ( خبرگزاری تسنیم مورخ 7 شهریور 1397 به نقل از روابط عمومی وزارت صمت )


 برخی از این مسئولین اصرار دارند که به خلاف ، صادرات این صنعت را بیش از یک میلیارد دلار در سال  نشان دهند . در صورتیکه بر طبق آمار های رسمی وزارت صمت که در سایت این وزارتخانه و در بخش آمار و اطلاعات و در بخش عملکرد سال 1397 آمده است ، جمع صادرات منسوجات در سال مورد بحث بالغ بر 728 میلیون دلار و در بخش پوشاک بالغ بر 60 میلیون دلار و جمعا بالغ بر 788 میلیون دلار است  که حداقل 200 میلیون دلار از رقم اعلام شده کمتر می‌باشد.


200 میلیون دلار ارزش کالای صادراتی رقم کوچکی نیست که بشود از آن چشم پوشی کرد و یا اینکه برای گرد کردن رقمی بتوان از آن استفاده کرد . این رقم بیش از مجموع صادرات وسایل نقلیه موتوری کشور در سال 1397 است.


ارائه آمارهای مغایر با آمارهای رسمی وزارت صمت ، اگر توسط برخی افراد غیر مرتبط با این وزارتخانه ارائه گردد  قابل فهم بوده و میتوان ان را ناشی از بی اطلاعی قلمداد نمود  ، اما انتظار نمی رود که اماری مغایر با آمارهای رسمی وزارتخانه  توسط برخی از مسئولین این وزارتخانه انتشار یابد ، برخی ها که احتمالا خود نیز دست اندر کار تهیه و تدوین این قبیل آمارها میباشند و یا حداقل اینکه دسترسی آسان تری به این منابع دارند.


بسیار شایسته است به جای اعلام آمارهای واهی از صادرات در بخش نساجی و پوشاک ، با حمایت از صادرکنندگان این بخش از صنعت ، تلاش کنیم تا جهشی کمی و کیفی در صادرات آن ایجاد کرده و این صنعت را از در جا زدن در رقم صادراتی حدود 700 میلیون دلاری که چند سالی است در آن ثابت باقی مانده است ، رهایی بخشیم.


بدیهی است که ارزش صادرات کفش وسایر محصولات چرمی ربطی به صادرات صنعت نساجی و پوشاک نداشته و تجمیع ارزش صادراتی این محصولات و ارائه آمارهای کلی از این محصولات  و آن هم به اسم نساجی صحیح نیست.

  

چاپ این صفحه