چاپ این صفحه

تورم وارداتی و صادراتی کاهشی شد

تعداد بازدید : 192
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۶/۱۷
​آن گونه که مرکز آمار ایران گزارش داده است در فصل بهار تورم نقطه‌ای (ریالی) کالاهای صادراتی 95.1 درصد بوده است، که نسبت به فصل قبل (زمستان)، 7.8 درصد کاهش یافته است.

در عین حال تورم نقطه‌ای وارداتی در فصل بهار183 درصد بوده که در مقایسه با زمستان 20 درصد کاهش داشته است

 

به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از تعادل، آمار جدید مرکز آمار از وضعیت شاخص قیمت کالاهای وارداتی و صادراتی در بهار امسال منتشر شد.

 

بر اساس این گزارش، تغییرات شاخص قیمت کالاهای صادراتی مبتنی بر داده‌های ریالی در فصل بهار ١٣٩٨ نسبت به فصل قبل ١٣٩٧، ١٣,٦ درصد است که در مقایسه با تورم فصلی زمستان ١٣٩٧ (برابر با ٢٤.٠ درصد) حدود ١٠.٥ واحد درصد کاهش داشته است.

 

همچنین تغییرات شاخص قیمت کالاهای صادراتی مبتنی بر داده‌های دلاری نیز در فصل بهار ١٣٩٨ نسبت به فصل قبل، ٠.١ درصد افزایش داشته که در مقایسه با تورم فصلی زمستان ١٣٩٧ (برابر با ٠.٧ درصد) حدود ٠.٦ واحد درصد کاهش داشته است.

 

در گروه‌های اصلی طبقه‌بندی HS  کمترین نرخ تورم فصلی در بخش ریالی مربوط به گروه «چربی‌ها و روغن‌های حیوانی یا نباتی، فرآورده‌های حاصل از تفکیک آنها، چربی‌های خوراکی آماده موم‌های حیوانی یا نباتی» (٠,١- درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه «کالاها و مصنوعات گوناگون» (٣٣.٦ درصد) است.

 

     تورم نقطه به نقطه صادرات به ۹۵ درصد رسید

 

تغییرات شاخص قیمت کالاهای صادراتی مبتنی بر داده‌های ریالی در فصل بهار ١٣٩٨ نسبت به فصل مشابه سال قبل ٩٥,١ درصد است که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه زمستان ١٣٩٧، برابر با ١٠٢.٩ درصد ٧.٨ واحد درصد کاهش داشته است.

 

همچنین تغییرات شاخص قیمت کالاهای صادراتی مبتنی بر داده‌های دلاری در فصل بهار ١٣٩٨ نسبت به فصل مشابه سال قبل ١٢.٧ درصد است که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه زمستان سال ١٣٩٧ (برابر با ٢٣.٩ درصد) ١١.٢ درصد کاهش داشته است.

 

در گروه‌های اصلی طبقه‌بندی HS  کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه در بخش ریالی مربوط به گروه « مروارید طبیعی یا پرورده، سنگ‌های گرانبها و ...» (٠,٣- درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه «کالاها و مصنوعات گوناگون» (٢١٤.٢ درصد) است.

 

     تورم ۷۸ درصدی سالانه کالای صادراتی

 

آنگونه که مرکز آمار ایران گزارش داده است تغییرات میانگین شاخص قیمت کالاهای صادراتی مبتنی بر داده‌های ریالی در چهار فصل منتهی به فصل بهار ١٣٩٨ برابر با ٧٨,٤ درصد بوده که در مقایسه با تورم سالانه زمستان ١٣٩٧ (برابر با ٦١.١ درصد) ١٧.٣ واحد درصد افزایش داشته است.

 

تغییرات میانگین شاخص قیمت کالاهای صادراتی مبتنی بر داده‌های دلاری در 4 فصل منتهی به فصل بهار ١٣٩٨ برابر با ١٩.٣ درصد بوده که در مقایسه با تورم سالانه زمستان ١٣٩7 (برابر با ١٩.٦ درصد) ٠.٣ درصد کاهش داشته است.

 

در گروه‌های اصلی طبقه‌بندی HS  کمترین نرخ تورم سالانه در بخش ریالی مربوط به گروه «مروارید طبیعی یا پرورده، سنگ‌های گرانبها و ...» (٨,٢ درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه «کالاها و مصنوعات گوناگون» (١٥٠.١ درصد) است.

 

     مروری بر وضعیت تورم وارداتی

 

تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌های ریالی در فصل بهار ١٣٩٨ نسبت به فصل قبل ١٣٩٧، ٣٤,٦ درصد است که در مقایسه با تورم فصلی زمستان ١٣٩٧ (برابر با ٣٩.٩ درصد) حدود ٥.٣ واحد درصد کاهش داشته است.

 

همچنین تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌های دلاری نیزدر فصل بهار ١٣٩٨ نسبت به فصل قبل ١٠.٥ درصد افزایش داشته که در مقایسه با تورم فصلی زمستان ١٣٩٧ (برابر با ١٢.٣ درصد) حدود ١.٩ واحد درصد کاهش داشته است.

 

در گروه‌های اصلی طبقه‌بندی HS  کمترین نرخ تورم فصلی در بخش ریالی مربوط به گروه «حیوانات زنده و محصولات حیوانی «(٠,١- درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه «آلات و دستگاه‌های اپتیک، عکاسی، سینماتوگرافی و...» (٤٤.٢ درصد) است.

 

     تورم نقطه‌ای وارداتی ۱۸۳ درصد شد

 

تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌های ریالی در فصل بهار ١٣٩٨ نسبت به فصل مشابه سال قبل ١٨٣,٠ درصد است که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه زمستان ١٣٩٧ (برابر با ٢٠٣.٣ درصد) حدود ٢٠.٣ واحد درصد کاهش داشته است.

 

همچنین تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌های دلاری در فصل بهار ١٣٩٨ نسبت به فصل مشابه سال قبل ٣٨.٨ درصد است که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه زمستان سال ١٣٩٧ (برابر با ٣٣.٥ درصد) ٥.٤ واحد درصد افزایش داشته است.

 

در گروه‌های اصلی طبقه‌بندی HS  کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه در بخش ریالی مربوط به گروه «حیوانات زنده و محصولات حیوانی» (١,٢- درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه «ماشین‌آلات و وسایل مکانیکی؛ ادوات برقی؛ اجزاء و قطعات آنها و ...» (٢٨١.٧ درصد) است.

 

     تورم سالانه واردات معادل ۱۴۹ درصد

 

تغییرات میانگین شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌های ریالی در 4 فصل منتهی به فصل بهار ١٣٩٨ برابر با ١٤٩,٧درصد بوده است که در مقایسه با تورم سالانه‌ زمستان ١٣٩٧ (برابر با ١١١.٤ درصد) ٣٨.٢٥ واحد درصد افزایش داشته است.

 

تغییرات میانگین شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌های دلاری در 4 فصل منتهی به فصل بهار ١٣٩٨ برابر با ٢٥.١ درصد بوده که در مقایسه با تورم سالانه زمستان ١٣٩٧ (برابر با ١٥.٩درصد) حدود ٩.٢ واحد درصد افزایش داشته است.

 

در گروه‌های اصلی طبقه‌بندی HS  کمترین نرخ تورم سالانه در بخش ریالی مربوط به گروه «چربی‌ها و روغن‌های حیوانی یا نباتی و...» (٦,١ درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گرو «آلات و دستگاه‌های اپتیک، عکاسی، سینماتوگرافی و...» (٢٥٧.١ درصد) است.

چاپ این صفحه