چاپ این صفحه

پارچه های جدید مقاوم در برابر کنه

تعداد بازدید : 267
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۶/۱۷
بروز بیماری های ناشی از نیش کنه نظیر بیماری لایم و بیماری های مشابه در ایالات متحده آمریکا رو به افزایش است و سلامت افراد علاقمند به انجام فعالیت در فضاهای آزاد را تهدید می کند.

به گزارش سرویس اطلاع رسانی نساجی امروز، علی رغم آن که روش های درمانی این بیماری ها موفقیت آمیز بوده اما تشخیص آن ها می تواند دشوار باشد ضمن این که علایم آن ها نیز ناخوشایند است.

 

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری(CDC) در سال 2017 مواردی از بیماری لایم در 50 ایالت آمریکا را گزارش کرده است. 


کمپانی Lymeez واقع در بدفورد، نیوهمپشایر محصولی را برای محافظت از افراد شاغل در محیط های باز یا کسانی که برای گردش و تفریح به طبیعت می روند، عرضه کرده است. هیچ کمپانی نمی تواند محافظت کامل از نیش کنه را در محصولات خود تضمین کند اما کمپانی لایمیز با عرضه گترهای توری سه بعدی برای محافظت از بازوها و ساق پا موفق شده است روشی موثر برای محافظت در برابر نیش کنه ارایه دهد.

 

لایمیز این کار را با استفاده از پارچه توری سه بعدی Confounding™  و گیج کردن کنه انجام می دهد. با استفاده از این پارچه کنه به مدت طولانی تری در معرض حشره کش پرمترین که در پارچه به کار گرفته شده، قرار می گیرد.


تولیدکنندگان این پارچه به خوبی از خصوصیات رفتاری کنه ها آگاه بودند و می دانستند که آن ها پرواز نمی کنند. این موضوع آن ها را به طراحی اولیه محصول جدید که یک گتر محافظ ساق پا می باشد، راهنمایی کرد. با توجه به پرواز نکردن کنه ها و این که آن ها به طور غریزی تمایل دارند از پا بالا بروند ارتفاع مورد نیاز برای این گترها نیز12 تا 18 اینچ می باشد. 


تیم تحقیقاتی به دنبال خصوصیاتی در پارچه توری چند لایه بوده است که بتواند کنه ها را گیر بیندازد یا حرکت آن ها را کند کند. محصول قبلی کمپانی یک پارچه توری دو بعدی بود که کنه ها می توانستند از منافذ باز آن عبور کنند. آن ها دریافتند که چنانچه بتوانند پارچه توری محکم تر و بهتری را که دارای لایه میانی جاذب کنه ها باشد تولید کنند، می توانند نتایج را بهبود ببخشند.


به هر کدام از الیاف این پارچه سه بعدی حشره کش پرمترین میکروکپسوله شده متصل است. تجربه نشان داده که پرمترین میکروکپسوله شده دارای رویکرد بهتری می باشد. اول این که تا زمانی که گتر پوشیده نشود، میکروکپسول تجزیه نخواهد شد. به عبارت دیگر تا زمانی که محصول استفاده نشده باقی بماند، خاصیت خود را از دست نخواهد داد.

 

دوم، زمانی که پرمترین آزاد می شود، همان اثربخشی اولیه خود را خواهد داشت. سوم، این ماده تنها در اثر اصطکاک ناشی از پوشیدن آزاد می شود و نکته چهارم این که میکروکپسول ها از پرمترین در برابر اشعه فرابنفش محافظت می کنند و مانع از تجزیه شدن آن می شوند. در نتیجه این میکروکپسول ها در مقایسه با اسپری ها برای مدت زمان بیشتری اثربخشی خود را حفظ می کنند. 


گترهای توری سه بعدی لایمیز برای محافظت از ساق پا و گترهای مخصوص دست برای محافظت از قسمت ساعد دست باغبانان در برابر کنه طراحی شده اند. ماده دافع به کار رفته در این محصول در طول عمر مفید پیش بینی شده برای محصول که 50 بار شستشو است، فعال باقی خواهد ماند. گترها تنفس پذیر، سبک و بادوام بوده و ماده دافع نیز در برابر چیگو(نوعی حشره شبیه کنه)، کک، کنه و پشه مقاوم هستند. 
 

 

چاپ این صفحه