چاپ این صفحه

تحلیل وضعیت تولید پارچه چادرمشکی در رادیو اقتصاد

تعداد بازدید : 268
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۶/۱۷
مهندس میرمحمدتقی دانایی- مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت نساجی حجاب شهرکرد- اعلام کرد: عزمی برای راه‌اندازی واحدهای تولیدی پارچه چادر مشکی در کشور وجود نداشته است.

وی در گفت‌وگو با برنامه رادیویی کالای ایرانی گفت: حدود صد سال است که چادر به‌عنوان پوشش رسمی بانوان مسلمان ایرانی مطرح است و همیشه از کشورهای مختلف مانند سوئیس، ژاپن، کره‌جنوبی، ویتنام و چین وارد شده‌اند در حالی‌که تولید پارچه چادر مشکی پیچیده‌تر از سایر منسوجات تولیدی در داخل کشور نیست، برای مثال پارچه‌های جین تولید داخل، قابل رقابت با کشورهای مطرح و صاحب‌‌نام تولید پارچه جین در دنیا هستند.

 

به گزارش سرویس خبر و گزارش نساجی امروز، وی افزود: تولید پارچه چادر مشکی نیازمند فناوری خاصی است و قسمتی از تولید آن شبیه سایر منسوجات و قسمتی نیز خاص این کالای ویژه است و به ماشین‌آلات خاص و به ویژه دانش فنی نیاز دارد که این بخش (دانش فنی) از تمام قسمت‌ها مهم‌تر است.

 

مهندس میرمحمدتقی دانایی، ضمن اشاره به نیاز پارچه چادر مشکی به استفاده از نخ‌ با تاب بالا افزود: تعداد تابیدن این نخ در یک متر از ۱۴۰۰ تاب در متر به بالا تعریف شده است و باعث جلوگیری از سر خوردن پارچه می‌شود.

به گفته مهندس دانایی در بخش بافندگی، رنگرزی و تکمیل پارچه چادر مشکی، محدودیت‌ها و ویژگی‌های خاص وجود دارد و این پارچه علاوه بر بهره‌مندی از ثبات‌های مختلف نوری، شست‌وشویی و سایشی باید دارای خصوصیاتی مانند جمع نشدن گرد و خاک، عدم چروک‌پذیری و عمق بالای رنگ مشکی باشد.

 

 مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت نساجی حجاب شهرکرد تصریح کرد: با اجرای استاندارد ملی کشور در مورد کالاهای وارداتی، تمام مشکلات رفع خواهند شد؛ این در حالی است که پارچه چادر مشکی استاندارد ملی دارد اما اجباری نیست لذا این محصول از هر کشوری وارد می‌شود.

 

وی ضمن اعلام این مطلب که نیاز سالانه کشور به پارچه چادر مشکی بین ۵۰ تا ۹۰ میلیون متر مربع است، گفت: ظرفیت اسمی تولید پارچه چادر مشکی در شرکت نساجی حجاب، سالیانه ۱۰ میلیون متر مربع می‌باشد البته تولید این واحد هنوز به ظرفیت صد درصد نرسیده و در حد ۵۰ درصد است اما امیدواریم امسال ظرفیت آن به ۸۰ درصد برسد.

 

این فعال صنعت نساجی یادآور شد: تعرفه واردات پارچه چادر مشکی همانند سایر پارچه‌ها ۳۲ درصد است.

 

مهندس دانایی تأکید کرد: علاوه بر نیاز به ماشین‌آلات و دانش فنی خاص برای تولید پارچه چادر مشکی، نباید از نقش مواد اولیه باکیفیت غافل شویم. مواد اولیه تولید چادر مشکی «نخ» و «رنگ و مواد شیمیایی» است که رنگ و مواد شیمیایی صد درصد وارداتی است اما خوشبختانه ظرف دو سال گذشته، نخ مورد نیاز پس از تعامل با دو شرکت داخلی، تهیه می‌شود و دیگر به واردات نیازی نیست و در حال حاضر پنج میلیون متر مربع پارچه چادر مشکی در حجاب شهرکرد تولید و مابقی نیاز داخلی از طریق واردات برطرف می‌شود. 

چاپ این صفحه