چاپ این صفحه

درخواست تجدیدنظر در تصویب اصلاح لایحه تجارت

تعداد بازدید : 274
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۶/۲۰
رئیس اتاق ایران در هشتمین جلسه هیات نمایندگان اتاق مشهد با اشاره به قدمت ۸۰ ساله قانون تجارت، افزود: اتاق ایران بلافاصله بعد از تعجیل مجلس در تصویب لایحه اصلاح قانون تجارت، مراتب نگرانی خود را در این‌خصوص اعلام کرد و در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی نیز بر لزوم تجدیدنظر در این رویه تاکید شد.

غلامحسین شافعی با اشاره به دامنه وسیع اثرگذاری قانون تجارت بر وضعیت بخش‌خصوصی و اقتصاد ایران، تاکید کرد: برای تصویب چنین قانون مهمی باید نظرات بخش‌خصوصی و نخبگان اقتصادی اخذ می‌شد؛ اما نه‌تنها این کار انجام نشد بلکه نمایندگان مجلس در فرصت کوتاه باقی‌مانده تا پایان مجلس دهم، اقدام به تصویب شتاب‌زده قانون مهم تجارت می‌کنند که دغدغه‌ها و ابهامات زیادی را ایجاد می‌کند.

 

به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از دنیای اقتصاد ، رئیس پارلمان بخش‌خصوصی با بیان اینکه عجله در اصلاح این قانون یقینا بر فعالیت‌های تجاری اثرگذار خواهد بود، گفت: درخواست ما تجدیدنظر جدی در این رویه غیرمعمول است و از دولت و مجلس انتظار داریم با جدیت به این موضوع ورود کنند. به گفته شافعی، لایحه اصلاح قانون تجارت باید با بهره‌گیری از تجربه کشورهای موفق و به‌صورت جامع و کامل تدوین شود و جای هیچ‌گونه تعبیر و تفسیری در مفاد آن باقی نماند.

 

رئیس اتاق ایران در بخش دیگری از اظهارات خود به مسائل حوزه کشاورزی اشاره کرد و گفت: بخش کشاورزی به‌عنوان موتور محرک اقتصاد کشور، از فقدان یک استراتژی بلندمدت رنج می‌برد و در واقع این کلیت اقتصاد ایران است که دچار بی‌برنامگی بوده و به همین نسبت، رویه‌های غیرقابل پیش‌بینی به سایر شئون آن نیز تسری یافته است.

 

شافعی با ابراز نگرانی نسبت به چشم‌اندازهای پیش‌رو در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور، افزود: ضعف در استراتژی و برنامه‌ریزی‌های بلندمدت باعث شده تا فعالان اقتصادی هر شب که سر بر بالین می‌گذارند، نگران باشند که فردا چه شرایط جدیدی انتظار آنها را می‌کشد و از این منظر، تمامی بخش‌ها به‌نوعی سرگردانی دچار شده‌اند.

 

او درباره بی‌برنامگی در عرصه کشاورزی تصریح کرد: بخش عمده آنچه دولت در این حوزه به‌عنوان رویکرد بلندمدت بیان می‌کند، با عمل فاصله دارد. برنامه‌های بلندمدت دولت در حوزه اصلاح الگوی کشت مشخص نیست و اگرچه حرف‌هایی زده شده اما در عمل چیز دیگری مشاهده می‌شود. این موضوع در بحث آبیاری نوین نیز مصداق پیدا می‌کند. البته پدیده خرده مالکی در کشاورزی ایران نیز باعث شده تا بسیاری از طرح‌های خوب دولت، ناکارآمد باشند. شافعی تاکید کرد: قدمت کشاورزی در ایران، آن را با پاره‌ای از فرهنگ ما در پیوند قرار داده است و وابستگی و علاقه جامعه به این بخش باعث شده تا هرگونه تغییر و تحول در آن، جامعه را نیز به‌موازات خود تحت تاثیر قرار دهد.

چاپ این صفحه