چاپ این صفحه

معاون زراعت وزارت جهادکشاورزی: چرخه صنعت، اشتغال و صادرات کشور را باید با پنبه گره زد

تعداد بازدید : 261
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۷/۱۵
معاون زراعت وزارت جهادکشاورزی گفت: چرخه صنعت، اشتغال، ارزش افزوده و صادرات کشور را باید با پنبه گره زد.

عباس کشاورز در همایش ملی روز جهانی پنبه که برای نخستین بار در کشور همزمان با هفتم اکتبر در کاشمر برگزار شد، افزود: با بررسی صورت گرفته در سال 92 حدود 8 محصول 94 درصد واردات کشور را تشکیل‎ می‎دهند، به نوعی وابستگی، امنیت غذایی، ارزی که از کشور خارج می‎شود و فرصت اشتغالی که از دست می‎دهیم به دلیل این هشت محصول است.

 

به گزارش  سایت نساجی امروز به نقل از ایسنا ،  وی اظهار کرد: به رغم اینکه در دهه 70 و 80 صادر کننده پنبه بودیم اما طی سال 90 تا 92 کمتر از 40 درصد نیاز کشور به پنبه در داخل تولید می‎شد، حال آن که در دنیا نسبت به پنبه توجه خاصی صورت گرفته و صنعتگران به این حوزه وارد شده‌اند.

 

کشاورز با بیان اینکه پنبه مثل شکر وگندم نیست که ما در بعضی از آن‌ها هنوز وارد کننده هستیم، اظهار کرد: پنبه محصولی است که اسباب توسعه است و ایجاد ارزش افزوده می‎کند.

 

وی عنوان کرد: تمام کشورها مثل استرالیا فارغ از اینکه بنیه اقتصادی‏شان خوب است یا کشورهای کمتر توسعه یافته مثل هند و پاکستان حمایت خاصی از محصول پنبه می‎کنند، زیرا ایجاد ثروت، فرصت و ارزش افزوده به علت فرایند بسیار متنوع صنعتی و تقاضای روز افزون برای کیفیت الیاف طبیعی است.

 

کشاورز ادامه داد: پنیه یکی از چند محصولاتی است که تمام تکنولوژی‌های کشاورزی را دارد و این نشان می‌دهد باید به این محصول توجه کرد، همچنین فراوانی ارز و عدم توجه به تولید داخلی و عدم بینش مناسب به توسعه کشور موجب شده به طور جدی به این امر نپردازیم.

 

وی با ابراز تاسف از اینکه ما عمیق و دور اندیش و مستمر به مسائل نگاه نمی‌کنیم؛ گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر از نظر ورود کشور به امر پنبه بعد از گندم و چغندر به سمت موضوع تحقیقات پنبه رفته‎ایم.

 

معاون زراعت وزارت جهادکشاورزی اظهار کرد: در این زمینه موسسه تحقیقاتی پنبه تشکیل دادیم که این نشان می‎دهد توجه در باب تحقیقاتی انجام شده و بر اساس آن 20 درصد ظرف 5 سال وابستگی کشور را در مورد پنبه کم کردیم که البته راضی کننده نیست ولی گام خوبی است البته هنوز چالش‎هایی نیز داریم.

 

شفاف شدن نرخ ارز باعث توجه به پنبه شده است

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه شفاف شدن نرخ ارز باعث توجه به پنبه شده است، بیان کرد: کارخانه‌های نساجی کمک کردند انگیزه در کشاورزان ایجاد شود تا به پنبه توجه کنند، به طوری که در همه استان‌ها سطح زیرکشت پنبه بالا رفته و برخی استان‌ها مثل گلستان، فارس، خراسان رضوی و اردبیل رشد شگفت انگیزی داشته و اکنون رکورد عملکرد را دارند.

 

کشاورز همچنین به چالش‎های حوزه محصول پنبه اشاره کرد و گفت: اولین چالش میزان عملکرد است که نمی‌توانیم با این عملکرد رقابت کنیم، متاسفانه در محصول پنبه عملکردمان قابل قبول نیست ولی در مورد گندم، چغندر و سیب زمینی این میزان بالا رفته بنابراین باید روی رقم، مدیریت تولید، تکنولوژی و درآمد آن کار کنیم.

 

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی دومین مشکل محصول پنبه را هزینه بالای تمام شده دانست و افزود: علاوه بر پایین بودن عملکرد و بالا بودن هزینه‎ها، حجم مکانیزاسون این محصول پایین است به طوری که در خصوص برداشت، فقط دستگاه غوزه چین درست کردیم و کشاورزان با دست برداشت می‎کنند بنابراین نمی‎توانند با کشورهای پیشرفته رقابت کنند .

 

وی گفت: سومین چالش این محصول آب است به طوری که پنبه در بین پنج گروه اول مصرف آب است که باید این چالش حل و پیاده شود، برای افزایش حاصلخیزی کشاورزی و کاهش مصرف آب محصول پنبه راه حل‎هایی وجود دارد،که در خراسان‌رضوی و داراب در استان فارس  با استفاده از این راه‌ها کشاورزان از آن بهره‌مند شدند که کاهش ۲۵ تا ۴۰ درصدی مصرف آب را به همراه دارد.

 

کشاورز اظهار کرد: با تکنوژلوی کشت نشایی به جای ۳۰ کیلو بذر با ۸ کیلو بذر می‎توان نسبت به کاهش هزینه‎ها اقدام کرد و مشکل تکنولوژی هم ندارد، بنابراین باید مسائل پنبه را  جدی بگیریم.

 

 باید نسبت به واردات سخت‌گیری شود

 

وی در ادامه با تاکید برگسترش آبیاری میکرو برای پنبه که در افزایش تولید و کاهش هزینه معجزه می‎کند؛ گفت: باید برای ارائه یک پکیج کاهش هزینه و افزایش تولید برنامه‎ریزی کنیم. در حوزه پنبه تکنولوژی‎هایی وجود دارد اما نیاز به مراقبت و مدیریت دارد پس ما باید برای نهادهای خصوصی خدمات فنی فراهم کنیم تا به کشاورز این خدمات را ارائه کند.

 

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر بذر عرضه شده استاندارد است اما با ایده‎آل فاصله دارد که باید در این زمینه سرمایه گذاری صورت گیرد و تمام بذر پنبه دلینته در خاک رود و ارقام کیفی یکنواخت باشند، هرچند در حوزه بذر گام‌های خوبی برداشته شده اما باید ترقی کند.

 

او ادامه داد: در حوزه بازرگانی نیز باید نسبت به واردات پنبه اعم از نخ و پارچه و... چه قاچاق و غیر قاچاق سخت‌گیری کنند، ما اگر اشتغال و رونق کسب و کار می‎خواهیم ‌پنبه یکی از آن‌هاست بنابراین ما باید نسبت به رویکرد خارج از مرز سخت‌گیری کنیم و از تولیدات داخل حمایت کنیم زیرا این سرزمین این ظرفیت را دارد.

 

وی موضوع تغییر اقلیم را به نفع پنبه دانست و افزود: هرچند کشاورز حق انتخاب دارد اما باید سیاست‌های ما در حمایت از تولید پنبه تغییر کند تا عملکردمان بالای 3.5 تن برود. با توجه به اینکه محصول پنبه بازار تجارت خوبی دارد بنابراین قیمت‎های تضمینی نیاز نیست و فقط باید کارآفرینان حوزه صنعت نساجی روی کیفیت کار کنند.

 

علی رسولیان نیز  اشاره به جایگاه و اهمیت استراتژیک محصول پنبه، گفت: اگر می‌خواهیم در روستاها شغل ایجاد کنیم و خانه‌ها را در سطح روستاها تبدیل به کارخانه کنیم باید به محصول پنبه توجه جدی داشته باشیم.

 

رسولیان با بیان اینکه با بررسی وضعیت بازار و موضوع قاچاق و کالای خارجی باید مانع از ورود کالاهایی شویم که در داخل کشور تولید می شود، افزود: با توجه به اینکه عمده کالای قاچاق مربوط به محصولات نساجی است، اگر در این حوزه تولید خوب و با کیفیت داشته باشیم می‌توانیم با نمونه محصولات خارجی رقابت کنیم.

 

وی با تأکید بر اینکه در شرایطی که با تحریم مواجه هستیم اما در بحث صادرات نساجی و پوشاک در کشور و استان از رشد 36 درصدی برخوردار بودیم، ابراز کرد: اگرچه در سال های گذشته یکی از رقبای جدی حوزه تولیدات، قاچاق بوده است اما تحریم و فشار در راستای مقابله با قاچاق نقش مهمی داشته است.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه در استان به دنبال توسعه بخش های تولیدی و زیرساخت های آن هستیم، بیان کرد: 33 درصد تولید نخ در خراسان رضوی افزایش یافته است و امیدواریم این روند توسعه بهتر و بیشتری پیدا کند.

 

وی با اشاره به اینکه خراسان رضوی از دیرباز از توانمندی، پتانسیل و ظرفیت بالایی در حوزه تولید پنبه برخوردار است، یادآور شد: تلاش می کنیم شهرک پوشاک و نساجی را با کمک صنعتگران و اصناف استان در مشهد ایجاد کنیم.

 

رسولیان افزود: با مدیریت صحیح فرآیند میتوانیم در حوزه صادرات و مقابله با قاچاق اثرگذاری خوبی داشته باشیم و از سهم 2 میلیاردی سوغات استان سهم قابل توجهی به این حوزه اختصاص دهیم.

 

وی با بیان اینکه 40 درصد محصولات پنبه را برای نیاز کشور وارد می کنیم، اظهار کرد: مجموعا سالانه 130 هزار تن پنبه در کشور تولید و وارد می شود و این در حالی است که ظرفیت واحدهای تولیدی بیش از 180 هزار تن است بنابراین ضرورت دارد تفاوت 50هزار تنی این محصول را در میزان مصرف تغییر دهیم.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه در راستای افزایش تولید پنبه و توجه به این محصول به عنوان یک محصول استراتژیک باید اقدامات و برنامه ریزی های علمی و راهبردی انجام شود، خاطر نشان کرد: آمادگی داریم طرح پایلوت الگوی اصلاح کشت پنبه را در خراسان رضوی اجرایی و پیگیری کنیم، چرا که صنعت برای توسعه وابستگی جدی به این محصول دارد.

 

وی با انتقاد از بروکراسی جدی در کشور گفت: با توجه به اینکه اختیارات در سطح شهرستان ها و استان ها محدود است واین تمرکزگرایی در کشور وجود دارد، متأسفانه همدلی در مسیر تولید وتوسعه آنطورکه باید وجود ندارد.

 

رسولیان با اشاره به اجرای طرح الگوی مثلث اقتصادی فرهنگی در خراسان رضوی افزود: در سایه اجرای این طرح خوشبختانه یک تعامل حداکثری در خراسان رضوی ایجاد شده است به طوری که اگر سرمایه گذاری بخواهد در این استان سرمایه گذاری انجام دهد مورد حمایت مسوولان شهرستانی و استانی قرار دارد.

 

وی بابیان اینکه تاکنون هزار و 120 تفاهمنامه در خراسان رضوی در اجرای طرح مثلث اقتصادی به امضا رسیده است و 100 معین اقتصاد مقاومتی در خراسان رضوی آغاز بکار کرده است، خاطر نشان کرد: در راستای توسعه اقتصادی روستا و مناطق مختلف و به منظور بهره گیری از توانمندی مردم امور به بخش خصوصی واگذار کردیم به طوری که در مرحله نخست هزار و 125روستا را پیش‌بینی کردیم.

چاپ این صفحه