چاپ این صفحه

ورود صنعت چاپ دیجیتال منسوجات ویتنام به مرحله ای تازه

تعداد بازدید : 285
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۷/۲۰
ویتنام‌؛ به‌عنوان یکی از قطب‌های مهم در تولیدات نساجی محسوب می‌شود.

ترجمه: آزاده موحد

 

به گزارش سرویس اطلاع رسانی نساجی امروز، با اصرار دولت ویتنام برای استفاده از فناوری های جدید مرتبط با موج چهارم انقلاب صنعتی، بعضی از بخش ها نظیر چاپ دیجیتال منسوجات روش های جدید و پیشرفته را در تولیدات خود به کار گرفته اند.

 

ویتنام سومین صادرکننده بزرگ پوشاک در جهان است و ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا، ژاپن و کره جنوبی از مهم ترین بازارهای مقصد برای پوشاک ویتنامی به شمار می روند.

 

صادرات محصولات صنایع نساجی و پوشاک ویتنام در سال 2017 بیش از 30 میلیارد دلار بوده است و پیش بینی می شود این رقم بین سال های 2018 تا 2023 تا 8/10 درصد افزایش پیدا کند. حجم تولیدات منسوجات چاپی دیجیتال در ویتنام در مقایسه با سال قبل 12 درصد رشد داشته است. 

 

کمپانی ترنستک در اوایل سال 2017 کارخانه ای را در اطراف شهر هوشی مین-بزرگ ترین شهر و مرکز تجاری ویتنام-افتتاح کرده است. به گزارش سرویس اطلاع رسانی نساجی امروز،  مالک این کمپانی ترنسفرتکس بوده که یک کارخانه چاپ مهم واقع در کلاینوشتایم، آلمان است و دارای همکاری نزدیکی با شرکت خواهر خود در بانکوک می باشد.

 

سانی لائو، مدیر عملیاتی کمپانی ترنستک در ویتنام می گوید: "تولیدکنندگان لباس های ورزشی 95 درصد مشتریان ما را در تایلند تشکیل می دهند. دلیل اصلی ساخت این کارخانه در ویتنام در سال 2017 همکاری ما با فروشندگان تایلندی بوده و این که آن ها از ده سال پیش دارای کارخانجاتی در ویتنام بوده اند. در نتیجه بازگشایی کارخانه در ویتنام از لحاظ استراتژیکی منطقی به نظر می رسید."

 

ترنستک از زمان افتتاح آن یعنی حدود سه سال پیش تنها در زمینه پوشاک ورزشی فعالیت کرده است و در حال حاضر وارد عرصه کفش ورزشی و کوله پشتی نیز شده است.


 
در این کارخانه هر مدل از چاپ دیجیتال تصعید انجام می شود و ظرفیت تولید آن در حال حاضر حدود 91000 متر در ماه می باشد ضمن این که امکان افزایش آن در آینده نیز وجود دارد. لائو تاکید کرده که تمرکز این کارخانه بر کیفیت بالاست و نه تولید در مقیاس بزرگ.

 

ماشین آلات صنعتی موجود در این کارخانه همه ایتالیایی هستند و تمامی مواد اولیه خام مورد نیاز از کاغذ گرفته تا جوهر چاپ نیز از اروپا وارد می شود. به همین دلیل است که مدل تجاری این کارخانه با یک کارخانه چاپ معمولی در ویتنام متفاوت می باشد.

 

ماشین آلات مورد استفاده در ترنستک از کمپانی چاپ MP در میلان خریداری می شوند. ارزش هر کدام از این ماشین آلات حدود 250000 دلار است، این در حالیست که قیمت که ماشین آلات کوچک تر که در چین یا ژاپن ساخته می شوند و توسط سایر کمپانی ها مورد استفاده قرار می گیرند، ممکن است حدود 20000 دلار باشد.

 

جنگ تجاری که بین چین و آمریکا در جریان است، بخش های مختلف را ناگزیر کرده تا به ویتنام به عنوان یک پایگاه تولیدی جدید نگاه کنند. کمپانی های نساجی نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

 

لائو می گوید: "هر هفته دو یا سه مشتری از آمریکا، چین و کره جنوبی داریم که در مورد نقل مکان به ویتنام پرس و جو می کنند اما در مورد قیمت مشکلاتی وجود دارد چون آن ها قیمت ها را با قیمت های پایین در چین مقایسه می کنند و چنین قیمت هایی برای ما امکان پذیر نیست."

 

کمپانی آرترند نیز یکی دیگر از کمپانی های چاپ است که ماشین آلات خود را از اروپا و عمدتا از کمپانی ROQ واقع در شهر پورتو در کشور پرتغال وارد می کند. این کمپانی شرکت تابعه کمپانی آرترند در هنگ کنگ است که در جنوب ویتنام واقع شده است.

 

کاتی لیونگ، یکی از مدیران آرترند می گوید: "ما فقط جوهر بر پایه آب استفاده می کنیم که این جوهر و سایر مواد اولیه را نیز از ژاپن وارد می کنیم. بسیاری از شرکت ها در سال های اخیر محصولات چینی وارد کرده اند که هدف آن ها تنها بر اساس قیمت بوده و نه کیفیت. قابلیت این ماشین آلات 80 درصد ماشین آلات ما بوده اما قیمتشان نصف آن است."

 

آلترند در حال حاضر حدود 100 مشتری دارد که نایک و آدیداس هم جزو آن هاست. لیونگ می گوید کمپانی به دنبال ارایه محصولات متنوع تر است و به وارد کردن ماشین آلات چینی هم فکر می کند. 

لائو عقیده دارد که چاپ دیجیتال منسوجات در سال های آتی شاهد پیشرفت های زیادی خواهد بود.

 

در ویتنام حدود 10 تا 15 کمپانی چاپ دیجیتال وجود دارد از جمله NKP Fashion که در حومه شهر هوشی مین واقع شده و چاپ دیجیتال منسوجات یکی از خدمات آن است. چاپ دیجیتال بر روی پلی استر، پارچه های طبیعی یا ترکیبی از هر دو با انتخاب نامحدودی از رنگ ها در این کارخانه انجام می شود.

 

کمپانی چاپ دیجیتال ASVN نیز خدمات چاپ دیجیتال را در مقیاس کوچک تر انجام می دهد. کارخانه آن در استان بین دونگ در همسایگی هوشی مین واقع شده و در حال حاضر دو ماشین چاپ تصعید در آن فعال است. برندهایی همچون گپ، پوما و والت دیزنی از مشتریان ASVN هستند. 

 

کمپانی Rega Printing نیز یکی دیگر از کمپانی های فعال در زمینه چاپ دیجیتال است که کارخانه آن با سه ماشین چاپ در حومه هوشی مین قرار دارد. آدیداس، نایک و دی کاتلون از مشتریان این کمپانی هستند.

 

 پایایی مهم ترین اولویت کمپانی ترنستک است. از آن جایی که بسیاری از کمپانی های چندملیتی پوشاک که به پایایی و مسایل زیست محیطی اهمیت می دهند، در حال انتقال تولیدات خود به ویتنام هستند پس شرکت های بیشتری باید در آینده این مساله را جدی بگیرند و به آن توجه بیشتری نشان دهند. 

 

لائو می گوید: "هرچه بر تعداد مشتریان آگاه به مسایل مربوط به پایایی و محیط زیست افزوده می شود، کمپانی های بیشتری نیز باید این مسایل را رعایت کنند. به همین دلیل است که ما یک گام جلوتر هستیم چون چاپ مستقیم انجام نمی دهیم. ما بر روی کاغذ چاپ می کنیم و سپس آن را به پارچه منتقل می کنیم که حتی یک قطره آب هم در این فرایند مصرف نمی شود."

 

با توجه به نشانه های رشد چاپ دیجیتال در ویتنام، کمپانی اپسون ویتنام-شاخه ملی غول آمریکایی صنعت چاپ یعنی اپسون-امسال از یک محصول جدید در مقیاس تجاری رونمایی خواهد کرد. این محصول دستگاه چاپ مستقیم بر روی لباس SC-F2130 است. 

 

با تداوم رشد و مدرنیزه شدن اقتصاد ویتنام، روش های تولیدی نظیر چاپ دیجیتال منسوجات نیز رواج بیشتری خواهد یافت. جنگ تجاری بین چین و آمریکا نیز باعث تحریک این روند خواهد شد چون کمپانی های مطرح پوشاک در جهان تولیدات خود را به ویتنام منتقل خواهند کرد. 

 

با این وجود هنوز نمی توان به طور قطع گفت که قابلیت ویتنام در جذب تولیدات خارجی با توجه به نیروی کاری کمتر و زیرساخت های محدودتر آن نسبت به چین تا چه حد خواهد بود.
 

 

     

چاپ این صفحه