چاپ این صفحه

هیچ‌گاه دلسرد نشده‌ایم

تعداد بازدید : 1776
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۷/۳۰
حمید منزوی‌زاده- مدیر فروش و عضو هیئت مدیره- و سعید منزوی‌زاده - مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت تولیدی و صنعتی رسول اصفهان (‌قالی سلیمان)

به گزارش سرویس خبر و گزارش نساجی امروز، مجموعه قالی سلیمان، نامی آشنا و مطرح در صنعت فرش ماشینی ایران و جهان به شمار می‌‌رود و مدیران آن افتخار می‌کنند اعتبار و آبروی این برند، مرهون زحمات و تلاش‌های شبانه‌روزی کارگران آن است.
به اعتقاد حمید و سعید منزوی‌زاده، «طی چندسال اخیر با مسائل و مشکلات متعددی روبرو شده‌ایم و اگر نگاه منطقی به تولید داشته باشیم باید به صراحت بگویم در شرایط اقتصادی فعلی که کمتر کسی حاضر به توسعه و سرمایه‌گذاری در صنعت است، هدایت یک کارخانه معظم و خوش‌نام را برعهده گرفته‌ایم و تلاش می‌کنیم نام نیک آن را به بهترین وجه حفظ نماییم.»


آنان اذعان داشتند « روزانه با فراز و نشیب‌های فراوان مانند توافق هسته‌ای، تحریم‌های جدید آمریکا، تعدد قوانین و بخشنامه‌های دست و پاگیر و ... مواجه هستیم و از توسعه بازار داخل و خارجی باز نمانده‌ایم، هیچ‌گاه دلسرد و مأیوس نشده‌ایم به همین دلیل در نمایشگاه فرش ماشینی و کف‌پوش امسال، با تمام توان حضور خواهیم داشت و در این نمایشگاه از فرش 1500 شانه قالی سلیمان، یک محصول جدید و دانش بنیان و به احتمال زیاد از نمونه آزمایشی یک محصول بسیار خاص و متفاوت رونمایی می‌شود.


مدیران قالی سلیمان تصریح کردند:« اغلب واحدهای تولیدی با اتخاذ راهکارهای مختلف مانند کاهش قیمت، افزایش تنوع محصولات، کاهش حجم تولید، تعدیل نیروهای انسانی، سرمایه‌گذاری در زمینه صادرات و ...  نهایت تلاش خود را به عمل می‌آورند تا در بازار نامساعد فعلی به حیات ادامه دهند.» متن کامل این گفت‌وگو از نظرتان می‌گذرد:

 

*نساجی امروز: بیوگرافی و آغاز فعالیت حرفه‌ای در صنعت فرش ماشینی 


سعید منزوی‌زاده: شرکت تولیدی و صنعتی رسول اصفهان با نام تجاری «قالی سلیمان» در سال 1361 راه‌اندازی شده است. پس از تکمیل و نصب ماشین‌آلات در سال 1365 با هدف تولید انواع نخ فرش ماشینی مورد بهره‌برداری قرار گرفت و در سال 1371 تولید فرش ماشینی را با نام تجاری قالی سلیمان آغاز کرد. شرکای اصلی این مجموعه آقایان دکتر حسن کاردان، حاج حسین اسدی و حاج رضا منزوی‌زاده (پدرم) بودند و از همان دوران کودکی با تولید و کارخانه آشنا شدیم. 


همزمان با تحصیلات دانشگاهی در رشته‌های مدیریت بازرگانی و مدیریت بین‌الملل در خارج از کشور، همراه برادرم -آقای حمید منزوی‌زاده - به انجام فعالیت‌های تجاری در رشته‌های مختلف از جمله ساختمان‌سازی، فولاد و ... ماشین‌آلات سنگین، قطعات یدکی و محصولات نساجی می‌پرداختیم.


به دلیل پیشینه 40 ساله قالی سلیمان، آقای دکتر کاردان پیشنهاد دادند که مجموعه به اصطلاح یک پوست‌اندازی را تجربه کند و با توجه به احداث کارخانه کویر سمنان- فعال در زمینه ریسندگی پنبه‌ای- توسط ایشان، مناسب‌ترین گزینه برای هدایت و راهبردی قالی سلیمان را پدر و برادرانم اعلام کردند که سال 1395 و پس از کش و قوس‌های فراوان، این موضوع به نتیجه نشست، به ایران بازگشتیم و کار در قالی سلیمان را آغاز کردیم.


پدرم همیشه اعتقاد دارند یکی از لذت‌های زندگی برای تولیدکننده، مشاهده رفت و آمد کارگران به کارخانه و تغییر شیفت‌های آنان است. افتخار می‌کنیم اعتبار و آبروی قالی سلیمان مرهون زحمات و تلاش‌های شبانه‌روزی کارگران این مجموعه تولیدی است و قدردان آنها هستیم کما این‌که مدتی پیش جشن دهه چهارم قالی سلیمان را با حضور پرسنل و خانواده‌های آنان در یک فضای مجلل برگزار و سعی کردیم 4-5 ساعت شاد، مفرح و خاطره‌‌انگیز برای آنان خلق نماییم. 


طی چندسال اخیر با مسائل و مشکلات متعددی روبرو شده‌ایم و اگر نگاه منطقی به تولید داشته باشیم باید به صراحت بگویم در شرایط اقتصادی فعلی که کمتر کسی حاضر به توسعه و سرمایه‌گذاری در صنعت است، هدایت یک کارخانه معظم و خوش‌نام را برعهده گرفته‌ایم و تلاش می‌کنیم نام نیک آن را به بهترین وجه حفظ نماییم.


از بدو ورود به قالی سلیمان، «بهبود مستمر» را مدنظر قرار دادیم و در این راستا با توسعه تعداد دستگاه‌های بخش بافندگی را افزایش دادیم، بخش ریسندگی را متحول و مدرترین دستگاه‌های موجود دنیا را نصب و راه‌اندازی کردیم و در حال حاضر هم پاسخگوی نیازهای داخل مجموعه و هم سایر کارخانه‌های تولیدی هستیم. 


روزانه با فراز و نشیب‌های فراوان مانند توافق هسته‌ای، تحریم‌های جدید آمریکا، تعدد قوانین و بخشنامه‌های دست و پاگیر و ... مواجه هستیم و از توسعه بازار داخل و خارجی باز نمانده‌ایم، هیچ‌گاه دلسرد و مأیوس نشده‌ایم به همین دلیل در نمایشگاه فرش ماشینی و کف‌پوش امسال، با تمام توان حضور خواهیم داشت.

 

در این نمایشگاه از فرش 1500 شانه قالی سلیمان، یک محصول جدید و دانش بنیان و به احتمال زیاد از نمونه آزمایشی یک محصول بسیار خاص و متفاوت رونمایی می‌شود. به جرأت اعلام می‌کنم که طی یک سال گذشته در زمینه طرح و نقشه و نوآوری جزو شرکت‌های پیشرو هستیم. ارائه محصولات جدید‌تر و غرفه وسیع‌تر در دموتکس2019 بیانگر حرکت در مسیر رشد و توسعه قالی سلیمان است.  


تولیدات این مجموعه در حال حاضر «انواع نخ اکرلیک در نمرات 15 الی 60 تو به تاپس، کاردینگ، های‌بالک‌، های‌شرینگ برای صنعت فرش ماشینی با ظرفیت 2 تن روزانه »، «انواع نخ پلی‌استر‌ و پلی‌پروپیلن با ظرفیت 15 تن روزانه» ،«انواع فرش ماشینی با نخ‌‌های اکریلیک ، پلی‌استر ، پلی‌پروپلین و پشم 350 شانه،480 شانه ، 700 شانه ، 1000 شانه ، 1200 شانه و 1500 شانه و 2000 شانه نما تراکم مختلف ، از تراکم 960 الی تراکم 3600 می‌باشد.


در این مجموعه بزرگترین فرش ماشینی جهان (‌به مساحت ۷۰۰ مترمربع، 1200 شانه با تراکم ۳۶۰۰ ) به سفارش کشور عمان طراحی و تولید شده است. طراحی این فرش که طی ۵۰ روز و بافت و تکمیل آن یک‌ماهه انجام شده، دارای یک میلیارد و ۱۰ میلیون گره است و دو تن وزن دارد که انعکاس بسیار گسترده در رسانه‌های داخلی و خارجی داشته است. به تازگی سفارش تولید یک فرش خاص‌تر جهت صادرات را دریافت کرده‌ایم که امیدواریم بتوانیم با نوآوری و کارهای جدید، برند فرش ایران را در دنیا سرافراز نگه داریم.

 

 

 

*نساجی امروز: در حال حاضر وضعیت تولید و بازار فروش فرش ماشینی کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


حمید منزوی‌زاده: وضعیت تولید و فروش ارتباطات مستقیم با همدیگر دارند؛ به این معنا که در صورت افزایش فروش، شاهد رونق تولید خواهیم بود و اگر به دلایل مختلف، فروش دچار اختلال شود روند تولید نیز از آن متأثر می‌شود.


بازار داخلی فرش ماشینی کشور در شرایط مطلوبی به سر نمی‌برد اما اغلب واحدهای تولیدی با اتخاذ راهکارهای مختلف مانند کاهش قیمت، افزایش تنوع محصولات، کاهش حجم تولید، تعدیل نیروهای انسانی، سرمایه‌گذاری در زمینه صادرات و ...  نهایت تلاش خود را به عمل می‌آورند تا در بازار نامساعد فعلی به حیات ادامه دهند. اگرچه قوانین دست و پاگیر، موجب آشفتگی بازار صادرات فرش ماشینی شده است. 


در حال حاضر بخش عمده فرش ماشینی کشور به عراق و افغانستان و به‌صورت ریالی صادر می‌شود اما در این زمینه نیز صادرکنندگان ریالی یا ارزی با مشکلات و موانع بسیاری به خصوص در زمینه نرخ‌گذاری بالای گمرکات روبرو هستند و هیچ راه حلی برای رفع مسائل آنان از سوی متولیان امر ارائه نمی‌‌شود.

 
نکته بعد این‌که با کاهش قدرت خرید مردم روبرو هستیم و کالایی مانند فرش ماشینی در زمره کالاهای اساسی خانوارها محسوب نمی‌شود، اغلب افراد ترجیح می‌دهند بودجه اندک خود را ابتدا صرف تهیه مایحتاج ضروری نمایند و خرید فرش در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرد.

 

در این شرایط فروش اقساطی باعث کاهش نقدینگی می‌شود زیرا مواد اولیه را باید به صورت کاملاً نقدی تهیه نماییم که آن هم دردسرها و مشکلات خاص خود را دارد! برای مثال مواد اولیه مصرفی مجموعه ما در تولید الیاف درالون آلمان است که یک‌ماه تا چهل روز بانک بتواند ارز مورد نیاز را تأمین کند، دو ماه به طول می‌انجامد تا بار برسد و در مجموع چهارماه به طول می‌انجامد تا مواد اولیه به درب کارخانه برسد، اما این پایان داستان نیست و تولید نخ، فرش ماشینی، فروش و... نیز مسائل خاص خود را دارد و پس از بررسی تمام مراحل موجود، به این نتیجه می‌رسیم تنها دلیل تداوم تولید، شیفتگی و علاقه وافر به حفظ کارخانه و نیروهای شاغل است و بس! زیرا دلالی که سرمایه خود را در بانک‌ها یا خرید و فروش ساختمان و .... سرمایه‌گذاری کرده نه دغدغه تولید دارد، نه نگران پرداخت حقوق کارگران در موعد مقرر است، نه سازمان مالیات، بیمه و ... وی را می‌شناسد و نه موظف به پرداخت انواع و اقسام هزینه‌های جانبی تولید است. 


در کشور ما کوچک‌ترین اخبار سیاسی، ارزش پول ملی را دچار نوسان می‌کند و این امر امکان برنامه‌ریزی بلندمدت تولیدکنندگان را از بین می‌برد و تاوان مالی و معنوی تولید در شرایط بی‌ثبات، به طور مستقیم متوجه تولیدکننده بخش خصوصی خواهد بود، در واقع یکی از بزرگ‌ترین مشکلات فعلی ما، تغییرات لحظه‌ای قیمت‌های بازار و عدم امکان برنامه‌ریزی و تعیین استراتژی برای پنج تا ده‌سال آینده است.

 

شرایط به نحوی است که حتی نمی‌توانیم برای یک هفته آینده چشم‌انداز مشخصی برای خود ترسیم نماییم، همیشه نگران فردا هستیم تا مبادا تصویب یک قانون جدید یا صدور یک بخشنامه اجرایی، برنامه‌های ما را برهم بزند؛ با این اوصاف ممکن است شرکت‌های معتبر و مطرح تا چند سال دوام آورند اما توان اقتصادی و بنیه مالی آنها نیز حدی دارد و اگر شرایط بهبود پیدا نکند دیر یا زود ممکن است به جرگه کارخانه‌های متوقف و تعطیل شده بپیوندند...  در مجموع، تولیدکنندگان ایرانی شرایط سختی را تجربه می‌کنند و با تمام توان به تولید ادامه می‌دهند کما این‌که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، تولیدکننده‌، رزمنده جبهه اقتصادی است.

 

به راستی کاری که ما امروز انجام می‌دهیم، ده‌ها بار از جنگیدن سخت‌تر است چون هیچ‌ چشم‌اندازی از آینده قابل مشاهده نیست و در فضایی مبهم و غیرشفاف چرخ کارخانه‌ها می‌گردد... هر روز صبح تصمیم می‌گیریم تولید را متوقف کنیم اما به امید فردای بهتر با توکل به خداوند باز هم به کار ادامه می‌دهیم.    


سعید منزوی‌زاده: رکود در تمام صنایع و اصناف از جمله صنعت نساجی نیز وجود دارد و متأسفانه توان مالی مردم روز به روز تحلیل می‌رود. از سوی دیگر بازارهای مصرفی در ماه‌های محرم و صفر با افت روبرو می‌شود و این امر به افزایش رکودی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، دامن می‌زند (اما به اعتقاد من، مسئولان نرخ دلار را در محدوده 11 هزار تومان حفظ خواهند کرد و کاهش یا افزایش چشمگیری مشاهده نخواهیم کرد.) 


شاید تا دو سال پیش، صنعت فرش ماشینی پررونق و شرایط بهتری داشت اما امروز شرایط اقتصادی به گونه‌ای است که خوراک و پوشاک در اولویت نخست مردم قرار دارد و اگر سال‌های قبل، علاقه‌مند به تغییر فرش خود بودند؛ امروز خرید فرش را به 5-4 سال دیگر موکول می‌نمایند.  


لازم به توضیح است که فروش نسیه در فرش ماشینی بسیار بالا رفته و چون احتمال مرجوع شدن کالا توسط فروشندگان وجود دارد، تولیدکنندگان چاره‌ای جز پذیرش این شرایط ندارند. 


حمید منزوی‌زاده: شرایط به نحوی است که فروش مدت‌دار فرش ماشینی کمتر از هشت‌ماه، امکان‌پذیر نیست و برخی از فروشندگان تا بیست قسط هم فرش می‌فروشند! واقعاً مشخص نیست چه محاسباتی انجام می‌دهند تا نقدینگی خود را جبران نمایند. متأسفانه هیچ‌گونه هماهنگی در تعیین قیمت فرش ماشینی وجود ندارد. در کشوری مانند ترکیه اختلاف قیمت میان شرکت‌ها 10 سنت است اما در ایران این اختلاف به 10-8 دلار می‌رسد و کاملاً طبیعی است که خریدار خارجی به محض مشاهده این اختلاف فاحش در خرید خود از ایران دچار تردید می‌شود... 


شرکتی را از نزدیک می‌شناسیم که هر شب تبلیغات گسترده تلویزیونی دارد و مرتب بر استفاده از الیاف درالون تأکید می‌کند بدون این‌که محصولات این شرکت معتبر آلمانی را مصرف کند. هیچ نهاد و مرجع ناظری هم وجود ندارد که این فریبکاری بزرگ را پیگیری نماید. 


سعید منزوی‌زاده: چند سال پیش فرش 1200 شانه در بازارهای صادراتی به قیمت ، 35 دلار فروخته می‌شد اما با کارشکنی، تخریب همکاران و رقابت‌های ناسالم، به جایی رسیده که امروز این فرش، بیست دلار هم به فروش نمی‌رود! در حالی‌که باید رقابت سالم یعنی نوآوری، ارائه محصولات جدید و باکیفیت را سرلوحه فعالیت‌های تولیدی قرار می‌گرفت. شرکت‌های کوچک و گمنام، محصولات واحدهای معتبر را کپی‌برداری و با قیمت نازل به فروش می‌رسانند در حالی‌که زیان جبران‌ناپذیر متوجه شرکت اصلی است که مورد سوء‌استفاده قرار گرفته و نامش در یک محصول بی‌کیفیت روانه بازار مصرف شده و سلب اعتماد مصرف‌کننده را به همراه دارد. 

 

 

 

*نساجی امروز: در شرایط رکود بازار و دشواری‌های تولید و فروش که اشاره کردید، شرکت قالی سلیمان چگونه توانست از بحران‌ عبور کند و به تولید ادامه دهد؟


سعید منزوی‌زاده: در سال 1397 بخش فروش چند اقدام اساسی انجام داد که برای مجموعه بسیار موثر و ثمربخش بود برای مثال قبل از برگزاری نمایشگاه فرش ماشینی و کف‌پوش سال97، پس از سفرهای متعدد به شهرهای مختلف کشور، توانستیم تعداد نمایندگان فروش قالی سلیمان و حجم فروش محصولات را در سطح کشور افزایش دهیم. در حال حاضر حدود 70 نماینده فعال قالی سلیمان در ایران به فعالیت می‌پردازند و تصمیم داریم پس از پالایش و بازنگری کلی در روند کار، این تعداد را افزایش دهیم. سعی می‌کنیم در زمینه نوآوری و توسعه،گام‌های موثرتر برداریم اما میزان دستیابی به موفقیت بستگی به شرایط بازار و سایر همکاران دارد. دیدگاه ما همیشه توسعه ‌محور بوده و هست. حتی یک لحظه تولید را متوقف نکرده‌ایم و برای مشکلات، راه‌حل و چاره پیدا می‌کنیم. امیدوارم شرایط  اقتصادی، سیاسی و رقابتی بهبود پیدا کند و بتوانیم با نوآوری و خلاقیت برند قالی سلیمان را در بازار داخلی و خارجی حفظ نماییم. 


به این نکته باید اشاره کنم که برندهای قدیمی فرش ماشینی از بازار کنار رفته‌اند و حضورشان کمرنگ‌تر شده است در مقابل برندهای نوپا وارد میدان شده‌اند که برخی از آنها تولیدکننده نیستند و فرش ماشینی را به واحدهای تولیدی سفارش می‌دهند و فقط برچسب خود را پشت فرش قرار می‌دهند اما قالی سلیمان با 40 سال سابقه تولید و یک چهره معتبر و خوش‌نام، توانسته کالاهای جدید عرضه نماید به طوری‌که در دموتکس2019- به‌عنوان تنها برند قدیمی فرش ماشینی ایران در این نمایشگاه- نه تنها علی‌رغم افزایش نرخ یورو مساحت غرفه خود را کاهش نداد بلکه به‌دلیل ارائه محصولات جدید و تکیه بر نوآوری و ابتکار، وسعت غرفه را از 350 متر به 500 متر افزایش داد. 

 

*نساجی امروز: حضور در دموتکس برای قالی سلیمان تحت‌الشعاع مسائل سیاسی و اقتصادی ناشی از تحریم‌ها قرار نگرفت؟ بازدیدکنندگان به دلیل تحریم، تمایل به همکاری با یک شرکت ایرانی را داشتند؟  


سعید منزوی‌زاده: وقتی یک برند ایرانی در مسیر حرکت جهانی قرار می‌گیرد، چه بسا مدتی با مشکلات ناشی از تحریم‌ها دست و پنجه نرم کند اما باید در بازار‌های بین‌المللی باقی بماند و حتی یک لحظه از نوآوری و کیفیت، غلفت نکند. دیدگاه ما این است که در بدترین شرایط و وخیم‌ترین وضعیت بازار به کار ادامه دهیم.

 

در دموتکس امسال تعداد مراجعه‌کنندگان خارجی کمتر از دوره‌های گذشته شده بود اما مشتریان قبلی با توجه به حضور قدرتمندانه قالی سلیمان و ارائه محصولات نوآورانه، حجم سفارشات خود را چند برابر افزایش دادند. 


در نمایشگاه دموتکس سال 2018 ، حدود 40-50 متر از غرفه قالی سلیمان به ارائه فرش‌های مدرن اختصاص داشت اما این رقم در دموتکس2019 به 220 متر افزایش یافت و در حال حاضر سفارشات قابل توجهی برای نقشه‌های مدرن از کشورهای غیرآسیایی دریافت کرده‌ایم آن هم در شرایطی که این مشتریان قبلاً از ترکیه فرش ماشینی تهیه می‌کردند اما با تکیه بر مزیت‌های مجموعه از جمله تولید انواع نخ بی‌سی اف‌، توانستیم اعتماد و توجه مشتریان بین‌المللی را به دست آوریم.


در راستای نوآوری‌های این مجموعه، محصول جدید قالی سلیمان (که اجازه دهید پس از تولید نهایی، اخبار مربوط به آن رسانه‌ای شود)، این امکان را به مصرف‌کنندگانی که به دلایل مالی امکان خرید فرش دستباف را ندارند، می‌دهد تا نیاز خود را به یک فرش ظریف و ریزبافت برطرف نمایند.

 

در زمینه تولید محصولات دانش‌بنیان نیز مطالعاتی در حال انجام است و قرارداد رسمی با دانشگاه‌های معتبر منعقد کرده‌ایم تا ادعای خود در زمینه ارائه محصولات نوآورانه را به اثبات برسانیم. تولید نخ‌های پلی‌پروپیلن باکیفیت مورد توجه بازار جهانی فرش ماشینی نیز یکی از برنامه‌های آتی قالی سلیمان است البته در صورت استمرار رکود فعلی، ممکن است تلاش‌ها و زحمات ما در زمینه گسترش و توسعه دچار مشکلات جدی شود، منطق و اصول عقلانی ایجاب می‌کند که باید روابط سیاسی و اقتصادی خود را با سایر کشورها توسعه دهیم تا براین اساس قیمت تمام شده کالا، معقول و مناسب شود. 

 

*نساجی امروز: آیا تهیه و تأمین مواد اولیه از شرکت درالون آلمان، تحت تأثیر تحریم‌های خارجی قرار گرفته است؟


حمید منزوی‌زاده: به لطف خداوند با توجه به اعتبار بالا و سابقه دیرینه همکاری با درالون، مشکلی در زمینه واردات مواد اولیه نداشته‌ایم اما به دلایل سیاسی و اقتصادی، واردات مواد اولیه که در تمام کشورها بدون دغدغه و مشکل انجام می‌شود، دشوارترین و نفسگیرترین کار دنیا برای ما محسوب می‌شود!

 

به دلیل تحریم با مشکل نقل و انتقال پول، عدم گشایش اعتبار و... روبرو هستیم که این موانع باعث می‌شوند مواد اولیه با قیمت‌های بالاتر به دستمان برسد و در افزایش قیمت تمام شده محصولات نقش موثری ایفا می‌کنند. از سوی دیگر متأسفانه کشورهای اروپایی نیز به تعهدات خود در برجام عمل نکرده‌اند و عملاً هیچ‌گونه تسهیلات خاصی از سوی شرکای اروپایی در مبادلات تجاری با ایران لحاظ نمی‌شود.

 

 

 

*نساجی امروز: در ابتدای مصاحبه به این موضوع اشاره کردید که برندهای قدیمی فرش ماشینی از بازار کنار رفته‌اند و حضورشان کمرنگ‌تر شده و در مقابل برندهای نوپا وارد میدان شده‌اند. این روند را برای صنعت فرش ماشینی مثبت ارزیابی می‌کنید؟


سعید منزوی‌زاده: خروج همکاران از صنف، ناراحت‌کننده است اما از ورود تولیدکنندگان جدید استقبال می‌کنیم مشروط بر رعایت تمام استانداردهای تولید، توزیع و فروش فرش ماشینی. اصولاً واحدهای جدید پس از مطالعات اولیه بازار راه‌اندازی می‌شوند یا صرفاً برای کسب سود بیشتر و ایجاد رقابت ناسالم در بازار شکل می‌گیرند؟ متأسفانه بسیاری از افراد با این ذهنیت وارد صنعت می‌شوند که فعالان آن صنعت به موفقیت رسیده‌اند پس آنها هم می‌توانند در مدت کوتاه به سودهای کلان برسند؛ بدون این‌که کوچک‌ترین اطلاعاتی از زحمات و تلاش‌های بی‌وقفه یک برند داشته باشند.

 

*نساجی امروز: در مورد سیستم طراحی فرش‌های قالی سلیمان نیز توضیحاتی ارائه نمایید. به‌عنوان یک شرکت پیشتاز در زمینه تولید فرش ماشینی، دغدغه کپی‌برداری از طرح و نقشه و حتی رنگ محصولات خود را ندارید؟


سعید منزوی‌زاده: با حضور در نمایشگاه‌های معتبر جهانی (‌به‌عنوان بازدیدکننده یا شرکت‌کننده) بخش فنی مجموعه،  اطلاعات بسیار ارزشمندی در زمینه نقوش مدرن به دست آورد و با انتقال آن به خطوط تولید کارخانه، به‌عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در تولید فرش ماشینی مدرن ایران شناخته می‌شویم. قطعاً در این مسیر طرح و نقشه‌های ما مورد کپی‌برداری قرار می‌گیرد اما همیشه سعی کرده‌ایم پیشرو، پیشتاز باشیم و چند گام جلوتر از دیگران باشیم. خوشبختانه توانستیم برند فارسی و انگلیسی قالی سلیمان را پس از پشت سر گذاشتن یک فرایند شش‌ماهه در امارات به ثبت برسانیم. البته در سال‌های دور، این برند در سوئیس ثبت قانونی شده است.

 

 

*نساجی امروز: آیا موانع و محدودیت‌های صادراتی باعث شده تا کشورهای دیگر بازار فرش ماشینی ایران در عرصه بین‌المللی را به انحصار خود درآورند؟


سعید منزوی‌زاده: طبق شنیده‌ها (‌که به صحت و سقم آن اطمینان کامل ندارم) ترکیه با خرید ماشین‌آلات مدرن تصمیم دارد فرش‌های 1200 و 1500 شانه تولید نماید که این امر زنگ خطر جدی برای تولیدکنندگان فرش ماشینی ایران به شمار می‌آید. همان‌طور که اشاره شد موانع و مشکلات متعددی در روند تولید داخلی وجود دارد که علی‌رغم تأکید صریح رهبر معظم انقلاب و سال رونق تولید، حمایت واقعی از تولیدکننده به عمل نمی‌آید. برای مثال دولت سامانه‌های مختلفی برای تسهیل فعالیت تولیدکنندگان ایجاد کرده اما گاهی اوقات عملکرد ضعیف و زمان‌بر سامانه‌ها، خود به یک مانع جدید تبدیل می‌شوند!  تا زمانی‌که شاهد بهبود ارتباطات بین‌‌المللی نباشیم و فکری به حال رفع موانع داخلی مانند صدور بخشنامه‌های ضد تولید، تکراری و خلق‌الساعه، ایجاد سامانه‌های بی‌اثر و ... نشود و ارز به ثبات نرسد، شاهد رونق تولید به معنای واقعی کلمه نخواهیم بود.    

 

*نساجی امروز:چندماه پیش که ایتمای بارسلون برگزار شد، بسیاری از بازدیدکنندگان ایرانی این نمایشگاه معتقدند سهم ایرانی‌ها از حضور در یک رویداد جهانی به وسعت ایتما، فقط مشاهده ماشین‌آلات و حسرت نخریدن آنها به دلیل افزایش نرخ ارز و تحریم‌هاست. دیدگاه شما در این مورد چیست؟ تکنولوژی و ماشین‌آلات مورد استفاده در واحدهای فرش‌بافی تا چه میزان مدرن و به روز هستند؟


سعید منزوی‌زاده: من نیز از ایتما بازدید به عمل آوردم و دقیقاً این حسرت وجود داشت. متأسفانه بسیاری از صنعتگران ایرانی به دلیل مسائل سیاسی موفق به دریافت ویزا نشدند. وقتی ثبات در بازار وجود نداشته باشد، امکان سرمایه‌گذاری در آن وجود ندارد از سوی دیگر قیمت فعلی ماشین‌آلات خارجی چهار برابر افزایش پیدا کرده است و یک صنعتگر باید چهاربرابر سال‌های قبل هزینه نماید تا بتواند یک دستگاه بخرد که این امر در شرایط نامساعد فعلی، توجیه اقتصادی ندارد لذا در زمینه ماشین‌آلات فرش ماشینی نیز امکان خرید ماشین‌آلات جدید مهیا نیست و زنگ خطری برای فعالان این صنعت محسوب می‌شود اگرچه خطوط کارخانه‌ها تقریباً به روز هستند اما به هر حال باید به فکر نوسازی و بازسازی خطوط تولید بود. در زمینه ماشین‌آلات ریسندگی نخ اکرلیک نیز چنین شرایطی حکمفرماست و صنعتگری را سراغ ندارم که قرارداد جدید برای خرید ماشین‌آلات با شرکت‌های معتبر جهانی منعقد نماید. 


جهت توسعه و سرمایه‌گذاری جدید در صنعت به‌خصوص صنعت اشتغال‌زای نساجی، یکی از اقدامات حمایتی که دولت می‌تواند در این راستا انجام دهد‌، ارائه تسهیلات ویژه در قالب دریافت بهره اندک بانکی از تولیدکنندگان خواهد بود تا صنعتگران نسبت به خرید ماشین‌آلات ترغیب شوند و یا امکانات اولیه مانند زمین، آب، برق، گاز و ... را با قیمت مناسب یا اقساط بلندمدت در اختیارشان قرار دهد. در زمینه مالیات نیز می‌تواند معافیت‌های بلندمدت لحاظ کند به این ترتیب سرمایه‌گذار متوجه خواهد شد بخشی از هزینه‌های سنگینی که برای خرید ماشین‌آلات یا تهیه مواد اولیه صرف می‌کند، توسط دولت بازمی‌گردد لذا انگیزه‌اش برای رشد و رونق تولید دو چندان می‌شود.

 

*نساجی امروز: مجموعه شما در زمینه تولید نخ اکرلیک و پلی‌پروپیلن نیز به فعالیت می‌پردازد. وضعیت بازار و تولید این بخش از صنعت نساجی چگونه است؟


سعید منزوی‌زاده: اگرچه واحدهای ریسندگی در زمینه فروش با مشکلات عدیده‌ای مواجهند اما ظرفیت موجود تولید نخ ریسندگی فرش ماشینی کاملاً جوابگوی نیاز واحدهای بافندگی است و نیازی به واردات وجود ندارد. 


اجازه دهید به این موضوع هم اشاره کنم که پس از نوروز 98، قیمت جهانی الیاف و قیمت دلار آزاد کاهش یافت اما در کمال تعجب، قیمت دلار نیمایی بالا رفت و چون مواد اولیه ما براساس دلار نیمایی خریداری شده، لذا قیمت تمام شده محصولاتمان افزایش پیدا کرد اما در بازار اعلام می‌شود به دلیل کاهش نرخ دلار و الیاف، باید قیمت نخ ارزان‌تر شود! 

چاپ این صفحه