چاپ این صفحه

تهیه رنگزاهای طبیعی از تفاله قهوه

تعداد بازدید : 524
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۸/۶
یک گروه از محققان دانشگاه ایالتی آیووا از تفاله قهوه برای رنگرزی لباس استفاده کرده اند.

به گزارش سرویس اطلاع‌رسانی نساجی  امروز، در این فرایند نوآورانه تفاله قهوه را به مدت سه روز خشک می کنند و سپس آن را با آب خالص می جوشانند تا رنگزای طبیعی را از درون آن استخراج کنند.


رنگزای به دست آمده با استفاده از دندانه های مختلف که به اتصال رنگزا به پارچه کمک می کنند، بر روی پنبه، لینن، ریون، ابریشم و پلی استر به کار گرفته شده است. با این کار طیف گسترده تری از رنگ قهوه ای را خواهیم داشت. ممکن است این رنگزاها در آینده پتانسیل استفاده در بخش پوشاک را داشته باشند. علاقه شدید یکی از محققان تیم تحقیقاتی به قهوه الهام بخش او برای این کار شده است.

 


سالانه بیش از دو میلیون تن مواد شیمیایی و رنگزاهای مصنوعی در صنعت نساجی مورد استفاده قرار می گیرد که این موضوع باعث نگرانی محققان شده و آن ها را تشویق به یافتن جایگزینی پایاتر برای این مواد کرده است. علاوه بر آن محدودیت منابع طبیعی باعث افزایش قیمت رنگزاهای طبیعی و ایجاد محدودیت در گونه های رنگی می شود و متخصصان را ملزم به بهره گیری از مواد اولیه موجود می کند.


رنگزاهای طبیعی ضمن این که مزایایی دارند اما همچنان مساله رنگ پریدگی و تکرارپذیری رنگرزی در آن ها  یک چالش محسوب می شود. به گزارش سرویس اطلاع‌رسانی نساجی  امروز،  بر اساس یافته های به دست آمده استفاده از دندانه باعث رنگ پریدگی در ابریشم، پنبه، کتان و ریون می شود. علاوه بر آن به دست آوردن رنگ های مشابه و یا رنگ همانندی نیز در این فرایند دشوار است.


یکی از معایب رنگرزی با رنگزاهای طبیعی این است که اندازه گیری دقیق مقدار رنگزای مورد نیاز برای به دست آوردن رنگ هایی کاملا مشابه مشکل است. ممکن است نوع دانه های قهوه در هر حمام متفاوت باشد و یا قهوه دو بار دم کشیده باشد. در مجموع مبحث رنگ همانندی در این فرایند چالش برانگیز می باشد. 


تیم تحقیقاتی عقیده دارد که برای اطمینان پذیری رنگزاهای طبیعی برای تولید انبوه هنوز به کار و تحقیق بیشتری نیاز است. یکی از اعضای تیم می گوید ممکن است در آینده و با تغییر نگرش مشتریان مشکل رنگ همانندی نیز وجود نداشته باشد چون با افزایش تقاضا برای لباس های رنگرزی شده با رنگزاهای طبیعی، مساله منحصر به فرد بودن رنگ هر لباس نیز از سوی مشتری پذیرفته خواهد شد.
       

 

چاپ این صفحه