چاپ این صفحه

رفع مشکلات صنعت فرش ماشینی، تقویت‌ تولید صادرات محور

تعداد بازدید : 417
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۸/۶
همایش یک‌روزه «توسعه صادرات فرش ماشینی، فرصت‌ها و چالش‌ها» به میزبانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کاشان برگزار شد.

نماینده مردم شهرستان‌های کاشان و آران‌وبیدگل در مجلس شورای اسلامی در این همایش به میزبانی اتاق بازرگانی کاشان گفت: از سال ۱۳۱۳ با ورود صنعت به کشور، کاشان هم با صنعت نساجی وارد عمل شد و امروزه دومین منطقه تولید فرش ماشینی در جهان به شمار می‌رود که هر چه در بخش صنعت داریم، مدیون فعالیت و ایستادگی عزتمندانه تولیدکنندگان بوده است.

 

به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از ایرنا، سید جواد ساداتی‌نژاد افزود: بیشتر فروش این واحدهای تولیدی در بازارهای داخلی صورت می‌گیرد و از این رو به دلیل وجود مشتری، بسیاری از تولیدکنندگان کوچک دغدغه صادرات ندارند اما در  مجموع روند رو به رشدی در این زمینه داشتیم.

 

وی در ادامه بیان کرد: اگر زنجیره ارزش را در نظر بگیریم، در بخش مواد اولیه به عنوان حلقه نخست مشکل داریم که باید برای آن چاره‌ای اندیشید؛ گرچه حلقه پایانی یا همان صادرات هم مشکل وجود دارد.

 

نماینده کاشان و آران‌وبیدگل در مجلس اضافه کرد: جداسازی بحث بازاریابی و فروش که در واحدهای تولیدی یکسان در نظر گرفته می‌شود، از دیگر مشکلات است که در این راستا تشکیل خوشه بازاریابی فرش می‌تواند به توسعه این صنعت کمک کند.

 

وی فقدان وجود گمرک واردات را از دیگر مشکلات برشمرد و تصریح کرد: با وجود اینکه منطقه در سه شاخص بزرگ اقتصادی از ۱۷ استان کشور بالاتر است و با پیگیری‌های صورت گرفته، هنوز راه‌اندازی نشده که سازمان توسعه تجارت می‌تواند نگاه ویژه‌ای به موضوع داشته باشد.

 

ساداتی‌نژاد همچنین پیگیری ۱۷ ساله مسوولان برای راه‌اندازی نمایشگاه در کاشان یادآور شد و تاکید کرد: در شرایط کنونی باید با تامین تسهیلاتی، تولیدکنندگان را در راستای تقویت صادرات به موضوع ترغیب کنیم.

 

وی در ادامه با اشاره به جایگاه منطقه کاشان، از موضوع حذف تدریجی برخی تفویض اختیارها به دستگاه‌های اجرایی از جمله در بخش صنعت خبر داد و خواستار بازنگری در این روند شد.

 

چهار چالش پیش روی صنعت فرش

 

فرماندار ویژه کاشان نیز در این همایش اظهار داشت: با توجه به اینکه کاشان و آران‌وبیدگل رتبه برتر از نظر تولید فرش را دارند و زمینه هفت هزار اشتغال را ایجاد کرده، در سال رونق تولید تلاش ‌می‌شود با بررسی چالش‌ها در سال رونق تولید، حمایت‌های لازم را داشته باشیم.

 

علی‌اکبر مرتضایی‌قهرودی، گوناگونی در طرح و رنگ فرش‌های ایرانی را مورد اشاره قرار داد و افزود: این صنعت ارزآور با چهار چالش روبه‌رو شده که نخست دانش و فناوری و سپس وابستگی به خارج از جنبه تامین مواد اولیه مانند الیاف است. 

 

وی با اشاره به گوناگونی متقاضیان به ویژه در خارج از کشور بیان کرد: نحوه معرفی و عرضه کالا و زمان تحویل از دیگر چالش‌ها است که برگزاری نمایشگاه بین‌المللی فرش در کاشان می‌تواند در این راستا و هم‌چنین انتقال دانش تولید و استفاده از دیدگاه کارشناسان موثر واقع شود.

 

فرماندار ویژه کاشان همچنین اضافه کرد: با وجود تحریم‌های ناجوانمردانه و مشکلات موجود، ۷۰ درصد شرکت‌ها به تولید خود ادامه داده‌اند که امید ‌می‌رود در ادامه راه نیز بتوانیم حمایت‌های خوبی از واحدها داشته باشیم.

 

صادرات فرش ماشینی کاشان به بیش از 70 کشور جهان

 

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کاشان با بیان اینکه هم‌اکنون فرش ماشینی این منطقه به ۸۰ کشور جهان صادر می شود، گفت: این صنعت از پیشرفته‌ترین و به‌روزترین ماشین‌آلات صنعتی بهره‌مند است.

 

محمود تولایی با اشاره به الگوی واحدهای تولیدی و صنعتی در بعضی از کشورها اظهار داشت: تجمیع واحدهای تولیدی یک صنعت در یک منطقه می تواند باعث رونق تولید، افزایش اشتغال و توسعه صادرات محصولات تولیدی شود.


وی با اشاره به اینکه  کاشان یکی از معدود شهرهایی بوده است که از این الگو استفاده کرده است، ابراز داشت: بخش صنعت بعد از انقلاب با الگویی جدید و استفاده از بخش خصوصی توانسته است ظرفیت های خوبی برای توسعه صادرات ایجاد کند.


رئیس اتاق بازرگانی کاشان با بیان اینکه نیروی انسانی متخصص واحدهای صنعتی وابسته به فرش ماشینی در کاشان یکی از مزیت های این منطقه است، تصریح کرد: به دلیل شرایط مساعد اقتصادی و همچنین شرایط مناسب تولید بسیاری از صنعتگران و سرمایه گذاران دیگر شهرها واحدهای خود را در کاشان برپا می کنند.


وی با بیان اینکه فرش ماشینی تولید شده در منطقه کاشان به بیش از ۷۰ کشور دنیا صادر می شود، بیان داشت: وجود نمایشگاه تخصصی فرش ماشینی در کاشان یکی از مهمترین خواسته های صاحبان صنایع کاشان است.


تولایی با اشاره به اینکه فرش ماشینی کاشان گل سرسبد نساجی کشور از لحاظ به روز بودن ماشین آلات است، اظهار داشت: کاشان این ظرفیت را دارد که به دلیل تولید محصولاتی باکیفیت بازارهای بین المللی خود را حتی در کشورهای آمریکایی و اقیانوسیه توسعه دهد. وی با بیان اینکه فرش ماشینی، ورق های فولادی و گلاب بیشترین اقلام صادراتی را از کاشان به خارج از مرزها دارند، افزود: در آران و بیدگل نیز ۹۰درصد صنایع مربوط به فرش ماشینی و صنایع وابسته به آن است.


رئیس اتاق بازرگانی کاشان از وجود سه گمرک در استان اصفهان خبر داد و بیان داشت: گمرک کاشان تنها گمرکی است که در آن مواد صنعتی متنوع به خارج از کشور صادر می شود.


وی از لزوم تاسیس گمرک وارداتی در کاشان نیز سخن گفت و تصریح کرد: این گمرک می تواند باعث تسهیل در تجارت صنعتگران و بازرگانان کاشانی  و افزایش اشتغال در منطقه شود.

 

کاشان؛ نیمه اول امسال صادارت غیرنفتی ایران به بیش از ۲۱ میلیارد دلار رسید


معاون وزیر صمت با بیان اینکه طی شش ماهه سال جاری صادارت غیرنفتی ایران به ۲۱ میلیارد دلار رسید، گفت: تولیدکنندگان رزمندگان جنگ اقتصادی هستند و در شرایط فعلی باید با تمام توان از آنها حمایت شود.


حمید زادبوم ضمن اشاره به پیشرفت صنعت فرش ماشینی در کاشان اظهار داشت: آمارها نشان می‌دهد 40 درصد تولید فرش در اختیار ترکیه است در حالی که ایران در قسمت‌های مختلف تولید فرش صاحب منصب بوده است.


وی با بیان اینکه ورود صحیح به صنعت فرش ماشینی می‌تواند تولیدکنندگانی بی‌رقیب و بی‌مانند بسازد، افزود: به جرات می‌توان گفت صنعت فرش ماشینی صنعتی سودآور و با ارزش افزوده بالایی است و بر همین اساس با بومی‌سازی می‌توان به رونق تولید بخش فرش ماشینی کمک شایانی کرد.


معاون وزیر صمت با بیان اینکه ورود به اقتصاد بین‌الملل لازمه عدم وابستگی اقتصاد به نفت است، ابراز داشت: تولیدکنندگان رزمندگان جنگ اقتصادی علیه ایران هستند و بر همین اساس  ایران در شش ماهه نخست سال جاری بیش از 21 میلیارد دلار صادرات به نام خود ثبت کرده  و  در نقطه مقابل نیز حدود 21 میلیارد دلار نیز واردات صورت گرفته, بنابراین مجموع مبادلات ارزی کشورمان طی همین دوره بیش از 42 میلیارد دلار بوده است.


وی با بیان اینکه برخی مشکلات ناشی از مشکلات ساختاری، واحدهای تولیدی و یا عملکرد مسئولان است، گفت: برپایی میز ملی فرش ماشینی در کاشان می‌تواند نقش مهمی در حل مشکلات و موانع صادرات تولیدکنندگان داشته باشد و بر همین اساس برای رونق‌بخشی مجوز برپایی نمایشگاه ملی فرش ماشینی در کاشان صادر شد.

 

برگزاری چهارمین جلسه میز ملی فرش و قدردانی از ۱۵ نفر صنعتگر، تولیدکننده و صادرکننده نمونه استانی و کشوری از دیگر بخش‌های همایش یک‌روزه «توسعه صادرات فرش ماشینی، فرصت‌ها و چالش‌ها» به میزبانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کاشان بود.

 

 

چاپ این صفحه