چاپ این صفحه

محققان ایرانی مایع شفاف حاوی نانوالیاف برای بندآوردن خون ساختند

تعداد بازدید : 467
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۸/۸
محققان کشورمان موفق به طراحی و تولید بندآورنده‌های خونریزی در قالب مایع شفاف حاوی نانوالیاف شدند که به هنگام جراحی و برای زخم‌های بستر و دیابت کاربرد فراوانی دارد.

منصوره سیدکریمی، مجری طرح «بند آورنده خونریزی پپتیدی با فناوری نانو»  اظهار داشت: یکی از دغدغه های حوزه پزشکی، خونریزی بعد از عمل است از این رو درصدد برآمدیم تا بندآورنده هایی را به تولید برسانیم که می تواند این مشکل را برطرف کند.

 

به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از مهر، وی با بیان اینکه استفاده از بندآورنده پپتیدی مانع خونریزی بعد از عمل می شود، بیان کرد: تاکنون انواع زیادی از بندآورنده های خونریزی وارد بازار شده اند، اما اغلب آنها عوارض و مشکلاتی داشته اند؛ عملکرد نامطلوب و سرعت پایین بندآورندگی، تخریب بافت، ممانعت از رگزایی، عدم تطابق با شکل زخم، خطر ایجاد لخته در خون، خطر انتقال بیماری های خونی، واکنش های آلرژیک، ماندگاری کوتاه، شرایط خاص نگهداری و به کارگیری توسط فرد ماهر از جمله این مشکلات به شمار می رود.

 

سیدکریمی با اشاره به بندآورنده های طراحی شده با فناوری نانو گفت: در این طرح بندآورنده نانوپپتیدی زیست سازگاری تولید کردیم که علاوه بر سرعت بالای توقف خونریزی به صورت داربستی برای رشد و تکثیر سلول ها عمل کرده و موجب ترمیم بافت نیز می شود.

 

وی ادامه داد: این محصول همچنین نقش ضدچسبندگی در حوزه تخصص گوش و حلق و بینی را نیز دارد. اگر بعد از عمل جراحی، اندام ها و بافت ها به یکدیگر بچسبند، عملکرد طبیعی مختل شده و منجر به جراحی مجدد برای جداسازی بافت ها خواهد شد. معمولا در حدود ۵۰ درصد از موارد برداشتن و کوچک کردن شاخک های بینی و عمل سیتوپلاستی بینی، چسبندگی مشاهده می شود که به دلیل انسداد بینی نیاز به عمل دیگری دارد. با این حال در مواردی که هیدروژل نانوپپتیدی به عنوان یک ماده ضدچسبندگی مورد استفاده قرار گرفته، چسبندگی ایجاد نشده است.

 

این محقق با اشاره به مزایای این بندآورنده های خونریزی گفت: قدرت بندآورندگی سریع خونریزی، پر کردن کامل زخم های نامنظم، سهولت در استفاده، جلوگیری از عفونت با استفاده جذب آب اضافی و تشکیل هیدروژل، بازسازی سلول ها، ترمیم زخم و عدم ایجاد اسکار با ایجاد شبکه ای از نانوالیاف پپتیدی، قابلیت جذب کامل در بدن، شفافیت محصول و قابلیت مشاهده زخم، عامل ضدچسبندگی بافت های مختلف از جمله ویژگی های این محصول محسوب می شود.

 

وی خاطر نشان کرد: بندآورنده نانوپپتیدی یک مایع شفاف حاوی نانوالیاف پپتید است که تنها پس از تماس با مایعات بدن مانند خون، به ژل شفاف تبدیل می شود. با استفاده از این محصول، جراح به خوبی نواحی پشتی ژل شفاف را می بیند (به ویژه هنگام کار از راه دور با دوربین) این ماده را می توان به راحتی به صورت داخلی استفاده کرد و یا به صورت خارجی همراه یک پانسمان به کار برد.

 

سیدکریمی با اشاره به نحوه کارکرد این بندآورنده گفت: این محصول مستقل از مکانیزم بدن عمل می کند وباعث می شود پلاکت های خون گیر بیافتند و لخته در خون تشکیل شود. جراحی لاپاروسکوپی و اندوسکوپی دستگاه گوارش، مغز، کبد، بینی، زیبایی، ترمیم زخم های سوختگی، دیابت، زخم بستر و ... از جمله کاربردهای این محصول به شمار می روند.

 

این محقق با بیان اینکه این محصول در کشور نمونه ندارد، بیان کرد: نیروهای نظامی در میادین جنگی، اورژانس می توانند مخاطب این محصول نیز باشند و برای تولید انبوه این محلول پپتیدی در حال اخذ مجوز ها هستیم .

چاپ این صفحه