چاپ این صفحه

دستگاه جدید آزمایش ضد آب بودن منسوجات

تعداد بازدید : 412
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۸/۱۸
کمپانی انگلیسی جیمز هیل اخیرا از دستگاه تست ضد آب بودن TruRain رونمایی کرده است. این دستگاه پس از نمایش موفقیت آمیز آن در نمایشگاه ایتمای بارسلون به طور رسمی وارد بازار شده است.

به گزارش سرویس اطلاع‌رسانی نساجی امروز، دفع آب یک عملکرد مهم در پارچه های فنی محسوب می شود. از این پارچه ها برای تولید محصولاتی نظیر کاپشن، شلوارهای ضدآب، چکمه و کوله پشتی استفاده می شود. از نقطه نظر ایمنی و راحتی مهم است که این پارچه های و لباس های تهیه شده از آن ها تمایل به دفع آب و محافظت شخص در برابر عوامل خارجی داشته باشند. 

 

نیل پرایک، مدیر نوآوری و سرپرست تیم طراحی می گوید دستگاه ترورین نمونه تکامل یافته دستگاه Bundesmann موجود در بازار است. ترورین قادر است شرایط استفاده را عینا تکرار کند و در نتیجه شاخص دقیقی از عملکرد پارچه ارایه دهد. این روش در تولید پوشاک و اکسسوری های ضدآب مورد استفاده قرار می گیرد. 

 

ترورین در واقع یک دستگاه تولید باران مصنوعی برای اندازه گیری میزان دفع آب منسوجات است. با انجام یک آزمایش این خاصیت از سه جنبه مختلف مورد بررسی قرار می گیرد:

 

1. دفع آب سطحی که با مقایسه بصری نمونه مورد آزمایش با مقیاس درجه بندی مشخص می شود.

 

2. مقاومت در برابر جذب آب که با وزن کردن نمونه قبل و بعد از آزمایش تعیین می شود. اندازه گیری بعد از آزمایش و پس از این که نمونه در دستگاه سانتریفوژ قرار گرفت و آب اضافی سطح آن گرفته شد، انجام می شود.

 

3. مقاومت در برابر نفوذ آب که با جمع آوری تمام آب هایی که از نمونه مورد آزمایش به فنجان های نگهدارنده نمونه نفوذ کرده است، تعیین می شود. 

 

کمپانی جیمز هیل در طول فرایند تولید این دستگاه تحقیقاتی را از مشتریانی که به طور مداوم از دستگاه Bundesmann استفاده می کردند به عمل آورده است. هدف کمپانی این بوده که مشکلات موجود را به دقت شناسایی و در دستگاه جدید آن ها را برطرف کند. به گزارش سرویس اطلاع‌رسانی نساجی امروز،  برای مثال وجود محافظ دوش در دستگاه جدید باعث تغییر مسیر جریان آب قبل و بعد از هر آزمایش شده و در نتیجه اپراتور هنگام قرار دادن و برداشتن نمونه ها خیس نمی شود. همچنین با فشار یک دکمه می توان آب را قطع و وصل کرد. علاوه بر آن وجود تنظیم کننده فشار آب نیز باعث می شود تا نتیجه آزمایش در هر نقطه از جهان یکسان باشد. 

 

نرم افزار TestWise نیز که در این دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد آسان کاربرد می باشد. نگهداری و تمیز کردن نازل های تولیدکننده قطره های باران نیز در این دستگاه ساده است. هر کدام از فنجان های مخصوص قرار دادن نمونه را می توان به طور جداگانه و به سادگی از دستگاه خارج کرد و در نتیجه فضای مورد نیاز برای انجام تنظیمات اولیه به حداقل می رسد. امکان بیرون آوردن هر چهار فنجان با هم از دستگاه نیز وجود دارد.   

چاپ این صفحه