چاپ این صفحه

افزایش واردات رسمی و غیر رسمی نخ

تعداد بازدید : 593
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۸/۱۸
رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران گفت: در سال ۴۰۰ هزار تن نخ تولید می‌شود که تمام این میزان در کشور استفاده می‌شود.

محمد جعفر شهلایی نژاد رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران با اشاره به تولید پنبه در کشور، گفت: وزارت جهاد کشاورزی مدعی است امسال  سطح زیر کشت پنبه، از 70 هزار هکتار به 90 هزار هکتار رسیده است و پیش‌بینی می‌شود تولید پنبه محلوج از حدود 46-45 هزار تن به حدود 65-70 هزارتن برسد، بنابراین شاهد 15 هزارتن افزایش ظرفیت خواهیم بود..

 

  به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  رئیس هیئت  مدیره انجمن صنایع نساجی ایران گفت: یکی از مشکلات عمده در تولید پنبه عدم حمایت از پنبه‌کاران و کوچک بودن زمین های کشاورزی است.ایشان همچنین با اشاره به اینکه  مافیای پنبه یکی از بزرگترین مشکلات این حوزه است گفت: در شرایط کنونی باید پنبه با قیمت مناسب از کشاورز خریداری و با قیمت منطقی به متقاضیان فروخته شود، اما متأسفانه در کشور ما این چرخه معیوب است.

 

شهلایی نژاد با اشاره به اینکه طی ماه‌های گذشته حجم زیادی نخ به صورت رسمی و غیر رسمی وارد کشور شده است، گفت: واردات رسمی و غیر رسمی نخ شرایط سختی را برای صنعت نساجی کشور ایجاد کرده است.

 

شهلایی نژاد ادامه داد: متاسفانه رشد چشمگیر قاچاق در کشور، آن هم از نوع چمدانی و بد اظهاری و کم اظهاری موجب شده صنعت پوشاک کشور رشد نیابد که خوشبختانه در سالهای اخیر با توجه به برنامه ریزی های انجام شده و همچنین افزایش نرخ ارز شاهد کاهش این پدیده شوم هستیم.

                                                                                                                                                           

رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران همچنین به موضوع اخذ عوارض قانونی و حقوق گمرکی و مالیات ارزش افزوده  در گمرکات پرداخت که چنانچه این عوارض بطور کامل و شفاف و صحیح از وارد کننده اخذ گردد (کما ایمکه تولید کننده داخلی این مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر عملکرد خود را تمام و کمال پرداخت می کند ) کالای تولید داخل توان رقابت قیمتی با کالای وارداتی پیدا می کند ولی متاسفانه شاهدیم که به روش های مختلف واردات با بد اظهاری و کم اظهاری و قاچاق با قیمت تمام شده پایین تری وارد کشور میشود و همین موضوع آسیب جدی به صنعت کشور وارد نموده است و من معتقدمکه قاچاق یک پدیده اقتصادی است و قاچاقچی وقتی کالای قاچاق را وارد می کند که برای او صرفه اقتصادی داشته باشد و اگر ما با حمایت از تولید این صرفه را از بین ببریم این بهترین راه مبارزه با قچاق خواهد بود.

 

وی  با بیان اینکه صادرات آنچنانی در حوزه نخ نداریم، گفت: سالانه ۴۰۰ هزار تن نخ تولید می‌شود که تمام این میزان در داخل کشور استفاده می‌شود. در نتیجه صادراتی تحت عنوان نخ دیده نمی شود اما درصنایع نساجی صادرات فرآورده های نساجی جمله فرش و منسوجات وجود دارد.

 

شهلایی نژاد تشریح کرد: توان ظرفیتی کشور در تولید قایل ارتقا است و استعداد و امکانات لازم برای افزایش سرمایه گذاری در این صنعت وجود دارد، که دولت باید از توسعه صنایع ریسندگی و بافندگی و رنگرزی و چاپ و تکمیل در زنجیره صنایع نساجی حمایت کند

درحال حاضرکمبود نقدینگی یکی دیگر از مشکلات صنعت نساجی است، بطوری که حجم نقدینگی در صنعت نساجی نسبت به سال قبل کاهش یک سومی داشته است.

چاپ این صفحه