چاپ این صفحه

صنعت چرم؛ مشکلات و راهکارها

تعداد بازدید : 412
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۸/۱۹
رئیس اتحادیه صادرکنندگان سالامبور: به علت نبود زیرساخت های لازم، بالا بودن قیمت های تمام شده، نبود دانش فنی و فرسودگی خطوط تولید کماکان صادر کننده سالامبور و بخش کراس هستیم.

محمد لاهوتی رئیس اتحادیه صادرکنندگان سالامبور گفت: صنعت چرم به 2 بخش سبک و سنگین تقسیم می شود. ایران در گذشته با توجه به داشتن 5 و نیم درصد سهم جهانی پوست سبک دنیا، اولین رتبه در صنعت چرم سازی را داشته که الان این رتبه به علت کاهش کشتار و کمبود پوست کاهش یافته است.


به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، او افزود: مزیت های ما در صنعت چرم سبک بوده اما در قبل انقلاب سرمایه گذاری ها در چرم سنگین بوده است اما با توجه به اینکه تمام تقاضای داخل در این بخش تامین می شود، واحدهای ما قابلیت افزایش تولید و صادرات را نیز دارند.

 

در صنعت سبک ظرفیت خوبی داریم اما یا سرمایه گذاری صورت نگرفته یا در مراحل نهایی که سالامبور گفته می شود، متوقف شده است و حجم صادراتی ما در بهترین شرایط در سال 91 حدود 200 میلیون دلار  ارزآوری داشته است که بعد از این سال که عوارض گذاشته شد در سال 97 مجموع صادرات ما در سالامبور به 50 میلیون دلار کاهش یافته است.

 

او با بیان اینکه قبل انقلاب سیاست گذاری ها در چرم سبک و سنگین بوده اما بعد از انقلاب با توجه به اینکه صنایع چرم سبک در شرف راه اندازی بوده اند و بخش خصوصی هم در دهه 80 سرمایه گذاری محدودی داشته است.

 

او افزود : با توجه به 20 میلیون راس کشتار در داخل و تقاضای 2 میلیون راس در داخل باید مابقی صادر شود اما به دلیل نبود زیرساخت های لازم، بالا بودن قیمت های تمام شده، نبود دانش فنی متناسب با درخواست خارجی و فرسودگی خطوط تولید کماکان صادر کننده سالامبور در کشور و بخش کراس هستیم بنابراین اگر زنجیره کامل نشود به هدف نخواهیم رسید.

 

لاهوتی گفت: عوارض گرفتن از صنعت چرم این صنعت را ضعیف تر خواهد کرد بنابراین باید نگاه ها و اشکالات ریشه یابی شود.

 

افسانه محرابی مدیرکل صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صمت گفت: با توجه به سابقه طولانی و پتانسیل بالا در صنعت چرم بیشتر صادرات ما در سالامبور بوده است اما با توجه به اشتغال زایی و ارزش افزوده، آب مصرفی و مخاطرات این بخش تولید سالامبور به طور کل به نفع کشور نیست بلکه تولید سالامبور باید در جهت ارتقای صنعت چرم هزینه شود.

 

او با بیان اینکه از سال 94 عوارض گرفته شده و از سال 95 با توجه به اینکه قرار بود صندوقی برای بازسازی و نوسازی واحدهای چرم تشکیل شود ردیفی در لایحه بودجه سال 96 پیشنهاد شد که رد شد اما در سال 97 تایید شد که خوشبختانه کارگروهی نیز در این زمینه در جهت بازسازی و نوسازی صنعت چرم تشکیل شده است.

 

او گفت: با توجه به اینکه بستر لازم برای چرم نهایی مهیا نیست بازسازی و نوسازی واحدها در دستور کار است.

 


حسن زاده رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع چرم در ارتباط تلفنی گفت: اگر صادرات پوست برای تبدیل به سالامبور باشد، 40 میلیون دلار و در مرحله چرم تمام شده به 200 تا 220 میلیون دلار و برای محصول نهایی نیز می توانیم رقمی معادل 750 تا 850 میلیون دلار ارزآوری داشته باشیم که با این رقم می توان 30 برابر بالاتر نیز اشتغالزایی کرد.

 

حسن زاده در ادامه گفت: سالامبور به عنوان صنعت تلقی نمی شود و در واقع مرحله ابتدایی است بنابراین برای ورود پوست معتقدیم در صورت نیاز سالامبور وارد شود تا به مراحل بالاتر برسیم.

 

او افزود: زمانی که عوارض برای ارتقا در صنعت اعمال شود؛ تجهیز کردن کارخانه ها و متحول کردن این صنعت نیازمند سرمایه گذاری هنگفت است بنابراین از مجلس انتظار داریم برای برگشت عوارض مصوب شده به صنعت چرم حمایت های لازم را انجام دهند.

چاپ این صفحه